Gå til innhold
Arkivverket

[#51530] Endre på Vestlandet 1650-1680


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg lagt headingen inn i toppteksten, slik at den følger med ved hvert sideskift. Fikk ikke plassert opplysningen om navnet Endre noe sted, men det får ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan noen sjekke i 'Bømlo' hvor barna til Endre Heinesen og Anna Andersdtr Skimmeland, Øvre, ble av;a) Anna f 1735 † 1784 b) Heine f 1738 † 1792 Bremnes (har jeg for så vidt) c) Anders f 1740 d) Synneva f 1741 e) Brita f 1744 f) Kari f 1747 † 1825 Bremnes Opplysningene er hente fra FS.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

B IV, s. 373: Steinsbö har med fölgende om dem:'Endre Heinesson Myklebust, Kvinnherad, d. 1749. G.m. Anna Andersdtr.Born: a. Anna, f. ikr. 1735, g. Hidle (nr. 36).b. Anders, f. ikr. 1740.c. Synneva, f. ikr. 1741. Ho levde i 1772.d. Heine, f. 1744, g. Ersland (nr. 31)e. Brita, f. 1744, g.m. Ola O. Øvre Valen, Sveio.f. Kari, f. ikr. 1747, g.m. Bjørn O. Vornes (nr. 7).Endre bygsla heile garden i 1742 og var brukar til han døydde. Ekkja var so brukar nokre år. Buet etter Endre var brutto 46 rdl. 4 mrk. 10 skill. Netto 16 rdl. 5 mrk. 10 skill. 4 kyr, 3 kviger, 4 kalvar, 1 stut, 1 merr og 1 kvern er nemnde m.a.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, får kikke i 1801-tellingen om der kan være noe mer om dem der.Så, 'Bømlo' har at Endre Endresen Børøy (1701-1768) var gm 1. gang med Marta Helgesdtr UTBJOA og 2. gang med henes søster Brynhild Helgesdtr Utbjoa.Nå har jeg funnet vielsen til Endre og Maritte i 1719, hun skrives der Maritte Helgesdtr ANDAHL, jeg har også funet dåpen til deres datter, Helga, i 1721, og Marittes dødsfall i 1724.Kan dette bety at Maritte først var gift på Andahl, eller at hun var i tjeneste der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Tusen takk. Jeg har vanskelig for å tyde skriften men kan dette være Guro? Lenke Ser ur som det står Heine Andersen Bache? Håper lenken virker- det er side 238-239 i mini. Kvinnherrad 1765 Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

En Brite Endresdtr dør på Tveit i Kvinneherad 70 år gml i 1729, dvs at hun er født ca 1660.LenkeEr det noen som har kjenneskap til hvem hennes far var?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Roger Fossum

Hei Arnfrid,Fra BB IV, side 16, 'Endre Olsson Børøy (nr. 6) var 55 år gl. i 1664, d. etter 1690'.Lurer på om ikke d. etter 1690 er feil og at det skal være før 1682 ? Fant nemlig dette i Sak nr. 68 i tingboka NORDHORDALAND 1682 (nr. 21).'Endre Biørøen 6 Rdr: Niels Indre Haauig og Steffen Spidsøen frembKom og sagde at de Var ombedit af Endre Biørøens Enche og Børn at de schulle Paa deris Veigne til Kiende Gifue at det er i Sandhed at for/schref/ne Sl: (salig) Endre Biørøen motte gifue fogden 6 Rdr: for hand schulle blifue forschaanit for dagschatt, Huor i hand fordrit hannem 21 Rdr:'Jeg antar nemlig at det her er snakk om Endre Olsen Børøy f. ca. 1609 d. før 1682 ????Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det hørest plausibelt ut, Roger, for ellers hadde han blitt svært gammel. Sønnen Endre er jo allerede 48 år i 1701:Lenke og han er sikkert nok ikke den eldste.Jeg går ut fra at Steinsbø har det fra en annen kilde:'Endre var lensmann i 1645-48, legdsmann for Unionskatten og lagrettemann (lensm. Løvvig seier han var lensmann 1670-1690 etter Laurits Totland)'Hvem denne Lensm. Løvvig er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

90: Lensm. Lvvig vil eg anta er Christoffer Løvvig (f.1842). Han vaks opp på Lauvvik i Skånevik. Han var først skulehaldar på Skåneviksstranda, seinare lensmann i Førde, Sveio. Han skreiv ei mengd lokalhistorisk stoff frå ca 1700, mest frå Skånevik, men han kan ha vore innom andre kommunar og. Samlinga hans er i dag i Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for det, Marie. Han har nok gidt den gode Endre noen år ekstra da-:)Jeg har nå rettet Endre til død før 1682. Vi vet vel at han levde i 1680 for: 'Endre tok over garden i 1645, men faren var brukar med han til ikr. 1648, då Endre kjøpte garden. Han var brukar til ikr. 1671, då sonen Daniel tok over tredjeparten, som seinare fekk b.nr. 3. ikr. 1680, då han delte bruket mellom dei to sønene, Endre og Ola, bruk A og B.' Det siste burde man vel kunne finne i tingbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.