Gå til innhold
Arkivverket

[#51546] Marie Engebretsdtr. f. 1841 Eggedal?


Gjest Tone Temte
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Temte

Søker dåpen til Marie Engebretsdatter,skal være født 1841 Eggedal/Sigdal? Marie ble gift med Hans Nilsen f. 31/1-1839 Øvre Eiker. Kan heller ikke finne vielsen til Marie og Hans! Finner ei Marte Engebretsdatter, f. 30/3-1841 i Sigdal med far Engebret Gundersen og mor Gunhild Jacobsdtr. Kan det være min Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne damen du lurer på skal være samme som Marie? LenkeFinner flere Marier Engebretsdøtre født noen år senere i Sigdal, men er du sikker på alder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel det rette ekteparet i 1865, gifte med en datter: LenkeHun er født i Eggedal ser det ut til. Kan kikke etter om jeg finner dem i digitale kirkebøker. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen i Eiker: nr. 316: Line Hansdatter: LenkeHåper dette er litt hjelp. Mors navn er litt forskjellig skrevet, men alder passer vel bra.Så jeg tror nok at vielsen til foreldre kan finnes i Eiker. Muligens året før?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her har har du vielsen fra kirkeboka Øvre Eiker: nr. 51: Lenke Hustru heter Marit ser det ut til og ikke Marie, om det da ikke er en feilskrift?Du får kikke på dette om det ikke stemmer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Temte

Hei!Innlegg 7: Er veldig usikker på om det er rette Marie? Jeg har funnet rette Marie ved FT 1900 i Øvre Eiker. Marie Engebretsdatter er også navnet som står ved sønnen Carl Hansens fødsel 6/10-1869 i Bragernes kirke, Drammen. Har sammenlignet fadderne til Carl, og Lina som du fant, men ingen av dem er de samme. Innlegg 2: Det er den damen som jeg trodde kunne være marie? Tror det må være en feilskrift av navnet, men hva er riktig Marte eller Marit?Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Folketelling Eiker 1875. Hans Nilsen og Margit Engebretsdatter er på Hoenseie, krets 10 liste 23. Hans Nilsen sies da å arbeide på Nøste Høvleri og skal være født 1839 i Eker. Margit Engebretsdatter sies å være født 1841 i Eker. Ved tellinga har de følgende barn; Lina 1865, Nils Emil 1867, Karl 1869, Hansine? Mathilde 1872 og Martine Olea 1875. Alle barna sies å være født i Eker.Ved tellingen i 1891 finner en paret i krets 7 liste 40. Vet ikke navn på plass. Da nevnes to barn; Kristine Elise 1878 og Gunda Marie 1881.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1900 tellingen med paret i Øvre Eiker, på Varlo ( Vel nær Hokksund) legg merke til Varlo navnet i barndåper i Ø. Eiker. LenkeJeg tror det må være samme par, både alder og navnlikhet, og at fornavnet hennes kan være Marit og ikke Marie, tro jeg kan være en feilskrift .Både prester og folketellere gjorde feil.Eksempel har jeg i min mor som skulle døpes Mari. Presten skrev Mary, og det ble hun hentede. Ikke så hyggelig når det på dialekten i Vestfold ble utalt MARRY.Ja, ja navnet skjemmer ingen. Håper du kan få hjelp av lokale slektsforskere i Eiker. Der er mange flinke folk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Temte

Hei Gunn!Du har funnet rette Marie (Marit). Se innlegg 10: De har en sønn Carl som er født 1869 så dette må være riktig par, men nå har hun fått fornavnet Margit. Jeg sier som deg, navnet skjemmer ingen!Tusen takk for hjelpen!Tusen takk til deg også Tor Kenneth. Ditt innlegg gjorde at jeg kan være helt sikker på at dette er rette Marie (Marit el. Margit).Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg ser av lenkene Gunn har lagt ut at Margit skrives for Myhre ved inngåelsen av ekteskapet med Hans Nilsen. Kan da nevne at paret som er på Myhre ved tellinga i 1865 er - som hun også har lenke til - er Engebret Jonsen født på Svartebråta under Åsand i Eggedal i 1819. Han giftet seg i 1841 med Kristi Reidarsdatter født i Bekkjeøsa under Skadeland.Kristis foreldre var Reidar Gundbjørnsen f. 1776 og Ragnhild Olsdatter f. 1795. Engebrets foreldre var Jon Eriksen f. 1791 og Margit Engebretsdatter f. 1789Sigdalsbøkene til Andreas Mørch kan anbefales... men sender du en mail til tork.talmo åsså denna krøllen og den varme mailen (skjønner adressa?), så kan jeg 'slenge' over det jeg har liggende på datan. Der ligger hele boka. Du vil finne info i bind 3 på side 969 og 1092.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen.Er ikke videre god på å legge ut lenker, men du vil finne giftermålet til Engebret Jonsen og Kristi Reidarsdatter på side 251 i Minesterialbok for Sigdal 1829-1843. De giftet seg 13. januar 1841.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

De du nevner i innlegg 1 er:Gunhild Jakobsd. Ramstad Sigdal g. 1837 med Engebret Gundersen Leer fra Krødsherad. Det kan være Krødsherad som dengang hørte til Sigdal Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Send med bruksanvisning på lenkeutlegging da. Forøvrig kan det sies at Margit er født 5. mars 1841 og døpt 21 mars 1841. Se side 152 i den skannede Minesterialboken for Sigdal/Eggedal 1829-1843.Så får det heller stå sin prøve at Andreas Mørch sier at Engebret Jonsen og Kristi Reidarsdatter ikke fikk barn så lenge de bodde i Eggedal... 'Kjørkjebokji sier noe annet'.Og du skal leite lenge etter ei bygdebok du ikke finner 'mange feil i', derfor bør du sjekke det som kommer i mailen fra meg også, og det kommer uten tekstmaterialet i boken... er sikkert noen interessante historier rundt de forhistoriske å hente der...mvh Tor Kennethmvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.