Gå til innhold
Arkivverket

[#51527] Barbro Jonsdatter f. ca 1761 sørpå - men hvor ?


Gjest Stig Løchen Dragseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Løchen Dragseth

I 1795 døper Barbro Jonsdatter f. ca. 1761 et uekte barn i Meldal i Sør-Trøndelag; Jon Knutsen. Jeg har lenge forsøkt å finne ut hvor Barbro kom fra og i bygdebok for Meldal står det at hun kom sørfra. Jeg har tatt kopi av dåpen til Jon men klarer ikke å tyde hva som står.Kirkeboken er ikke lagt ut enda og derfor bilde...Håper noen kan hjelpe...MvhStig L. Dragseth

bilete3200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bygdeboka har nok sine opplysninger fra kirkeboka, der det opplyses at hun var 'Søndenfieldsfra'. Et raskt søk på IGI viser ganske mange mulige kandidater f. 1761 +/- 2 år.Har du undersøkt om det finnes fortegnelse over innflyttede i den aktuelle kirkeboka for Meldal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Takk for svar! Nei jeg har ikke sjekket mer i kirkeboka. Denne kopien ble tatt da jeg startet opp med slektsforskning for noen år tilbake.Klarer du å se hva som står før 'søndenfieldsfra' Er det ikke ett eller annet med ....moen?Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det slutter på -moen. Første bokstaven er litt vrien å lese, fordi den er delvis overskrevet av g'en i ordet 'uægte', men kanskje det skal være Lykmoen? Jeg er ikke lokalkjent, og er vel dermed ikke til særlig mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten innskytelse: Dersom det står Lykmoen, kan det kanskje ha noe med Løkken/Løkken verk å gjøre? Er det et sted der i traktene som heter Løkkemoen, eller noe slikt? Jeg har en liten slektslinje til Løkken på Jylland, som i 1700-tallskilder ofte skrives Lykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Jeg vet ikke om noen plass som heter løkkemoen eller lignende. Er selv fra Møre og har heller ikke så god lokalkunnskap. I folketelling for 1801 står det at Barbro også har en uekte sønn Erik Eriksen som blir oppgitt til å være 15 år. Det kan jo hende den dåpen kan si noe mer om hvor hun kom fra - hvis det var i Meldal dåpen fant sted da. Må nok en tur på statsarkivet i Trondheim for å finne ut mer om denne 'nøtten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Ryghs gårdsnavn og fant følgende: Løkjamoen i Våler HE og Løkkemoen i Budalen S-TRL. I 1801 Løkemoen i Hierdal TE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Interessant med gårdsnavnene som du har funnet Berit, og jeg vil tro at vi kanskje kan utelukke Løkkemoen i Budalen da det geografisk ligger i nærheten av Meldal og derfor kanskje ikke kan defineres som 'søndenfieldsfra'Spørsmålet videre må bli om noen har kjennskap til Løkjamoen i Våler HE og Løkemoen i Hierdal TE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Stig.Jeg kan om du vil sjekke om det finnes en Barbro fra Hedmark, enten i kirkebok eller evnt skifte på SAHMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Folketellinga 1801, Meldal: På Solum - hos Ole Eriksen bor: Barbro Jonsdatter, (Lykmoen, syndenfjelds fra)40 år, ugift inderste. Hendes uægte børn: Erik Eriksen, 15 år. Jon Knudsen, 7 år. Hans far var Knut dreng hos fergemanden ved Årlivold, (i Orkdal ?) iflg. krkeboka 1795. Fadrene var fra m.a. Solumsmoen og Storås - i samme grenda. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei Lars Ove! Svært generøst av deg å tilby sjekk på SAH! Jeg vil svært gjerne at du sjekker kirkebok eller event. skifte ved SAH!Hvis Barbro kom langveis ifra så er det vel naturlig at hun kanskje ikke hadde faddere fra sin familie eller hjemplass.Ren gjetning selvsagt, men det kan jo hende Barbro måtte reise sørfra pga. det første uekte barnet?Innbiller meg at Årlivold lå eller ligger i Meldal!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Iflg. Oluf Ryghs 'Norske gaardnavne' ligger Årlivollen i Orkdal - g.nr. 101 Vollan og 102 Klingøya. (bok 14, s. 135) -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei Endre!Vel, sånn kan det gå når man innbiller seg ting! Greit å få dette avklart også! Takk skal du ha! Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Var på Statsarkivet i Trondheim i dag og fant trolig dåp til Jons bror Erich;Dåp; Uekte Erich. Far Erich Erichsen Solemen og Mari Jonsdatter fra ørkedalens fogderi. Oppholder sig hos Erich Løkbakken. Fest;Erich Løchbakken, Lars Vigen, Peder Løchgierdet, Giertrud Løchbakken og Ranni Løchen.Dette var den eneste 'Uekte Erich' døpt i Meldal og Rennebu i perioden 1784 - 1789, med en far som het Erich. I og med at Løkbakken er nevnt vil jeg tro dette er den 'riktige' Erich selv om hans mor ved denne dåpen heter Mari og ikke Barbro.Hans far Erich Eriksen Solemen kan jo være den Erik som bor på gården Solum i ft. 1801Konfererte litt med ansatte på Statsarkivet og de mente at 'søndenfields fra' er lengere unna enn Orkdal/Budal og gjerne sør for Dovre.Noen som mener noe om dette?Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Orkdal/Budal går nok ikke under Søndenfjelske.Fram til 1784 så var Sønnenfjelske (dragonregiment) områdene Østfold, Akershus, Hedmark & Oppland. I 1784 ble de splittet i regionale reigment(Smålenske, Akershus og Oplandske).Senere (fra 1808) fantes det et Søndenfieldske Geworbene Infanteriregiment, som hadde kompanier i Skjeberg, Berg, Idd, Nordre Rakkestad, Marker, Vestre Rakkestad, Tune, Hobøl, Onsø, Skibtvedt, Rygge, Borge. Altså Østfold.Nordenfjelske var Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Denne Barbro var litt av en nøtt for meg og en kjenning også en stund. Det viser seg imidlertid at det er feil at hun kom sørfra. Hun er nemlig datter til Jon Gundersen Myrhaug, f. 1721, Meldal og kona Gunhild Trondsdt. Jordhusbakk, f. 1726. I bygdeboka for Meldal er hun imidlertid ikke nevnt. Kanskje på grunn av at hun ble født i Orkdal.Jon Gundersen og Gundhild hadde disse barna:1) Mari Jonsdt., f. 1753, Meldal, gift 1784 med Ole Hallvardsen Elshaug, f. 1752, Rindal.2) Trond Jonsen, f. 1754, Meldal, d. 27.2.18293) Anne Jonsdt., f. 1758, Bratli, Orkdal, 1790 g.m. Jon Engelsen Røsbrekk under Øvre Ry (f. Resell, Dålåhaugen, 1753, Meldal.4) Barbro Jonsdt., f. 1761, Bratli, Orkdal.Hun hadde som nevnt tidligere 2 barn utenfor ekteskap, Erik Eriksen, f. 1786 og Jon Knutsen, f. 1795, Lykmoen, Meldal.Dåpen Stig fant av Erik antar vi er den riktige bare at det er skrevet feil navn på mora (søsterens navn i stedet). Barbro er ved dåpen til sønnen Jon Knutsen oppgitt å være 'søndenfields fra'. Kanskje kan det være Knut som var det ?Her er litt om bakgrunnen for Barbros tilhørighet:Skifte etter ungkar Tron Jonsen Grindvold, reg. 27.3.1829:Søsken:1) Mari Jonsdt., gift på en plass under Elshovden, død, etterlater seg:a) Gunild Olsdt., gift i Rindal i Surnadal b) Brithe Olsdt., gift med Ingebrigt som tjener på Landsem i Surnadal.2) Anne Jonsdt., enke, bor på Rysbrækken3) Barbro Jonsdt., 68 år, ugift, tilstedeFor 2. søster møtte sønnen Knud Jonsøn Rysbrækken.3. søster har muligens en sønn Jon Knudsen Solemsmo, som underskriver skiftebehandlingen (iflg. avskrift jeg har fått av skiftet). Fant dette i klokkerboka for Svorkmo.Døpt 23.3.1761: Joen Gundersen Bratliens pigebarn BarbroFaddere: Ole Nordgardens q., Jøren Tronvold, Elen Olsd. Grinden, Iver Holtan og Ole Iversen Holtan j.r..Fant også hennes søster, Anne, født på Svorkmo, Bratli. Familien har nok bodd der en tid. Barbro Jonsdt. hadde nok 2 barn til som døde i 1793. Barbro Jonsd. Myhrhaugs 2 nyefødte uægte 1 dreng og 1 pigeLenkeLykkbakken og Lykkmoen er plasser under garden Lykkja i Meldal.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Dette var i overkant av jeg kunne håpe på! Skjønner at du har lagt ned en del arbeid i dette Inger, og jeg er svært takknemlig for din innsats og for det du har funnet ut.Takk for utfyllende info fra deg også Leiv!Nå er det bare å gå igang med å sjekke kirkebøker...Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.