Gå til innhold
Arkivverket

[#51548] Ellen Erlandsdatter, hvor kommer hun fra


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg har en 'vanskelig' stammor som ikke vil la seg finne 100 prosent.Ellen Erlandsdatter. Gift 11. mars 1781 i Lier med Ole Pettersen. Han var fra Brurbergeie i Lier og forfedrene kommer trolig fra Åssiden ved Drammen.De får datteren Berte Olsdatter. Hun døpes 22. september 1782 i Krødødsherad og faren er Ole Pettersen Bruerbergs-eie fra Lier.Nå klarer jeg selvfølgelig ikke å finne igjen originalkilden til dette, men jeg har en notis fra et eller annet sted at de var på besøk hos hennes sletninger i Krødsherad og der fødte hun Berte.Hvem kan hunvære datter av i Krødherad. Dette problemet har jeg holdt på med i 15 år. Det eneste paret jeg sitter igjen med er:Erland Erlandsen Ringneseie og Berit Gunnarsdatter, født 1731 på Veikåker. Det stå i Krødsherrad bygdebok, binb I, side 554-555 at de reiste til Gjellebekk i Lier i 1754.Søsteren Turi Gunnarsdatter, født 1733 ble gift med Erik Olsen Øren i Lier.Jeg finner ikke Eli født og jeg finner ikke noe om Erland og Berte i Lier. De kommer tilbake og overtar plassen på Ringneseie og Erland skal være død før 1771 og Berit er fattig tigger i Veikåkereie i 1800 og skal ha dødd i 1806. Det står om dem at de 'hadde visst ingen barn'Det snodige er også at når Berit Olsdatter blir døpt i Krødsherad i 1782 så heter gudmoren Ragne Gundersdatter Sandum, og dette er eldste søster til Berit Gunnarsdatter Veikåker, dåpsbarnets mulige mormor.Håper noen kan hjelpe meg her, for her er det bom fast. Kan Ellen være døpt et sted jeg ennå ikke har lett.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du skriver at Erland og kona kom tilbake til Ringneseiet og fikk en plass der. Det må ha vært etter 1765. I skattelistene i 1765 er de ikke registrert.Dertimot, om du har litt flaks, kan de være registrert i Lier,kanskje også datteren, men hun er vel for ung.Jeg har selv listene fra Krøderen og kan bekrefte det.Det kan godt være at Ellen ble døpt i Krødsherad, men som kjent er kirkebøkene borte fra 1742 til 1776. Hva med konfirmasjonlistene ?Eller så høres Erland Erlandsen veldig ut fra å ha familie , eller selv å ha kommet fra Flå/Gulsvik.Mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Mener du i skattelistene for Lier 1765. Hvor kan jeg eventuellt finne dem. Jeg har endevendt Lier kirkebøker og finner ikke noe som helst.Erland Erlandsen skal være sønn av Erland Eivindsen og Kari Larsdatter på Ringneseie og født 1725. Dette trolig ifølge et skifte etter denne i 1741. Nå skal jeg sjekke konfirmantene. Det husker jeg ikke om jeg har gjort før, siden jeg har holdt på i sa mange år med dette.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kan ikke finne noe på konfirmerte, men de begynner jo ikke før i 1778 ettersom kirkebøkene er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Skattelistene fra Lier finnes på Sogn i Oslo. I noen av listene finnes det også inn og utflyttede lister.Jeg tenkte helst på at Ellen stod til konfirmasjon i Lier.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Litt pirk til innlegg 5: Listene er å finne i Riksarkivet i Oslo (ikke gitt at alle skjønner at 'Sogn i Oslo' skal bety Riksarkivet!) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel ekstraskatten etter fordordning av 1762 det er snakk om, der det for Liers tilfelle tydeligvis er bevart et manntall for 1765. Ekstraskatten er arkivert i fogdearkivene (NRA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn steen-Karlsen

Tusen takk til dere alle sammen. Alle mine undersøkelser i det som finnes tilgjengelig har ikke gitt noen resultater, men da er det eventuellt 1765 for Lier som kan være en siste mulighet. Men Ellen Erlandsdatters far dør kanskje i Krødsherad også i den tida som kirkebøkene mangler, hvis han dør før 1771 som bygdeboka sier og de ikke er der i 1765. Moren har jeg funnet.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.