Gå til innhold
Arkivverket

[#51567] Ola Bærefjeld, Stokke


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Ola Bærefjeld er nevnt i Stokke bygdebok av Lorens Berg på side 366. Er det noen som vet hvor Bærefjeld er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Se side 344 i Stokkeboka. Døvle (østre Holtet) (Bærefjell) ligger helt inn til Stokkebyen, rett etter jernbanestasjon på vei mot Kile-Tassebekk.mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiOla Bærefjeld er vel sønn av Helge Gulliksen og Berte Olsdatter(?) Helge har jeg som f. ca. 1622 og død før februar 1699. Helge står i Stokkeboka under Sundby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Helgesen (ca. 1667-1755) på Bærefjell er nevnt på skiftet etter Berte Olsdatter på Sundby som dennes sønn. Hans fødselsår er noenlunde sikkert, da det er samsvar mellom at han oppgis å være 56 år i 1723 og 88 år ved sin død.Gift med Karen Hansdatter (ca. 1673-1749). Jeg kjenner ikke hennes opphav, og for så vidt som jeg bare kjenner hennes navn fra begravelsesinnføringa, er det ikke gitt at hun var mor til Ole Helgesens barn.Ole Helgesen hadde i alle fall barna Jon (ca. 1710-etter 1723 - skjebne ukjent), Gullik (ca. 1712-1777 - på Bærefjell) og Sven (ca. 1715-1763 - på Steinsholt).Oles foreldre var altså Berte Olsdatter (?-ca. 1715) og Helge Gulliksen (ca. 1620-ca. 1699) på Sundby. Det skal ha vært skifte etter Helge 11. februar 1699, men dette er tapt. Helge var gjestgiver og oppsitter på halve Sundby i 1664, og brukeren av den andre halvparten, Åse Arnesdatter, var nok hans mor eller stemor.Helge var sikkert sønn av den Gullik som Lorens Berg har oppført på Sundby 1640-49, men denne Gullik var der allerede i 1622 og kanskje før (har ikke sjekket alle skattelistene). Nevnte Åse Arnesdatter var utvilsomt hans enke, men da det i 1664 nevnes en Kristen Gulliksen (f. ca. 1642) som sønn på Sundby, kan Gullik ha hatt to kull barn, slik at Åse kun var stemor til Helge Gulliksen.Når det gjelder Berte Olsdatter, var hun trolig identisk med den Berte Olsdatter som 1710 arvet sin bror Torger Olsen på Fekja. Da blir nemlig Tor Hansen på Mellom Borge, som 1715 verget for barna til Bertes sønn Gullik Helgesen, søskenbarn av Gullik. Berte Olsdatter, Torger Olsen og ytterligere tre søsken var sannsynligvis barn av den Ole som var bruker på Vestre Borge ca. 1620-ca. 1661.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Takk for all hjelpen. Da ser det ut til at jeg kan avslutte denne anen, for stort lenger bakover kommer jeg vel ikke. Sommerhilsen, Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiEr kanskje ikke lett å komme lenger tilbake. Men i en annen debatt her (har ikke notert hvilken), opplyser Ketil Firing Hansen om et skifte på Bogerø (Fyllpå) i Sem i 1709. Det er etter Simen Olsen og der nevnes følgende: Hans Søskenbarn Gullich (Helgesen) Sundby, hans søskenbarns mann Anders (Torkildsen) Schatte (gm. Helvig Helgesd.), samt nestsøskenbarns mann Anders (Andersen) Laagerød gm. Berte Svensd. Berte var datter av Sven Pedersen og Mari Helgesd.Hvor denne Simen Olsen passer inn, er jeg usikker på. Han er jo ikke nevnt i skifte etter Torger Olsen, selv om Simen hadde barn. Mulig han kan være sønn av en datter til Gullik Sundby. Jeg har notert at Gullik Sundby har en datter og en sønn i 1645.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gullik Sundbys datter og sønn i 1645 var minimum 15 år gamle, ettersom det ikks skulle betales koppskatt for yngre barn. Sønnen er vel derfor ganske sikkert Helge, mens det er ukjent hvem datteren var. I tillegg ser det altså ut til at det var en sønn Kristen f. ca. 1642, så hvis vi tenker oss flere barn i alderen 3-15 år, kan ungeflokken ha vært ganske stor.Jeg er enig med deg, Egil, i at enten Simen Olsens mor eller far bør plasseres som datter eller sønn av Gullik Sundby.Simen ble begravet 28. oktober 1708, 67 år gml. På bakgrunn av alderen og de mange slekrtningene i Stokke, har jeg gjettet på at han er identisk med den 24-årige husmannen ved samme navn som bodde på Ask i Stokke i 1664. Denne identifikasjonen er likevel usikker.Etter alderen i 1708 å dømme, var Simen uansett født noen år før 1645. Den av hans mor eller far som var datter/sønn av Gullik Sundby, hørte vel da ikke lenger til Gulliks husholdning i 1645, slik at neppe noen av barna som Gullik betalte skatt for i 1645, var opphav til Simen.Endelig var Sundby eid av bønder, så vi skal ikke se helt bort fra at det en dag vil gå an å finne ut av det antatte slektskapet mellom de forskjellige partseierne på tidlig 1600-tall. I 1624 eide f.eks. Gullik Sundby 1/2 bismerpund smør, Morten Borgen i Arnadal 2 bpd smør, Tolv Tori i Skjee 5/6 bpd smør og Anders Brandsen på Brattekverne i Arnadal 1/3 bpd smør. I tillegg er det et snaut bpd smør privatgods jeg ikke har funnet eierne til.Dersom noen skulle finne Gullik Sundbys segl, og dersom det viser initialene G:T:, er det også grunn til å gjette på at han var sønn av forgjengeren Truls, som nevnes omkring 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.