Gå til innhold
Arkivverket

[#51571] Christian Carl Gabel von Suhr


Gjest Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Svenning

Efter mange og lite fremgangsrike forsoek paa aa finne spor efter en forfader og hans opphav, spoer jeg om der er noen I dette forumet som kunne gi meg en pekepinn?Personen det gjelder er en Christian Carl Gabel v. Suhr (fra tid til annen skrevet Zuhr).Han var foedt I 1791 (ifoelge en familie-kilde), og doede 4 Februar 1822 I Mandal ( I henhold til same kilde). Hvor han var foedt vites ikke.Han ble gift I 1817 med en Karen Margrethe Brinch, muligvis fra Mandal. Familysearch.org sier hun ble doept der 18 Januar 1797.I live, var Christian Carl Gabel v. Suhr tollkasserer I Mandal, samt krigsassesor. Hans rolle i tollen er bekreftet gjennom genealogi.no.Han var ogsaa Ridder av Dannebrogsordenen. Dette er bekrefter av Ordenhistorisk Selskab I Danmark, som ogsaa utvider hans sivile tittel til “Krigs-Assessor samt Told- og Konsumtionskasserer”.Efterkommere (savidt jeg kan se bare en - Ulrikke Augusta Suhr) har jeg en viss ide om, men hvor kan jeg henvende meg for aa finne ut hvor denne personligheten kom fra?Jeg er for tiden i utlendighet og har ikke tilgang til arkiver, biblioteker, eller kildesamlinger av noe slag og ville vaere takknemlig hvis noen kunne gi meg et hint om hvor jeg burde fortsette letingen.Med vennlig hilsenTore Svenning Nettslektsamler / kopist / sjarlatan (se 49836: 'Tittelen' Genealog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Foreldrparet Torres Andersen og Hanna Brinch får en rekke barn døpt i Mandal. Noen oppført med Brinch navnet. Legger en lenke til Karen Margrthe her om det er den rette damen? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Else og Gunn,Mange takk for hjelpen. Det var utmerket aa faa referansen til kirkeboken. Jeg har lett efter ham der, men har vel ikke anstrengt meg tilstrekkelig. Den Karen Morgrethe som er nevnt i Mandal i 1801 er, saa langt jeg vet, den rette (og der er ikke mange aa velge mellom).Saa naa vet jeg hvornaar, mer noeyaktig, Christian Carl sa farvel til verden. Hvor ha kom fra er fremdeles uklart, og likeledes hva han gjorde. Noe maa han ha gjort, ellers hadde han vel ikke faatt Dannbrogs-dalje? Eller bli disse drysset utover embedsstanden, eller regelrett solgt til dem (sml hvordan de har drevet ting i Storbrittania de siste aarene)Nok sagt, mange takk!Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore Svenning

En liten tilbakemelding:Jeg har funnet en mulig opprinnelse for Christian Carl i Danmark,soenn av en postmester i Ribe Johan Ernst Suhr og hustru Ulriche Augustine Schytte (i en hel serie varianter av navnet). Hans opphave er noksaa uklart, hun nedstammer fra en lang, lang serie prester.Fremdeles usikker, men dette er hvordan jeg beskriver sammenhengen for meg selv (beklager engelsken, men det er arbeids-sproget mitt)'After searching the censuses in Denmark for all the relevant years, and in all the administrative subdivisions (amt) in the country, there was one possible candidate with the right name and age. Moreover, there is at least one Uriche Augusta, and other coincidences of name. And the father of the Christian Carl found is a postmaster, i.e., precisely the sort of background one might expect a future minor official in Mandal to have.On that basis, a preliminary identification of 'our' Christian Carl with that of the Danish 1787 census is accepted - at least tentatively, and with the possibility that this may have to be revised if other information comes to light.'MVH Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Den Christian Carl du nævner ovenfor var født i 1781. Det passer nok også bedre mht. giftermål og karriere inden dødsfaldet i 1822.Indførelsen i kirkebogen kan ses på Arkivalieronline:Ribe amt, Ribe herred, Ribe Domsogn 1701-1788, opslag 568:1781 nr. 13, 'Christian Carl, Són af Postmester Johan Suhr og Kiæreste Ulrica Augusta Schütt, dóbt Dom: 2den Paaskedag den 16de April, blev baaret af Forstander Ussings Kiæreste, Test: Hospitalspræst Hr. Ussing, Hr. Tolder Guldberg, Jomfrue Goldt. - 'Han blev konfirmeret 16 år gl. i 1798 sammen med den yngre bror Johannes på 13 år. 1786 - 1814 konfirmerede, opslag 319.Venlig hilsen, Berit pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Svenning

Berit,Beklager jeg ikke har sagt noe för, men jeg har ikke sett notisen din för naa. Alikevel, mange takk for hjelpen!Med vennlig hilsen,Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.