Gå til innhold
Arkivverket

[#51538] Ytterøen kisværk/Ytterø Mining Company ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Noen som vet hvor dette var og evt. hvilket kirkesogn i 1867-76.Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det ligger i Aust-Agder - Telemark området, men det kan være helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du har Johan Marius.Jeg leter etter barn av lege Reinhold Hoffmann og kona Petra Berhardine Anker. Han var ansatt som lege ved Ytterø Kisværk i den nevnte perioden.Dorthea Ulrikke dpt. 27/3 1868 / Dorothea dpt. 2/8 1871 og Bernt Anker dpt. 22/7 1875. Det er flere barn, men de har jeg ikke dåpsdato på. De skal visstnok være døpt på Ytterøy, men jeg finner dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei BeritEn sønn, Jacob Ludvig er født i Risør 2.juni 1866.Han var også lege. Ønsker du opplysninger om han eller hans foreldre så har jeg Norges Læger og kan slå opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha Carsten, det er snilt av deg. Men Jacob Ludvig har jeg funnet dåpen til og dødsfall i Amerika, pluss hans 2 koner, og at han fikk 4 barn i Amerika. Forfedrene har jeg også tilbake til den eldste som døde i 1739. Jeg holder bare på med å sjekke alle opplysninger mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er det altså Ytterø i N-TL det er snakk om. Carsten, du fikk meg tilbake på sporet, og nå har jeg funnet dåpen til Dorthea Ulrikke også. Det var feil måned på henne. Da finner jeg nok de andre også etter hvert. Da er alt bare gøy igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hanna Giftet seg i Trondheim 6-5-1895 med Fredrik Angell, født i Ørlandets prestegjeld 17-6-1866. Foreldre: Distrikstslege Jonas Angell (1825-1894) og Fredrikke Sophie Berg (1834-1887). Han døde i Bergen 17-6-1927. De hadde 1 sønn iflg. Norges apotek og deres innehavere. Dette er vel Hanna som døde 1951.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takker igjen.Nå har jeg tilsammen 10 barn av Reinhold og Petra, men mangler dåpen til Bertha som iflg. FT 1900 skal være født 1877 i Trondheim. De andre 9 har jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Carsten, du skriver at Fredrik og Hanna skulle ha fått 1 sønn. Vet du hva han heter og født.I 1900 finner jeg at de skal ha en sønn, Otto Hoffmann, som er født 3/5 1899 i Stanley Wisc.. Men jeg lurer på om ikke det kan være sønnen til hennes bror, Jacob Ludvig, som bor i Amerika. Han fikk en sønn med sin første kone Gudrun Jervel, og hennes far het Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ja, jeg så han jeg også. Det er nok ikke Fredrik og Hanna sin sønn. Det står ikke hva han heter i apotekboka, men det står at Fredrik tjenestegjorde uavbrutt på 'Svaneapoteket'i Bergen i 31 år fra ca. 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Imponerende, enda et barn. Det står jo at Reinhold er faren. Jeg finner jo ikke Bertha som skal være født i 1877 så jeg lurer på om Barbara og Bertha er samme person. Muligens feil i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sollied Lykke

Jeg har 11 barn, Jacob Ludvig, Dorothea Ulrikke, Hanna Gabrielle, Dorothea, Petra, Bernt, Berthe, Barbara, Cathinka, Clara Gottfrida og Fredrik Christian Steenbuck Hoffmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lykke

Berit: I ditt innlegg #3 oppgir du Dorotheas dåp 27/3, det skal nok være 27 mai, da hun ble døpt samtidig med sin kusine Barbara Anker Bachke.(Kirkebok Ytterøy 1868-1880 side 2) Teorien om at Berthe og Barbara H er samme person synes jeg har mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha. Jeg så meg først blind på den datoen og alt stoppa for meg, for jeg trodde jeg var i feil kirkebok. Men så kom Carsten med Hanne Gabrielle, og da løste alt seg opp og jeg fant Dorothea 27/5.Ang. Bertha og Barbara så tror jeg nok det er en og samme person, og at det er feil i tellinga. Jeg har ikke funnet Berthas fødsel. Eller om det er feil i kirkeboka. Men da må jeg vel først finne hennes evt. vielse for å finne ut av det, og det tror jeg får bero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lykke

Berit! Ifølge opptegnelser fra A. Anker Nilssen (1951)er Otto Hoffmann sønn av Jacob Ludvig og Gudrun Jervell, det bekrefter din antagelse. Av hans barn med Myrttle Woldner har jeg bare kjennskap til Rejnholdt Charles, men ingen data forøvrig om ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.