Gå til innhold
Arkivverket

[#51502] Lesehjelp i ministerialbok for Tonstad/Bakke 1815-1834


Gjest Sjur Høgberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Høgberg

Lurer litt på hva som står om Gunild Torerdatter her Lenke (Nr. 5 til høyre) Hun døde den 12. juni. Går ut fra hun ble begravet den 15 samme måned (selv om jeg ikke helt skjønner hva som står etter den 15.) Navnet hennes er Gunild Torerdatter xxx. Mannen hennes er Petter Rasmussen xxx. Hun er 75 år når hun dør.Can someone please fill in the missing words?Ellers virker det som man har gitt opp å indeksere denne boken. Sidehenvisningene på indekssiden var ikke spesielt gode.

bilete3191.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hun ble gravlagt 'den 15de samme M.', er utstyrt med plassnavn Scheie, og var 'Huusmand Petter Rasmussen Scheies Kone'. Hun var 75 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og mannen Per Rasmusen Strømsing (Per spelemann som bytte bort fela mot ku) døde 1836,og var vel født 1759 noen uker før mikkelsmes i Skjoldastraumen på gården Gaupås,fra ca 4 års alder bodde de på Sirnes faren var 'gamle' Rasmus Jensen fra Vardal,gravlagt på Tonstad 106 år gammel. Hviket år døde Gunhild ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Hun døde i 1831. Da skal hun iflg. dette være født ca, 1756. Eilert Sundt sier hun er født i Årdalen i Setesdalen (Fantefortegnelsen 1862 s.34, Oslo 1995). Kirkeboken derfra er skannet (Bygland 1725-1766) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9418>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9418, men er så tunglest at jeg enten trenger hjelp eller ekstremt med tålmodighet for å finne ut av dette. Ellers tror jeg ikke det er Petter Christian Rasmussen Strømsing som er Per Spelmann, men sønnen hans Petter Christian Pettersen Bilit, bosatt i Froland. Eilert Sundt nevner at han måtte pantsette fela (s. 34) og at han (sønnen altså) dessuten drev 'med lidt Fæ-handel'. (s.39).Jeg har lånt bygdebøkene fra Sirdal på biblioteket, vet du om det står noe som strømsingene eller vardølene i disse (bortsett fra det som står om Jacob Fant?) Det var noen tusen sider å gå gjennom.Se ellers diskusjonen her på 'gubben' hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lite om 'Strømsingene/Vardølene' i Sirdalsbøkene.I Fjotlandsboka er der flere nevnt under diverse husmannsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fjotland Gards og ættesoge. Johan Jerstad-Tor Veggeland. Til#7, IKAVA= Interkomunalt arkiv Vest Agder,samme adresse som Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.