Gå til innhold
Arkivverket

[#51540] Martin, og mora heiter Maria Berthine O. Bjørndal


Gjest Alf Magne Jamne
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Magne Jamne

Kan nokon hjelpe meg å finne noko om Martin. Legg med link til utdrag av det som står i kjørkeboka om hans dåp. Men det er vanskeleg for meg å tyda kva faren heiter, og kor han er ifrå.Martin var fødd i Stavanger og døypt i Domkjørkja der. Så var det kvar han vart av då som er det store spørsmålet. Eg har leita opp ad stolpe og ner ad veggjer, men finn ingjen ting.Er svært takksam for tilbakemelding. mvh Alf Magne Jamne

bilete3204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det framgår ikke hvilket årstall Martin ble døpt. Det er litt vanskelig å lese utskriften, men om du sier årstallet så kan jeg se i kirkeboka, forhåpentligvis i bedre forstørrelse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Nei, det var sant. Martin er født 17. februar 1904, og døpt 13. mars i 1904. Dette har jeg funnet i kjereboka fra Stavanger Domkirke.Men jeg klarer ikke å se hvem faren er, og hva som står under anmerkninger.Tusen takk for din interesse Gunnmvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg enelig barndåprn her: Lenke Får se om jeg greier å tolke litt herfra.Dåp nr 45 : Foreldre Ungkarl , Garverfv.. Kornelius Regstand? under John Met... Regstad , pige Marie Bertine Olsdatter Bjørnedal , K.. ager?Far f. 1880, mor 1884Faddere: Borghild Larsen, Johannes Bjørnedal. Gardm. ? Olsen Bjørnedal , Joacim Tjeldaas?Barn Uægte- Oppgitt av Gardman. Ol.. Bjørnedal, Barnemoders broder Se 12/3 Barnefader underrettet? 1904Skal se litt nøyere over dette. Best lesbart i 150% forstørrelse. klikk forstørrelsesikonet nederst til høyre i Kirkbokkopien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med lenken til kirkeboka en gang til, den forrige ble det noe feil med: LenkeHar sett igjen på noen av de utydelige navnene. Etter Marie Bertine Olsdatter Bjørndal tror jeg det står Hosanger?Mulig at brors navn skal begynne med Gudm. Olsen Bjørndal og ikke gardmand?Skal kikke litt i folketellinger 1900, mulig det kan klargjøre navn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er det kanskje denne Kornelius det dreier seg om, og som i 1900 befinner seg som Garverdreng på Reigstad i Hammers pr.gjeld (Hamre).Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det kunne passe med navn og gård, bortsett fra oppgitt fødselsår ved vielsen ( den alder kan være feil)Ellers lurer jeg på om Bjørndal er en av disse gården i Hosanger, Hordaland? LenkeFlott med flere hjelpere her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Rune, nå svarte vi nesten samtidig. Bra forklaring på navn. Som du ser har denne Cornelius martin som mellomnavn, kan hende sønnen var oppkalt etter han likevel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på family ved siden av Maria Berthines dåp, så finner du hele søskenflokken. Også Gudmund Olsen Bjørndal som bror som var nevnt ved dåpen til Martin.Lykke til med fortsatt leting.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Gunn og Rune! Tusen takk ska dere ha. Det er nok rette tråder dere har funnet for meg. Gleder meg til å gå videre på den.Bjørndal er en gård i Eknesvåg i Hosanger.Atter en gang TUSEN Takkmvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Gunn og RuneSer dere har hjulpet masse, men hva med navnet John (Johs?) Mikkelsen(?) Rønhovde som står under Kornelius Regstad (innlegg 1 og 2)? Og hvordan tyder dere at det er parantes rundt Kornelius Regstad)? Rønhovde i Hammer Pr.gjl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Takker Anniken! Jeg har sett på linkene fra Rune. Får det ikke til å stemme helt med fødselsåret til Martins far Kornelius. Det skal være 1880, og ikke den personen som du linker til Rune (f. 1873).Det kan være noen i de spørsmålene som du stiller Anniken. Håper å finne noe der som passer bedre.Takker mvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er ingen Kornelius født i Hamre eller Åsane 1879-81.Og jeg har liten tro på at det fantes mer enn en Kornelius fra Reigstad som var garverdreng/svend i 1904. At det står 1880 som fødselsår på barnefaderen i kirkeboka, vil jeg ikke feste stor lit til. Det er yvilsomt om han var tilstede selv hos presten og gav opplysninger.Når det gjelder parentesen og navnet John Mikkelsen kan det skyldes f.eks at man ikke var sikker på hvem som var barnefader, eller det var ulike opplysninger ute å gikk.Dersom noen vet hvor Martin ble konfirmert, kunne det være en ide å få sjekket hva som er oppgitt der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Martins fødsel/dåp hentet fra klokkerboken til Stavanger Domkirke. Der er parentesen borte, men farens fødselsår er fortsatt 1880.Se post nr.44.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Du har rett i det Rune. Man skal ikke ta for gitt at farens navn og fødselsår er rett.Konfirmantreg. kan være løsningen. Jeg leter.Paentesen er på plass i kirkeboka fra S. D. og i parentesen står (Kornelius Reigstad). I linjen under står: '... ???? Kikkelsen Rønhovda'. Kan det være der jeg skal lete. Får se nærmere på det.Tusen takk mvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er klar over parentesen i ministerialboken som lenken til Gunn i innlegg nr.5 viser til. Det jeg viste til i innlegg nr.19 var klokkerboken, og der er det ingen parentes, ei heller noen John Mikkelsen. Ble Maria og Kornelius gift med hverandre, og i så fall hvor? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en annen kilde som forteller at Cornelius Martin er sønn av Bernt Nilsen: LenkeTror fødselsalder er ført feil på far ved dåpen til Martin.Garversvender fra samme sted med samme navn tror jeg må være rett funn, selv om alder ikke samsvarer helt. Ikke sikkert at bror til Mari visste nøyaktig alder da han oppgav dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett litt etter Johan Mikkelsen Rønhovde og fant noe pussig her på gården : LenkeHer er en garvermester, min tanke var at Cornelius kan ha arbeidet hos denne karen. Mulig en sønn der som het John Mikkelsen?Det kan være en opplysning som sier hvor Cornelius oppholdt seg? Bare en tanke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.