Gå til innhold
Arkivverket

[#51551] Lars Larsen forsvant til USA fra familien i Kristiania


Gjest Berit K. Helgedagsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Lars Larsen var født på Nes i Akershus den 29 mai 1864 av foreldrene Lars Sigvard Syversen og Maren Hansdatter Hanstuen. Lars giftet seg med Pauline Eilertsen og bosatte seg i Smedgaten i Kristiania. De fikk ialt 9 barn, den første født i 1889 og siste i 1907. Så stakk Lars fra familien til USA (usikker når) og tok ikke kontakt. Eldste i barneflokken reiste over for å lete etter ham (sto ham nær) når hun var stor nok, men dog uten resultat. På overfarten møtte hun kjærligheten og bosatte seg i USA. Dette er en stor gåte for oss i familien, men hvorfor han stakk får vi nok aldri vite, men hvor ble det av ham???? Kan noen hjelpe meg med å finne noen spor? Har sett endel på ellisislandrecords og der er en Lars Larsen stadig over. Lurer på om det er en av besetningen på et av skipene. Er takknemmelig for innspill.... Hilsen Berit K. Helgedagsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFinner en Lars Larsen ankommer Ellis Island 2 nov 1909 Oppgir han skal til New Jersey Som nærmeste pårørende i Norge oppgir han Kone Pauline Larsen Mulig dette kan være riktig personMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Tusen takk! Dette høres ganske logisk ut for å være den jeg søker. Hvor fant du dette?Finnes det noen muligheter til å finne ut om han virkelig reiste dit - til New Jersey? En kam jo tenke seg at dattera, som reiste etter, sikkert også fikk de opplysningene fra rederiet.Tusen takk for responsen!! Kom iallefall i gang med noe her.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Det er nok riktig person i innlegg 2, da det er oppført Smedgaten 35 under Pauline Larsen. Lars Larsen skal til en venn Haakon Larsen. Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Tusen takk skal dere ha!!!!Dattera til Lars har jeg full oversikt over. Hun har igjen en datter som nå er over 90 og nylig oldemor. Vi sender e-mailer så det suser!Lars derimot blir bare borte. Mulig at han dør uten at noen melder til familien, eller at han rett og slett ikke vil bli funnet? Who knows??Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei BeritFant en Lars Larson i FT1910. Denne er 'lodger', og bor i Waterbury Ward 2, New Haven, Connecticut. Ankom USA i 1909, er gift (i 19 år hvis jeg leste rett), og jobber som maskinist(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Oj! Her ramler det inn mye!!Usikker om det er rett person, men spennende. Navnet er skrevet i en mer svensk form... Skal kanskje ikke legge så vekt på det?Rett ankomst, men jeg har ikke datoen for giftemålet mellom Lars og Pauline, men eldste barn er født desember 1889 så det var vel kanskje før det da..Ser av lenken i innlegg 5 så er vel Lars mekaniker og da er vel ikke veien langt unna maskinist. Mulig det er et spor her ja...Spennende!!Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Larson er en her en engelsk form for Larsen (son - sønn). Mange endret -sen til son når de kom til Amerika.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Hei igjen og takk for hjelpen!!Når en får et svar kommer det minst ti nye spørsmål. Hvem var Haakon Larsen (ikke broren)?Fant nå et dokument på at en Lars Larsen hadde kjøpt jord i Utha på denne adressen: LenkeKan dette være 'min' Lars Larsen? Var kanskje litt raskt etter ankomst. Han hadde jo også bare med seg 25 doller tror jeg det sto, og kan vel ikke kjøpr så mye jord for det?Det er vel ikke så helt enkelt å finne noen dødstidspunkt på ham heller tenker jeg når en ikke vet hvor han holder til.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.