Gå til innhold
Arkivverket

[#51520] Peder Larsen Midtskogen f.1803, OPPDAL


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Under digitalpensj. fødte i Oppdal finner jeg Peder døpt 6/11-1803. Mor; Maria Pedersdatter Midtskogen og Far; Lars Johansen Midtskogen. Kan dette være Peder som kom til Smøla hos Peder Rangnes før han ble konfirmert. I såfall. Er det noen som har noe på hans foreldre og aner? Og hvor finnes Midtskogen?Gunnar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Knut Krokann

Jeg antar at du har funnet riktig person, sjøl om datoene ikke stemmer helt. Peder ble vel konfirmert på Smøla 15.05.1821 og i protokollen står det dåpsdato 04.11.1804. Det kunne kanskje være greitt å slå av litt på alderen. Det var trolig sult, armod og sjukdom som opptok denne familien mest.Maria Pedersdtr. og Lars Johnsen/Johansen fikk fem barn mens de bodde i Oppdal, men i hvert fall tre av dem døde som barn. Det var kleine år i fjellbygdene disse åra. Maria og Lars kom trolig til Oppdal i perioden 1801-02, for jeg kan ikke finne dem i FT 1801, verken i Oppdal eller andre steder. De reiste nok fra bygda før 1815 for de finnes ikke i folketellinga der i 1815. Hvor de kom fra og hvor de reiste vet jeg ikke.På Midtskoghaugen 1801 bodde Jon Olsen 56 år, Bereth Larsdtr. 52 år og deres sønn Erich som var 30 år og blind. Bereth døde 1811 60 år gml., mens Jon holdt seg i live til 1813, 66 år gml. og avmagret? Jon solgte plassen Midtskoghaugen til Endre Arntsen Hov fra Soknedalen i 1812.Lars kunne være sønn av Bereth og Jon, men det er bare antakelser.Midtskoghaugen ligger ved Gamle kongevei, ca. 7-8 km nord for Oppdal sentrum.Håper dette kan være til hjelp slik at du finner ut mer. Med hilsen Knut Krokann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Knut Takk for svaret. Litt sent men har byttet mailadresse så jeg har ikke fått melding om dette svaret. Men vet du om det finnes noen bygdebok eller noe som omhandeler dette tema?Men takk iallefall.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg en vielse: Lars Johansen gift 28/12 1801 Innset HE med Maria Pedersdt.Nå vet jeg jo ikke om dette er dem for det er jo mange som heter det samme som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.