Gå til innhold
Arkivverket

[#51565] Emigrasjon 1845 Bernt Frøyseths 4 barn, når og hvor født?


Gjest Ingvild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Bernt Andreas Frøyseth/Froiseth fikk utstedt pass fra Bergen 07.05.1845. Utvandret med kone, 4 barn. Hun het Mette Alette Tellefsen, g. 1838 i Trondheim. Funnet Josephine Frøyseth dåp Domkirken, Bergen 30.06.1843. Jeg trenger hjelp til de 3, en gutt født 1839, E. A. F, pike f. 1841, Ann C. F. De slo seg ned i Milwaukee, senere St. Paul. fikk 2 barn 1848 og 1850, Joseph og James. de yngste på vedlagte bilder av familien.

bilete3208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS fikk de en datter Anna Catharina Frøseth f. 17/4 og dpt.31/5 1841 i Trondheim Domkrk. Da er det vel en god sjanse for at de andre barna også er døpt der. For jeg går ut fra at du har sjekket Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Takk til Berit Knudsen, ja jeg har sjekket Bergen og også Trondheim, ganske grundig, men jeg har vel oversett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei Berit Knudsen. Nå har jeg brukt hjernen litt, det er selvfølgelig FamSearch, hvor jeg også har søkt, men på Frøiseth. Nå fandt jeg det takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingvild Hansen

Jeg leter stadig etter Frøiseths sønn født i 1839. I census for 1860 St. Paul, Usa, står han som E A M Froiseth, born in Norway age 21. Jeg har lett i Bergen, Trondheim, samt nabosogn, og noen sogn i Kristiania. Jeg har utvidet søkningen til 1838 og 1840. Passasjerlister har jeg også sett på. Barn 4 tror jeg er Frøiseths datter Mariane, av første ekteskap m. Mariane Gjesdahl. Spekulerer på om det mangler noe av kirkebok for Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Frøiseths sønn. Nye opplysninger, jeg har sett mer på census 1860 St. Paul, forbokstavene kan være B A M, da er det sannsynlig tale om Bernard Alfred Martin Froiseth, Utahs første cartograph. Han var gift med Jennie Anderson, i søk på hans navn fant jeg et Pdf dokument om henne, hvor giftermålet nevnes. Der er Bernards fødselsdato 10. Juli 1839, Trondheim. Er det noen som kan finne ham? Kan han være døpt et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Frøiseths sønn funnet! Nå har jeg alle 4 barn, og trenger ikke hjelp til søk. Sønnen heter Bernhard Arnold Martin Frøiseth, f. 10.07.1839, døpt i Vår Frue Trondhjem, 22.09.1839. Fant ham på FamilySearch ved å lete på Bernard Berntsen f. 1839. De har tydet etternavnet som 'Berntsen Troyseth'. F er blitt T. Det er ikke alltid så lett å lese kirkebøker!Funnet fikk meg til å søke Troyseth på AncestryCom, da fikk jeg passasjerliste ved ankomst til New York, dato, navn på skip, kaptein og 'hele pibetøjet' som vi sier i Dk. Eldste barn er M. Frøiseth, 9 år. Dermed har jeg alle 4 barn. Gjett om jeg syns det er moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.