Gå til innhold
Arkivverket

[#51530] Endre på Vestlandet 1650-1680


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Ja, ifølge en nettside. Legger ikke lenke, siden det er litt kronglete å finne frem der. Ser også at Bertel Hansen Økland senere nevnes som ombudsmann for Moster kirke (tingbok på nettet). Dette tyder vel på at han er av Storch-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne er grei å ha (de førte visst kjørebok den gangen også);Lenke..og apropos skifte etter Endre Berøen som nå er klart;'I 1711 vart folket på Børøyno stemde for å forklare - 'om den bortkomne mand Endre Berøen, - som det gik et Spargement over bygden at han skulde have ombragt sig selv'. Broren Daniel fortalde at for 9 veker sidan gjekk Endre frå Børøyno og først for 2 dager sidan vart han funnen rekande i sjøen vestanfor garden. Han fortalde og at Endre '- - var noget sorgfuld og gik altid som i en stor sorg'. Sønene til Daniel, Steffen og Daniel, forklarte at dei fann Endre flytande i sjøen. Dei fekk straks Torkel Holme og Andres Straumøyno til å sjå på han. Han var mykje forandra av sjøen, mesteparten av andletet og alt hår og skjegg var borte. Ingen kunne prova at Endre hadde teke sitt eige liv. Han skulle gravleggjast på kyrkjegarden '- som andre Guds barn.' Men bygdasnakket stagga ikkje med det. I 1713 stemde Daniel Børøyno og sonen, Steffen, ei Marta Hansdtr. for noko ho hadde sagt om Steffen. Vitnene var frå Alvsvåg, så truleg var Marta og frå den kanten. Marta hadde sagt at Endre hadde hengt seg i stabburet, og at Steffen hadde skore han ned og drege han til sjøs, løyst skorne av han og kasta han utfor eit berg. Marta vedstod at ho hadde sagt desse orda, men ' - -beklagede sig at være underlig i sit hoved, og vet ikke selv hvad hun siger'. Marta måtte bøta for sladderen.Det vart halde skifte etter Helga i 1708 og etter Endre i 1711 og arven delt mellom borna. Bruttoeiga var 193 rdl. 5 mrk. 10 skill. Netto 131 rdl. 2mrk. 6 skill. I buet var m.a. jordegods: 1 1. 7 mrk. smør i Børøyno, i Berge 14 mrk. smør og i Grutle 2 mrk. smør. Det vart vedteke at dottera Sissela og mannen skulle syta for innhaustinga, og at skatten og landskyld vart betalte. Elles var i buet: 9 kyr, 5 kviger, 2 stutar, 1 kalv, 1 hest, I hors med føll, 8 smaler, 5 geiter, noko sylv, m.a. ei brurekrune, I kårde, I ottraskinnhue, helvta i ein ottringsbåt, mortanot og kvern. Tredjeparten i saga og ei røykstove vart verdsett til 5 rdl. Endre var lagrettemann. Kyrkjeverge i 1686.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. skiftet etter Endre Endresson Børøy, samt datteren Abelona Endresdatter. 'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 12.9.2007 13:36 (2) Endre Endresen. 21. juli 1711. Han var 'for omtrent 10 uger siden .. borte blefven, men for 14 dage siden i Søen igienfunden'. Han var enkemann og etterlot seg Endre Endresen, på 10. året, Ziselle Endresdatter, g.m. Haaken Laaden i Bømmel, Apelone Endresdatter, 14, og Alles E., 11 år. Det er vist til morsarv etter skiftebrev 14. mai 1708. Som formyndere nevnes farbrødrene Daniel Berøen og Esaias i Spidsøen, morbror Hans Øchland på Bremnes og mosters mann Torbiørn Meeluig, samt søsters mann Haaken Laaden.Abelona Endresdatter. 4. oktober 1718. Hun var ugift, og under formynderskap av morbroren Hans Gundersen Øchland. Avinger søsken Endre Endresen, 18, Zidselle, g.m. Haacken Laadden, Alles E., g.m. Østen Andal. Jordegods i Berge, Grutle og Berøen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ca 13 sider skannet med de förste folka på Böröy (fra Bömlo IV) den som er interessert, kan få det. kellypetit@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Abelone döde på Pleiestiftelsen i Bergen, ca 19 år gammel.De hadde og en datter Malene f. ca 1690, men hun var död i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skiftet etter Endres hustru, Helje Gundersdtr. i 1708. Døtrene Malene og Britte har dødd mellom 1708 og 1711, da ingen av dem var nevnt i skiftet etter Endre i 1711. Yngve Nedrebø, SAB / DA, 12.9.2007 15:59 (4) Det stemmer. Skiftet etter Helge er datert 12. mai 1708, til enkemann Endre E. og barna Endre, 7, Siselle, g.m. Hochen Laaden, Malleene, 18, Britte, 16, Abelone, 12, og Alles, 9 år. --------------------------------------------------------------------------------Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tar nå for meg den kronologiske listen fra Finnås fra 1718-1744 med alle nevnte Endrer m.v.;Eks.: № 1: Dåp Juli 1718; Indre Mægebake. Far Niels Mægebake.Er det spesielle navn eller hendelser jeg skal kikke etter?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Etter å ha bladd litt i innleggene i denne debatten får jeg assosiasjoner til frimerkesamling. Der samles det ofte etter tema. I slektsamlingen holder en seg som regel til egen slekt, men nå kan det se ut for at også tematisk vinklet slektsamling har sett dagens lys, i dette tilfellet slekt knyttet til et fornavn, Endre. Interessant.Apropros den 'Indre Mægebake' som nevnes som eksempel i innlegg 59, så er han høyst sannsynlig oppkalt etter Endre Hollund i innlegg 1.Det ut fra opplysninger i Simon Steinsbø sine fantastisk nyttige bygdebøker for Bømlo, Sveio og Fitjar, som hyppig siteres i innleggene på denne debatten. Han har gjort så mye bra for alle slektsamlere i Sunnhordland at han fortjener å bli nevnt hver gang han siteres.MVH Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Endre Mækjebakken f. 1718 var sönn til Nils Tomasson Liarbö og Marta hansdtr Mækjebakken.Jeg kan ikke finne noe forbindelse mellom han og Endre Hollund.Ellers har du rett i at Simon Steinsbös bygdeböker er veldig bra. Han har fått med seg mye. Men det er og ting han har utelatt. Min farmors söster fikk f. eks. to barn utenfor ekteskap med samme gifte mann på Rubbestad i 1890-åra. Den ene som döde liten, har han ikke nevnt i det hele tatt og den andre er bare satt opp som fosterbarn. Men vi fant dem i kirkebökene.Men ingen er feilfri, så jeg er helt enig med deg ellers.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er diplomsamlingen til UIB tilgjegelig igjen;der er diplomer der disse er nevnt;Endre Levåg UBB-1643-09-25Endre Nilssønn på Rebni UBB-1647-04-20Endre Oluffssønn UBB-1658-08-12Endre Sivordssønn på Huse UBB-1631-03-24Endre Teigeland UBB-1658-08-12Endre Tostenssønn UBB-1646-03-11Endre Tostenssønn på Gjelland UBB-1646-03-11Endrid Torgilssønn UBB-1573-11-02Eli Endresdatter UBB-1652-02-24aHallvor Endressønn på Hilldal UBB-1616-12-14Marit Endresdatter UBB-1658-03-13Mikkel Endressønn på Gjervik UBB-1630aOle Endresen på Sjuseter UBB-1658-03-13Oluff Endressønn UBB-1619-12-21Oluff Endressønn UBB-1624-01-21Oluff Endressønn på Børøy UBB-1613-10-04Oluff Endressønn på Børøy UBB-1658-08-12Oluff Endressøn på Børøy UBB-1613-10-03Ragnhild Endresdatter UBB-1658-03-13Sven Endresen på Haukås UBB-1658-03-13Ågot Endresdatter UBB-1658-03-13Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Til 61. Min antagelse basere seg på Marta Hansdt. sin stefar, Knut Endreson Hollund, sønn av Endre Hollund. Andre Endrer får ikke jeg øye på i den nærmeste slekten.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det kan være en mulighet for Knut Endreson og Anna Larsdtr fikk jo ikke barn. På den annen side ville det vel ha vært mer naturlig at Marta Hansdtr da kalte en sönn for Knut?Vi vet jo heller ikke farsnavnet til Hans, kanhende han var en Endresson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kontroll;Endre SVEINSSON f ca 1629 † 1715 Grindheim, Moster (Døde hos sønnen Svein på Espeland, Moster) (Far: Svein Olsson Skimmeland);gmNN Lauritsdtr (Far: Laurits Viers. Totland)Barn:1 ) Ola f ca 1655 Grindheim, Moster † 1708 Totland, Moster gm Judith Endresdtr Børøy, Moster † 1729 Totland, Moster4 barn, hvorav Endre Olsson 1689 Totland † 1724 Øvre Grindheim 2) Svein f 1661 Grindheim, Moster † før 1733 på Espeland, Moster gm 1) Eli NNdatter 2) Anna Olsdtr † 17342 døtreJeg antar at Endre Skimmeland og Endre Grindheim er samme person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I B IV står det at Svein Olsson bygsla Grindheim Nedre - nevnt i 1629 og 1656. Han kan jo være den Svein som er nevnt som dreng på Skimmeland Nedre i 1618, men det er langt fra sikkert. La oss heller si det er usikkert! Skimmeland og Espeland er ikke det samme, Svein Endresson bodde på Espeland og var brukar til han döde (skifte 1733)Ellers er det en Endre Heinesson d.1749 (f. i Kvinnherad) på Skimmeland Övre.Min konklusjon er derfor at disse to Endrene er to forskjellige menn.Endre Grinheim = Endre Sveinson Grindheim som döde hos sin sönn på Espeland.Endre Skimmeland må være Endre heinesson som döde på Skimmeland i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Med andre ord; Svein Olsson var fra Nedre Grindheim, og IKKE fra Skimmeland.Endre Heinesen, som er på Øvre Skimmeland, forøvrig den personen som gjør at jeg har startet med å se på disse Endrene i Finnås, var sønn av 'min' Heine på Leite. Men hvorfor i all verden dro han og søsteren, Guri, til Skimmeland... [Endre Heinesen d. 1749 - Skimmeland, Moster ef. Anne Andersdatter] [Guro Heinesen ef. Aasmund Nielsen Skimmeland d. 1733 - Skimmeland Nedre, Moster]Ellers så strever jeg litt med Børøy; hadde Endre Torsteinson og datteren til Finnåspresten Peder kun en sønn, Ola, eller var også Karen og Ivar hans barn 'I Bømloboka står det at de bare hadde sønnen Ola Endresen, men i Sveioboka står det at han hadde sønnen Ivar og datteren Karen.'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er det jeg har notert om Endre Torsteinsson: 'Endre Torsteinsson Børøy, (nr. 4) døydde i ung alder, før 1606. Han var g.m. dotter til Finnåspresten, herr Peder, men ein veit ikkje kva ho heitte. Dei hadde berre ein son, Ola, g. Børøy (nr. 6). Endre er ikkje nemnd i skattelistene, men det er truleg at han var brukar saman med faren. I Bømloboka (B IV, s. 16) står det at de bare hadde sønnen Ola Endresen, men i Sveioboka står det at han hadde sønnen Ivar og datteren Karen. (se under brukere 10, 11 og 12).' Ja, det er ikke godt å si hvem Heine på Leite var sönn til. Hva med Anders Heinesson sönn til Heine Andersson Aenes og Gyri Sjursdtr? Jeg vet ikke hvor det ble av han.Anders kan ha blitt til Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Børøy; det betyr at vi ikke vet sikkert om han bare hadde Ola, eller om også Kaen og Ivar var hans barn.... Med andre ord, jeg fører kun opp Ola i tabellen, men ta med en note om Ivar og Karen. Vet man noe mer om disse to evt barna til Endre Torsteinson. Det må vel komme fra et sted. Ser forøvrig at Endre Ts barnebarn, Endre Olsson, har barn med navnene Ivar og Karen...Anders Heinesen har jeg vel sjekket ut, var ikke det han som kom til Kysnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK vedgående Anders Heineson, jeg får ikke alt med meg ser jeg. Da har du vel og sjekket ut hans barn.BB IV, s. 16: 'Endre Olsson Børøy (nr. 6) var 55 år gl. i 1664, d. etter 1690. Første kona heitte Sissela. Ho døydde før 1676. Andre kona heitte Abelona Klementsdtr. Born:a. Malene? g. øvra Nese, (nr. 39).b. Ivar f. ikr. 1642, g. øvra Eikeland, Sveio.c. Daniel, f. ikr. 1644, g. Børøy (nr. 26).d. Endre, f. ikr. 1653, g. Børøy (nr. 9).e. Esaias, g. Spyssøy nedre (nr. 23).f. Samuel, f. ikr. 1657, g. Berge.g. Ola, g. Løkling (nr. 6).h. Alis, g. Håvik, indre (nr. 10).i. Kristi, g. Meling (nr. 43).j. Rakel, g. Brekke (nr. 7).k. Judith, g. Totland (nr. 76).Det er uvisst om nokon av borna var av andre ekteskapet.'Tror at Karen er blitt feilplassert her, hun döde omtrent samtidig med Ola Endresson og kan godt ha vært hans söster. Men sikker kan en ikke være uten kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da skjønner jeg hvorfor det et sted står anført at Karen døde i 1658. Jeg trodde det var feil, og at det korrekte skulle være 1758. Tar sjansen på å føre henne opp som Endre Torsteinsens datter... så får vi se....Ad Heine på Leite; Tanken er at når to av hans barn bosetter seg på Skimmeland må det være en forbindelse dertil på forhånd. Men får se om det kan dukke opp noe interessant.Jeg sjekker nå alle årstall opp mot kronologisk liste fra 1718 mht fødsel, vielse og gravferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Endre Olsson f 1689 - † Langfredag 1724, 80 år, Øvre Grindheim.Han skal ha vært gmA) Mari Ellendsdtr f ca 1690 Spissøy, NedreB) Borghild Olsdtr, Ørevik, Valestrand, SveioHan skal ha hatt barnaa) Anna f ca 1716 † 1740b) Endre f 1716 † 1719c) Elling f ca 1717d) Ola f ca 1721e) Endre f 1721Har noen oversikt over når Endres hustruer døde, hvem som var barnas mor, og hvor det ble av barna, hvem de ble gm osv? Antar at den Endre som er f 1721 er han som overtar bruket på Øvre Grindheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det Steinsbö sier i B IV, 289/290 om denne Endre f. omkr. 1689, som bosatte seg på Grindheim:'12) Endre Olsson Totland (nr. 76), f. ikr. 1689, d. i 1724.G.m. 1. Marie Ellensdtr. Spissøy, nedre (nr. 22), f. ikr. 1690.Born: a. Anna, d. 24 år gl. i 1740.b. ein son, d. 3 år gl. i 1719.c. Elling, f. ikr. 1717.d. Ola, f. ikr. 1721.e. Endre, f. ikr. 1723.2. Borghild Olsdtr. Ørevik (nr. 7). Ikkje kjende born.Endre bygsla bruket i 1710 og var brukar til han døydde. I 1712 er sagt at han hadde ikkje gjort militærteneste. Han hadde då kårde, men ikkje børse.s. 262 står det om faren under Totland:76) Ola Endresson (Grindheim, nedre) var 46 år gl. i 1701. Han stod seg bra då, og greidde å svara skattane. Han døydde i 1708. G.m. Judith Endresdtr. Børøy (nr. 8).Born: a. Svein, f. ikr. 1688. I 1716 tente han på Tollbua i Bergen.b. Endre, f. 1689, g. Grindheim, øvre (nr. 12).c. Kari, f. ikr. 1692, g. Totland (nr. 77).d. Ola, f. 1698. Han tente i Bergen i 1716.Ola var brukar i 1690. Han var brukar til han døydde. Seinare var ekkja brukar til ikr. 1723, dei siste åra saman med versonen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette ser svært bra ut, Arnfrid. Det eneste er at det hadde kanskje vært greit å ha rubrikkene på hver side, etter en stund glemmer man hva de viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.