Gå til innhold
Arkivverket

[#51556] Anna F. Svendsen og Knut Ivarsen, Langfjorden på Storsandnes i Finnmark


Gjest Roar Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristiansen

Jeg ønsker å finne opphavet til mine tipp-oldeforeldre: Anna F. Svendsen (født: 1813 eller 1819) og Knut Ivarsen (født 1821). De levde sine voksne liv i Langfjorden på Storsandnes i Finnmark fylke i Talvik kirkesogn. Vi vet at Anna og Knut fikk en sønn og fire døtre: Kristian Knudsen (født 1852 eller 1853) Vilhelmine Knudsdatter (født 1847) Elen Knudsdatter (født 1849) Hansine Knudsdatter (født 1856 eller 1857) Gerhardine Knudsdatter (født 1859).Kristian Fredrik Knudsen, (beskrevet som Kristian Knudsen i tellingen av 1900) er far til min bestefar: Filip Harboe Kristiansen, (beskrevet som Fillop i tellingen av 1900). I folketellingen ” 1900-telling for 2013 Talvik” står Anna oppført med fødested Tyskland.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=99&filnamn=f02013&gardpostnr=73#nedre>LenkeVidere sier folketellingen av ”1875-telling for 2013 Talvik” at fødestedet er Flensbourg, og at etternavnet er Kristiansdatter født Svendsen.Også i kirkebøker for døpte i Talvik står hun med slektsnavnet Kristiansdatter. I folketellingen av ”1865-telling for 2013 Talvig” heter Anna, Anna F. Svendsen og har fødested Holsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Engmo

Hei. Fant vielse mellom Knud Iversen og Anna Svendsen i Talvik 12.10 1845,foreldre Iver Knudsen og C. Schwe....(kan være tysk form for Svendsen,men siste bokstavene var utydelige) Første datter het Anne Margrethe og ble født 13.05 1846. Neste Wilhelmine Caroline 08.07 1848 (her var Iver Knudsen fadder) Deretter Elen Marie 08.04 1850.Resten har du vel funnet selv.Det kan jo være at første jenta døde som barn siden hun ikke er med på 1865-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei Roar. Anna og Knuds vielse finner du her (hvis lenken fungerer); Lenke Annas far er en Christian Schwensen, ingen tvil om det. Alt tyder på at hun er født i Flensburg. En mulig fars-kandidat er faktor Christian Schwensen fra Flensburg. Han hadde bl.a. en sønn som het Philip Harboe. Jfr. tema nr. 17912 og 48775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Ser forsøket på å linke Kb. var mislykket. Men vielsen finnes i Talvik MINI 1837-1852 Ægteviede 1845 nr. 8 s. 218. Anna dør 24.04.1901. Se Talvik MINI 1897-1905 Døde 1901 nr. 8 s. 154.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristiansen

Takk for hjelpen Anne og Lillian.Prøver å få klarhet i bestefarsfamilie fra Anna og Knut og opp til min far Ole Kristian Kristiansen. Familien til min bestemor, Brynhild Marie Digre er godt beskrevet. Leter fortsatt etter F’en i mellomnavnet til Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei Roar. Vi er nok i slekt. Jeg stammer fra Hansine, og hennes sønn Emil var min farfar. Som deg, søker jeg opplysninger om Anna F. Christiansdatter Schwensens opphav. Jeg har funnet disse barna i kirkebøkene for Talvik;1. Anne Margrethe f. 13.05.1846 Woldstrand 2. Wilhelmine Caroline, f. 08.07.1848 Woldstrand 3. Elen Maria f. 08.04.1850 Langfjord 4. Christian Frederik f. 06.07.1852 Storelvnæs, 5. Hansine f. 29.01.1856 Langfjord (tvilling) 6. Dødfødt pike f. 29.01.1856 7. Gerhardine f. 29.07.18591. Anne Margrethe f. 13.05.1846 Woldstrand. Gift 26.06.1867 i Talvik med Johannes Hendriksen, Tappeluft 27 år, f. i Alten - hvis far var Hendrik Rasmussen. Bosatt FT 1875: Vestre Jakobselv?? i Talvik. De fikk flere barn.2. Wilhelmine Caroline f. 08.07.1848 Woldstrand. Viet 02.11.1874 i Talvik til Søren Kristian Tobiassen Langnæs f. 1847 Tromsø, sønn av Tobias Hansen, Lagnæs.De fikk flere barn.3. Elen Maria f. 08.04.1850 Langfjord, finnes i FT 1775 som tjenestepike på Skriverjordet i Talvik. Det er mulig det er henne som er bosatt i Talvikbukt ved FT 1900. I så fall fikk hun en sønn Ove Marentius utenfor ekteskap i 1885 sammen med bor. Imidlertid har det vært reist tvil om dette kan være henne. Jfr. diskusjon i Slektsforum; [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=42137>Lenke4. Christian Frederik f. 06.07.1852 Storelvnæs, Talvik. Døpt 05.09.1852. (Talvik MINI 1852-1864 nr. 42 s.3). Konf. 25.09.1870 (Talvik MINI 1864-1877 nr.7 s. 98). Gift 21.11.1879 med Albertine Johannesdtr. f. 1857 Transfarelv. (Talvik MINI 1878-1886. nr. 20 s. 136). Jeg har reg. 6 barn på dem.(Legger ved sidehenvisning til Kb. på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristiansen

Hei Lillian. Ja, vi er i slekt og har faktisk gått på Storsandnes skole samtidig! Og tar jeg ikke mye feil, så har vi, sammen med flere andre, vært på fjelltur på Algas og sett på Per-elva!Anna dør 24.04.1901, jfr. Talvik MINI 1897-1905 Døde 1901 nr. 8 s. 154. Men her har hun fått navnet Anna Berntsen Schwensen. Har du vært borti 'Berntsen' tidligere?Så lurer jeg på: Har ferie tilgode og vil gjerne dra til Flensbourg i høst. Har du noen tips om hvor jeg kan finne videre opplysninger der (kirker, offentlige etater, nettsteder eller lignende)?Du har gjort en kjempejobb for meg, takk skal du ha! Et spørsmål til: Bestefar Filip sin mor, Albertine Johansdatter, har finske foreldre har jeg hørt. Har du noen informasjon om dette?Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei igjen Roar. Trodde nok det var deg, ja. Har ikke sett navnet Berntsen gjengitt andre steder på Anna. Mht. Albertine vet jeg bare det som står i Kb. når hun gifter seg. Farens navn er da oppgitt å være Johannes Johannesen Allati. Det oppis at Albertine er konf. i Alten. Du finner hennes også som innflyttet til Talvik; Pige Albertine Johannesen f. 1857. Fra Transfarelv (Alten) til Storsandnæs for å gifte seg. (Talvik MINI 1878-1886 nr. 8 s. 197).Morsomt at du tenker dra til Flensburg, har tenkt tanke selv. Skal se om jeg kan hjelpe deg med noen tips. Jeg heller foreløpig mest til teorien om at Anna er ekte- eler uektefødt datter at faktor Christian Schwensen fra Flensburg. Kan Alta historielag ha nærmere opplysninger om ham, tro?Jeg sitter inne med en del opplysninger om aner vi har felles. Sender gjerne kopi av dette over til deg dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Roar. Hva vet du om faktor Christian Schwensen? Har Alta historielag el. eks. biblioteket opplysninger om ham? Jeg har lenge vurdert å legge ut en etterlysning vedr. C.S. for om mulig finne vår Anna. Men det kan selvfølgelig være et blindspor. Vet du om din fars slekt hadde slektninger i Loppa/på Sørøya?? Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.