Gå til innhold
Arkivverket

[#51513] Olaus Olsen Aarstad, Værdalen


Gjest Arne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solli

Tusen takk Berit! Kjenner du til om Aarstadvald i 1900 det samme som Søndre Aarstad i 1875? I matrikkelen 1886 er det berre ein gard som heiter Aarstad (gard nr. 218). I folketeljingane (1865-1891) blir det derimot skild mellom Søndre-, Nordre- og Mellom-Aarstad. I FT1900 er Søndre Aarstad borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan nok ikke gi deg noe skikkelig svar på Årstadvald. Men i Verdalsboka står det under Årstad Søndre gnr. 218/3 følgende:'I 1882 blev gården forpaktet på 5 år til Lorents Årstad mellem og Ole Mortensen Årstad nordre for 92 kr. og kår til enken efter Ole Ellevsen. De skulde ha halvparten hver. Således kom Årstad søndre bort.Da Ole Og Konrad Olaussønner i 1924 kjøpte Årstad nordre av Verdalens kommune, blev den halvpart av Årstad søndre, som hadde fulgt denne gård, fraskilt og tillikemed gårdsskog av Årstad nordre solgt til Konrad Olaussen for 3100 kr. og kår til moren. Skjøtet er av 21. juli 1926. Konrad har bygget hus på sin part. Således kom Årstad søndre igjen i halv størrelse.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står litt til under Årstad søndre som kanskje kan være av interesse da det ser ut som det handler om foreldrene til Olaus :Den 1 april 1872 ble Årstad forpaktet av Ole Ellevsen Helden for avgift 12 spdl. og kår til Kristofers enke, Anne Ellevsdatter. I 1873 ble kontrakten gjort livsvarig på de samme vilkår. Han døde i 1874, og enken, Kirstina Olsdatter, brukte så gården. ....deretter kommer en oppramsing av besettningen på gården i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Frå folketeljinga virkar det som Aarstadvald er husmannsplassar under Aarstad (g. nr. 218), og slik eg forstår sitatet frå bygdeboka er 218/3 (Søndre Aarstad) 'borte' frå FT1900 fordi det er forpakta under 218/1 og 218/2.Og det er i grunnen heilt greitt. For utgangspunktet for innlegget var eit spørsmål frå ein nabo av ein av mine slektningar i USA som lurte på om eg kunne finne ein 'Ole O. Orstad' f. 1859 i Norge. Av alle med førenamn som tek til med Ol, fødd i 1859 og frå ein gard som inneheld teksten 'rstad' er Olaus Olsen Aarstad (Søndre og Aarstadvald) den beste kandidaten.Det er jo ikkje umogeleg at 'Olaus Olsen Aarstad' kan ha blitt til 'Ole O. Orstad' over there.Det er min beste kandidat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Denne er også min beste kandidat. Han er nevnt i et skifte 27.03.1895, hadde da adr. 121 Canks P.O., West Superior. Det samme hadde også broren Bernt. Hans brødre Elling og Lasse utvandret også til Amerika. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Etter det jeg vet er gårdsnavn i Verdal med 'vald' bak gårdsnavnet en husmannsplass. Så Årstadvald må ha vært en husmannsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Då trur vi har funne rett Ole (Olaus)! Takk for hjelpa. I følge Linda Peterson (WA) som er oldebarn av Ole E. Orstad hadde Ole to brødre som heitte Benjamine og Louis. Namneendringa frå Lasse til Louis var ikkje uvanleg, så det stemmer bra. Vegen frå Bernt til Benjamine er jo lenger, men mogeleg. Skal tru kva namn Elling tok i USA?Bruker Olaus og Bernt amerikaniserte namn i skiftet frå 1895?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Den avskrift av arvingene eg har bruker bare norske fornavn, men Orstad som etternavn. Skiftepapira ligg vel på Statsarkivet i Trondheim. Det gjeld et skifte etter kårfolk Christen Mortensen Hagaenget og hustru Marta Tonetta Tronsdtr. De hadde ikke barn, så det er søsken og deres barn/barnebarn som er arvinger, i alt 17 stk. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.