Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hanne Line Osberg Eide

[#51553] Yrke 'tregyter'

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hva er yrket 'tregyter'?- Hanne Line -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Kan det ha noe å gjøre med støping? Ser det er 5 gytere i Trondheim i 1801: Jodgyter-rodgyter-tregyter-zodgyter.Iflg. ordlista så er rodgyter en håndverker som støper kanoner eller kirkeklokker. Og det får meg til å tenke på muligheten for at en tregyter kanskje støper noe fra treformer, f.eks. ovnsplater?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Beklager innblandingen men jeg ble litt nysgjerrig på dette selv, hvorfor kalles en som støper kanoner og kirkeklokker 'rodgyter'? Og i tillegg til tregyter, hva gjorde 'Jodgyteren og Zodgyteren', er det samme yrket? Reidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

'Rodgyter' eller 'Rødgyder' på dansk kjem av tysk, der 'Rot-' = raud og 'gyte' frå 'gieten, giessen' =støype. Altså ein som støyper 'raudt' - det siktar vel til 'raude' metall, som bronse, kopar m.m., altså kanoner og kyrkjeklokker. ( http://ordnet.dk/ods/opslag?id=532612 )'Jod-' og 'Zod-' tippar eg er feil avskrift for 'Rod-'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg er enig med Ivar i at jod- og zodgyter må være feil avskrift.I 1801 finnes det en tregyter i Trondheim og en trejytter et sted i Rogaland. Det er alt.Jeg synes Berits forklaring på tregyter er sannsynlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tror det er en som lager løvekrus og denslags tregjenstander. En gjørtler (det finnes gjørtlerverksted bevart på Maihaugen på Lillehammer) lagde messingklokker, kjeler og beltespenner. Et belte heter på tysk Gürtel, og ordet gjørtler må være avledet fra tysk, som så mange yrkestitler. Ergo kan en tregyter være en gjørtler som arbeider i tre. At ordet 'gjørtler' eller 'gyrtler' blir fordreid til 'gyter' forekommer meg ganske sannsynlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

Hei! Du må ikke på museum for å finne en gjørtler, verksted på Bakklandet i Trondheim er i full drift (5. generasjon tror jeg). Mvh John

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive