Gå til innhold
Arkivverket

[#51535] Forklaring Kirkebok Rødøy, Nordland


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. Jeg lurer på to ting. I kirkebok Rødøy/Rødøy 1878-1901 år 1879 side 13 nr 21 Hva menes med 'Begges første leiermaal? I kirkebok Rødøy/Rødøy 1890-1901 Fødte barn av disentere 1897 side 98 nr 2. Foreldrene; Borgerlig viet hustru? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Per Sødal. Det er vel denne du mener nr. 21? LenkeForklaringen ligger på samme side. Barnet ble født i mai 1879, men de giftet seg først i oktober 1879. Derfor er denne anmerkningen om 'Begges første leiemål'. Hun hadde altså blitt befruktet og fødte et barn før de begge ble gift.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Lars Ove Tusen takk. For meg var dette nytt. Har lest gjennom og ser at noe av innholdet nevner Hamarøy, som er min barndoms kommune. Meget intresant. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Birger Tusen takk.Det var dette jeg mente. Det er vel grunnen til at de ble borgerlig viet.Prestene skulle ha fått et glimt i år 2007. Da hadde det blitt få vielser i kirken. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg har ikke slått opp på de sidene du henviser til (det hadde vært enklere med en link), så jeg kan bare føye til en generell kommentar. Prestene aksepterte vanligvis ikke kirkelig gjengifte, så dersom en eller begge to hadde vært gift tidligere, så var de som regel henvist til å gifte seg borgerlig. Jeg har sett tilfeller hvor de melder seg ut av statskirka for å kunne gifte seg borgerlig. Noen ganger meldte de seg deretter inn i igjen. Dette kan jo være en problemstilling selv i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Per Sørdal. Jeg fant ikke akkurat det siste du nevnte om borgerlig viet, men jeg kan tenke meg at hun tilhørte en disentermenighet og at de derfor ikke ble viet der. Derfor denne anmerkningen om at hun som tilhørte disentersamfunnet ikke ble viet der men at de lot seg vie borgerlig. Bare en tanke.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Først må man ha klart for seg: Dette var en tid med en betydelig kirkestrid i området og skarpe fronter mellem statskirken og dens representanter og frikirkene som brått fikk en betydelig tilstrømming av medlemmer - med tilhørende kirkeflukt fra statskirken.Ser vi FT-1901 finner vi at hele den omspurte familie tilhørte Den lutherske Frikirke, men de var ikke medlemmer i frikirken i Rødøy hvor de bodde - kanskje i Meløy hvor hun var født. Ekteparet var sannsynligvis et blandet ekteskap - blandet i den forståelse at partene tilhørte forskjellige trossamfunn. Brudens familie forble, så vidt jeg kan se, statskirkefolk. Hans familie har jeg ikke sjekket. Det var da ganske vanlig at vielsen skjedde på nøytral grunn - som borgerlig vielse hos en eller annen sorenskriver. I forbindelse med en senere dåp blir det oppgitt at de var gift i 1896, altså må begge parter i tillegg ha vært meget unge. Borgerlig viet var faktisk ganske vanlig på den tiden - men det er en utfordring å finne hvor vielsene har funnet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Terje Tusen takk. Opplysningene var meget nyttig og alt stemmer av det du skriver. Hvor de giftet seg har vært litt av en nøtt. Hadde jeg begynt med dette litt før så hadde kansje deres yngste barn vist svaret. Han ble gravlagt den 25 juli d.å. og tok nok den hemeligheten med seg. Det er kansje et håp å høre meg for i Meløy Frikirke? Hun kom fra Meløy og han fra Rødøy.Å få tilgang på opplysninger fra sorenskriveren er vel en umulighet? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Per Sødal. Jeg har jo Theodor Jacobsen sine barn i min database, men jeg er litt usikker på hva du er ute etter. Kanskje du kan gi meg litt mer 'kjøtt på beina' så kan jeg forsøke å hjelpe deg.Jeg har jo en ganske stor slekt i Rødøy siden jeg selv er født der.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Birger Det jeg leter etter er hvor og når Theodor Jakobsen første barn, Ole Johan Sandberg Theodorsen f 1879 Rødøy og Berit Marie Sivertsen f 1877 Meløy giftet seg. Terje Pedersen nevner 1896. Jeg har også 2 barn til etter Theodor. Per Jakobsen og Jakob Theodorsen, men ikke fødselår etc. Jeg ser at du kjenner godt til Rødøy. Her er min e-mail; pd-soerd@online.no Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Per! Jeg har ikke funnet når de giftet seg. Det jeg vet er at de giftet seg borgerlig og at de var gift før 1998. De kan ha vært i Bodø, men jeg har ikke funnet de der. Jeg har 6 barn på Theodor og Nikoline. Har du flere? Forsøker å finne foreldrene til Berit. Moren er jo grei, men faren kom fra Hordaland.Hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hallo Birger Jeg har bare 3 barn på Theodor og Nikoline. Foreldrene til Berit: Far Sivert Halvorsen f 1851 Valestrand (ligger nord for Haugesund) døde 21.03.1943 Sunde, Hafrsfjord(Stavanger) Mor.Lovise Johanna Olsen. f 10.05.1853 Sneen, d 1935 Sunde. De flyttet fra Meløy til Stavanger, sammen med en del av barna. Berit var nr 2 av 10 barn. Jeg har mye om den slekten da min kone er en av dem. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan, Per!Takk for det! Beklager at jeg glemte å takke for mail-adressen. Det var litt spennede at du nevnte Stvanger. Jeg er nemlig født i Rødøy, men bodde i Stavanger fra jeg var 11 år. Min far hadde kontakt med endel fra Rødøy som var i Stavanger, men det var en slekt på min mors side og en annen Sivertsen familie som jeg ikke hadde noe kjennskap til. Joda jeg var klar over Sivert Halvorsen Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell Sivertsen!Jada, jeg har en annen Sivertsen familie i Stavanger. De kommer også nordra. Du kan sende meg en mail på birgerfo@gmail.noMed vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.