Gå til innhold
Arkivverket

[#51547] Per Springer, hvem var han? Hadde han en datter, Tora, i Eiker?


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Min bror holder på med kartlegging av gamle boplasser på Holtefjell i Eiker. Fikk følgende forespørsel om hjelp til oppklaring fra han:Har du hørt om Per Springer? Kjent mestertyv som var utrolig kjapp til bens. Han ble frikjent for noen anklager fordi han skaffet seg alibi ved å løpe utrolig langt og fort etter et tyveri.Det er fortalt at hans datter Tora bodde på en ganske utilgjengelig plass på Grasåsen på Holtefjell sammen med mann og barn. Kjenner du til Per Springer, hvem han var som historisk person og når han levde. Jeg er blitt fortalte at det bodde en dame på Grasåsen rundt 1850 meget omtrentlig. Flere opplysninger har jeg ikke. Klarer du å finne ut noe om dette? Kan noen hjelpe med å finne ut om Per Springer hadde en datter som bodde der?mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Iflg innlegget (se lenke (4)) på Dis-forum får Per Persen Springer og kona Anne Olea Jansdatter Barlin 9 barn.Har noen kjennskap til disse barna? Hadde han en datter som het Tora?Hvor bodde Per Springer og kona? Telemark? jeg finner dem ikke i 1865-tellingen.Per Springer nevnes i Borreminne men gir ingen særlige oppøysninger om han.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Etter alder på kone og barn ser det ut til at han giftet han seg forholdsvis sent. Tora kan evt være et barn utenfor ekteskap. Finner ingen Tora/Thora i Eiker i 1865-tellingen.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Iflg innlegget i Dis-forum (se lenke under (4) over) ble Per Persen: født 7/3 1822 i Hedrum, Vestfold av foreldre Peder Gundersen Springer og Severine Pedersdatter Barlin; og døde som omstreifer den 7/11 1870 i Solum, Telemark.Iflg samme kilde som over, ble han konfirmert 22 år gammel i Hedrum.Men etter som jeg forstår fartet han rundt omkring så det er vel ikke usannsynlig at han hadde noen uteomekteskapelige 'lejermaal'. Så langt har jeg ikke funnet noen Tora pers-/pedersdatter i Eiker i 1865-tellingen. At han hadde en datter ved navn Tora kan selvsagt være et blindspor.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk skal du ha Arnfrid. Det står et tredje navn etter fornavn og patronym i oppføringen både til dåpen og konfirmasjonen hans. Er det 'Skoglenne' det står?Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Hvis du låner Fante Fortegnelsen av Eilert Sundt, så kan du lese om Per Persen 'Springer på side 85, nr 226 og 233. Per Persen 'Springer ' og Anne Olea Jansdatter Barlin hadde disse barna iflg, F.F. 1862. Severine Janette ca 1855, John Anton ca 1858, Gunvor ca 1861, Peder August ca 1863, I tillegg har jeg barnet Laurentius født 6 feb 1862, døpt 16 mars s,å, I Solum, Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Navnet Per Springer har vel gått i arv. Den Per Springer som er kjent her på Eiker skal være født i Solum 1859/1863.Datteren Thora Johanne Augusta er født på Hæreberget 7/3 1892 og døpt i Bakke kirke 6/6 1892. Moren er pige Anne Marie Johannesd. født 1869. Thora er viet 28/11 1911 i Haug kirke til cell.arb. Hans Andreas Torbjørnsen Stranden, født på Halsplads i 1889. Thora Springer har etter det jeg får opplyst bodd ved Nyvollen ved Hoensvannet. Thora Johanne Augusta dør på Skavangertun på Kongsberg 28/12 1977 og er gravlagt ved Tuft kirke.Per Springer er en rekke ganger omtalt i Drammens Tidende. Han skal etter sigende hatt 42 barn utenfor ekteskap.(Se DT 13/10 1909 og 14/1 1919.)mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk skal dere ha, og spesielt til Arnt Hole som avklarte identiteten til Thora Springer. Da er hun vel datter av Peder August Springer (sønn av Per Springer og Anne Olea.Takk igjen til dere. jeg formidler informasjonen videre til broderen.mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg kan ikke finne Thora i 1900-tellingen. Vet du Arnt, eller noen andre, hvor hun befant seg? Prøver også å lete etter mor hennes i tellingen.I dåpsoppføringen for Thora LenkeNr. 22, nest nederst på siden står det litt om hva mora synes om faren. To av fadderene er leger.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.