Gå til innhold
Arkivverket

[#51532] Hoffmann/Christensen - Fra Danmark, til Norge


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Om noen dager er det slektstreff. Noe har jeg lurt på lenge. Min ane Lars Michael Christensen var født i Aalborg og sønn av Christen Larsen ifølge vigsel i Kr.sand S 2/4-1824. I slektspapirer til en slektning er det notert at han brukte Hoffmann i Danmark. I Norge brukte han kun Christensen.Er det noen som kan svare på hvorfor Hoffmann ikke ble brukt i Norge? Kanskje noen problemstillinger, f.eks. av religiøs art knyttet til navnet?Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke hvorfor Hoffmann navnet forsvant i bruk i Norge, men lurer på om dette er fødselsår og sted for den Lars Michael f. i Aalborg som du etterlyser? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen i 1824 nr20: LenkeSom du ser bruker heller ikke faren Hoffmann ved innføring på vielsen.Kan hende det ble for tungvint med to etternavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan virke som Hofmand som slektsnavn også forsvinner i Bergen et stykke ut på 1700-tallet. Skal se om jeg kan finne igjen de personene som benyttet navnet, for å se hva de endret det til.Det er 12 personer med etternavn Hofmand som blir gravlagt i Bergen på 1700-tallet.Det er 6 personer med etternavn Hofmand som blir viet i Bergen på samme tid.Ingen benytter etternavnet i 1801-tellingen for Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Gunn H. og Arnfrid M.!Mange takk for deres innlegg.Gunn: Det er riktig lenke til den Lars M. jeg tror i Aalborg.Arnfrid: Jeg vil gjerne vite mer om Hoffmann i Bergen. Skal studere mer siden. Da jeg skal reise bort noen dager nå snart.Nå har jeg fått utsnitt av kirkeboka med dåpen fra etterlysning i DIS-Danmark. Hoffmann ble ikke brukt da. Har samtidig også fått avskrift av folketelling 1801 i Hjørring.Håper noen vet mer om hvorfor navnet Hoffmann ikke ble brukt noe særlig.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Fredrik Klouman

Angående navnet Hoffmann i Norge: Min oldemor Magna Klouman f. Hoffmann var datter av lege i Kristiansund, Samuel Hoffmann (1757-1822). Han var født i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.