Gå til innhold
Arkivverket

[#51523] 'Bygdebok' for Kragrø.


Gjest Lats G. Hukkelås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lats G. Hukkelås

I 1950 ble det utgitt bygdebok for Sannidal og Skåtøy, som jeg har arvet fra min bestemor. I nevnte bok er det innlagt et kart som også dekker Kragrø, hvor jeg hadde/har slekt. Så mitt spørsmøl er om det også ble laga bok for Kragrø? Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LarsDa blir mitt spørsmål hvis du har mulighet:Min halvonkel Wilhelm Marius Wangensteen, maler og kunstner, var bosatt på Skåtøy i en 'menneskealder'. Står det noe om han? Han døde i 70-årene.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Takk for tipset. Skal ta en tur på biblioteket. Til Lars Ove: Jeg har sett gjennom Sannidal og Skåtøyboka, for Skåtøy (Skåtøyøya) som det her står. Her er et bra register, men ingen med det navnet du nevner. (Boka er utgitt i 1950, og det kan jo hende at Wilhelm slo seg ned der etter 1950. Menneskealder kan være så mangt) Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Til innlegg 3.Jeg har også et slitent (og nikotinstinkende..) eksemplar av Sannidal og Skåtøy-boka ('Utgitt ved en komite').Boka inneholder faktisk noen lister over 'Landsteder'. På side 614 (dvs. under gården og øya Skåtøy) går det fram: 'Solheia. G. 30, b. 219. W. Wangensten, Oslo.'Dvs. omtrent samme informasjon du finner i matrikkelutkastet av 1950: http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50Vigerust sikter antagelig til denne (?): Haagen Krog Steffens: Kragerø by's historie 1666-1916. Jubilæumsskrift. Udg. efter kommunal foranstaltning. 1916. XVI, 504 s. (jf. databasene på: www.lokalhistorie.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Oddvar (5)Takk skal du ha!! Ja det var et landsted han hadde, men han bodde visst der nesten hele året. Forøvrig har jeg lest at Skåtøy var et yndet sted for kunstnere, uvisst av hvilken grunn.Vet ikke om Brekkestø er på Skåtøy, men her et bilde han har maltMvhLars Ove

bilete3203.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Brekkestø er nok ikke Skåtøy. Men derimot et fantastisk vakkert sted i Blindleia, ikke langt fra Lillesand. Var også et yndet sted for kunstnere:-)Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.