Gå til innhold
Arkivverket

[#51524] Fandtes 1890 et gigtsanatorium i Sandefjord?


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Oldemor Othilie Jacobsen (f.Nielsen) boede fra 1867-1903 på adr. Enebakkvn.12. Der fødte hun 4 børn, men nr.5, det yngste barn, Valborg Helene, blev den 1/7-1890 født i Sandfjord. Oldemor led meget af leddegigt, derfor kunne jeg forestille mig at hun har været indlagt på et sanatorium. I FT 1900 er familien samlet igen på Enebakkvn. Jeg har prøvet at se i kirkebøger for Sandefjord, ligeledes i Oslo Hospital og i Grønland, men jeg kan ikke finde Valborgs fødsel/dåb nogensteder. Hvor kan jeg evt. lede videre?Mvh. Annelise Brahtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er nokså sikker på at Solveig har funnet dåpen. Navnet på foreldrene stemmer helt med folketellingen. Sandefjord var dengang en liten by med Sandar rundt. Sandar og Sandefjord kirker ligger rett ved hverandre så hun kan udmerket godt være døpt i Sandar og være født i Sandefjord.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Solveig og Gunn. Tusind tak for jeres hjælpsomhed - det er den rette Valborg! I 1902 kommer Valborg igen fra Sandefjord, iflg. FT 1907? Valborg blev gift i 1916, fik en dreng i 1918, og en lille pige 1920. Samme dag pigen blev født, døde Valborgs mand i 'Spansken', Valborg døde 4 dage senere, og pigen 4 uger senere. Min mormor, som var Valborgs storesøster, døde af samme syge den dag Valborg og mand blev begravet, efterladende sig 2 umyndige piger, og så var der pludselig 3 forældreløse børn, som oldefar og oldemor (som efterhånden var helt invalideret af sin leddegigt) måtte tage til sig i en 2-værelses lejlighed, hvor der i forvejen var 2 hjemmeboende voksne børn. Det var barske tider.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.