Gå til innhold
Arkivverket

[#51541] Kjenner noen til Valevang, Hetlandsmark, Hetland, Rogaland?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har en slektning som ble født på 1900-tallet. Morens etternavn var Valevang. Også en av fadrene benyttet navnet Valevang. Jeg finner ikke dette gårdsnavnet i noen telling. Bosted er: Hetlandsmrk.Kan noen hjelpe?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Moren arbeidet på Hermetikkfabrikk; 'Herm.arb. Valevang' står det i dåpsprotokollen.Men, det ligger under Hetland sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid. Valevåg ligger i Sveio og jeg mener å huske at der var det en hermetikkfabrikk. I mine ungdomsdager arbeidet jeg på hermetikkfabrikk i Stavanger, men i Stavanger kan ikke jeg huske at der var noen Valevåg hermetikkfabrikk så du må nok til Sveio. Hvis de bodde inne på 'Hetlansmarkå' så hørte det til Frue Kirke.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Birger,Det står helt tydelig Valevang, ikke Valevåg, både på barnets mor og den ene fadderen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid. At der skulle være en Valevang hermetikkfabrikk i Stavanger etter krigen har jeg min sterke tvil om. Kan det være en feilskriving?Jeg har slekt i Stavanger og i Valvåg og skal se om noen av de vet noe om det. Jeg har en fetter som var skipper på en sildeskøyte og førte råvarer til alle hermetikkfabrikkene i Stavanger. Jeg skal spørre han.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,jeg har ikke sagt at det er etter krigen, kun at det var på 1900-tallet. Nærmere bestemt 1917.Mvh A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå snakket med min 85 år gamle fetter. Men i Stavnger var der ikke noen fabrikk med det navnet i hans oppvekst. Han mente at det muligens kunne ha vært en fabrikk som ble nedlagt før 1920-årene og som hadde det navnet.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror ikke nødvendigvis at hermetikkfabrikken het Valenvang, men, som Johan Arthur skriver, Hetlandsmark (2). Jeg oppfatter at etternavnet eller gårdsnavnet er Valenvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en Inger Valevand som fødte et barn 19.7.191. Hun var fra Sirdal og var hermetikkarbeiderske. Bodde i Rosendal.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror faktisk Carstens forslag er riktig. Har sett litt i Sirdal (Lunde). Der blir født en jente på Valevand samme år som 'Herm.arb. Valevang' var født, 1892. Dessuten brukes navnet Tonette mye i Sirdal. Det heter også en av 'barnets' fadre.Klokkeren har nok blingset her, slik at Valevand er blitt til Valevang. Legger ikke ut bildet da det er nålevende person.Takk for hjelpen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det umulig, for min slektning er f 20.6.1917. Det er ikke dåpsdatoen, da, du har.... Hvor var fødselen, i Kvinnherad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg forsøkt 2 ganger idag å sende mail for bestilling av Rosenli-Boken, men mailen kommer i retur med meldingen: User unknown.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.