Gå til innhold
Arkivverket

[#51572] Birthe Marie Andersdatter f, ca 1831 Augvaldnes,


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei.Leter etter fødsel/dåp og vielsen til Birthe Marie Andersdatter ca 1831, Augvaldsnæs Prgj.Deres første barn Anne Marie født,10 jan 1855, døpt 29 april så. (Skanna kirkebøker for Karmøy/Augvaldnes) Birte Marie Andersdatter ble gift med Peder Mathisen fra Vanse i VA,. Familien bodde i Vestregade i Lillesand i 1865.Håper at noen kan hjelpe meg med å finne hennes famile. Mvh, Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Engmo

De ble gift 20.06 1852(se ektepar nr 22 Avaldsnes 1841-1853) Og de fikk ei datter samme året, Dorthe Kirstine, født 28.04 1852.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for svar Anne. Dette var kjempefint, ser nå at faderen hennes heter Anders Olsen, så nå er det bare å fortsette å lete. Synd at ikke det er skanna kirkebøker for 1831--osv. Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

FOSEN . Andre oppsitjarar nr. 25. Peder Matiassen Stensvoll, f. ca. 1830, fra Vanse, gift 1852 m. Berta Marie Andersdtr. Fosen, f. 1833, datter til Anders og Dortea på Tuestad; Andre oppsitjarar. Barn: 1. Dorte Kirstine, f. 1852. 2. Anna Marie, f. 1855. Desse er nevnt som innerstar på Fosen nokre år i 1850-åra. Foreldra hennar hadde kome til Tuastad i 1834. Side 65, Avaldsnes bygdebok II (Finner ikke foreldrene oppført på Tuastad i bygdeboka). Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar.Har lett etter fødselen til Birthe (Berta) Marie Andreasdatter i Avaldsnes skanna kirkebøker, men uten resultat. Har også lett etter henne på FS, samt hennes foreldere i FT, 1865 i Avaldsnes, også uten resultat, de kan jo være døde før 1865, eller at de har flyttet et annet sted. Ser at du ikke har funnet dem i bygdeboka. Skal iallefall låne bygdeboka for Avaldsnes og ta noen kopier. Tusen takk for disse opplysninge. Er veldig lite kjent i Rogaland, dette er fremmende steder for meg, må ta fram kartet og gjøre meg bedre kjent ser det ut til. Håper på å finne fødsel/dåpen til Berthe Marie. I FT for 1865 i Lillesand står det at hun er født 1831, og i bygdeboka som du henviser til er hun født i 1833, det blir en del år å lete på, men får prøve igjen. Mvh Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar.Har lett etter fødselen til Birthe (Berta) Marie Andreasdatter i Avaldsnes skanna kirkebøker, men uten resultat. Har også lett etter henne på FS, samt hennes foreldere i FT, 1865 i Avaldsnes, også uten resultat, de kan jo være døde før 1865, eller at de har flyttet et annet sted. Ser at du ikke har funnet dem i bygdeboka. Skal iallefall låne bygdeboka for Avaldsnes og ta noen kopier. Tusen takk for disse opplysninge. Er veldig lite kjent i Rogaland, dette er fremmende steder for meg, må ta fram kartet og gjøre meg bedre kjent ser det ut til. Håper på å finne fødsel/dåpen til Berthe Marie. I FT for 1865 i Lillesand står det at hun er født 1831, og i bygdeboka som du henviser til er hun født i 1833, det blir en del år å lete på, men får prøve igjen. Mvh Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Fant henne under konfirmerte i Avaldsnes 1848, der står det at hun er 17 år, alså født ca. 1831. (Konfirmant nr. 97) Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Kjempefint, et skritt nærmere. Var inne å kikket på Konfirmasjonen. Konf 3 sep 1848 Birthe Marie 17 år, kan ikke klare å lese hvor hun er født. ?? af Fosen. Det står også et navn etter moren Dorthe Danielsdatter ??.Kan du hjelpe meg med dette. På FS fant jeg dette: Oliver Andersen døpt 16 april 1829 Askøy. Hordaland. Foreldere: Dorthe Danielsdatter og Anders Olsen, dette må jo være en bror av Birthe Marie skulle jeg tro.Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er lysningen mellom Peder og Berta og som viser at hun er født i Fjeldberg prestegjeld i Hordaland. Her er hun oppgitt til å være 19 ½ år i 1851. Det samme står under giftermålet og at Anders Olson er faren og som da er bosatt på Fosen i Avaldsnes. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Anders og Dortea innflyttet til Avaldsnes i 1834 fra Stavanger. Her står også barna nevnt. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar.Dette var kjempefint. Var inne på FS, IGI, og fant dette: Kanskje er det rette person. Berthe Marie Andersdatter. Dåp 19 feb 1832, Skånevik, HO. Far: Anders Thorsen. Her har faderen feil etternavn, får sjekke i kirkeboka, hvis jeg finner den. Mor: Dorthe Danielsdatter.Kommer ikke inn på lenke (10). Den andre lenken er ok, takk. Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

I Innflyttet har de et barn som heter Ole Ivar og er 5 år. ca 1829. Det må være den samme person som jeg fant på FS. (9), Oliver (ant, skrivefeil)Andersen, dåp 16 april 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er lysningen i 1851 for Peder og Berte Marie. Se Lenke Ellers er jeg enig at det sikkert er disse som er nevnt i innlegg 13. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Engmo

Hei. Synes det står 'Fjeldhvig af Fosen', bak Berthe`s navn da hun ble konfirmert. Fikk meg til å lete i Hordaland, fant henne døpt i Skånevik 19.02 1832(som du fant på FS !) Her står det at faren er ungkar Anders Thorsen, og mora er enke Dorthe Danielsdatter. Dåpsbarn nr 25 i Skånevik 1828-1848. Håper dette er rett barn, da får du jo endel å jobbe videre med !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Oliver som ble dpt. i Askøy 1829 er uekte sønn av Anders Olson fra Gloppen og Dorte Danielsdtr. fra Holmedals pr.gj (nå Skånevik) Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Når det gjelder Oliver Andersen 1829 og Berthe Marie Andersdatter 1832, så ser jeg at de er uekte barn begge to, tror nok at de er søken. Har veldig problemer med se hva det står om foreldrene. Berthe Marie: Ungkar Anders (Thorsen)? Olsen og Enke Dorthe Danielsdatter, omstrippende ? B?? fra As?? Oliver Andersen: Er det omstreifende ? fr?? eller__ Anders Olsen?? Eie, Dorthe Danieosdatter Sto??.Kan dere hjelpe meg ?Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Da ser det sannelig ut til at Anders Olsen og Dortea Danielsdatter er av reisende folk. Ja, ja, det går jo greit. Da burde jo kanskje etterlyse disse to på nytt.Innflyttere til Avaldsnes: Har lett etter konfirmasjonen til Birthe Helene ca 15 år i 1834. Fant dette: Birthe Helene konfirmert 1837, 16 1/2 år,.født i Bergen. Her står kun en foreldere oppført. Jacob Eliasen Fosen. (Foster far)?? Side 226, nr 90.Folketelling 1865. Gard Kobbervig- Prestegjeld, Avaldsnes. Dortea Danielsdatter Fattiglem enke,71 år, født. Hitterøens prestegjeld ?? Mvh, Unni,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Birthe Helene 14 år, står oppført som barn nr, 3 i innflytta til Avaldsnes. Har jeg tatt feil, kanskje hun ikke hører til denne familien. Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet du, jeg tror ikke hun tilhører familien,stusset litt selv men så at de andre innflyttet fra Stavanger, mens hun kom fra Bergen.Mvh Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Den Birthe Helene i innlegg 11, som er nr. 34 i innflyttede i 1834 til Avaldsnes, er nok ikke fra samme familien da det står at hun er fra Bergen, og at hun ikke skal på samme gård som de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for svar. OK. da får vi utelukke henne. Da får jeg konsentrere meg om de to andre barna, Oliver (Ole Ivar)som det står i innflytta,og Berthe Marie, Hadde håpet at jeg skulle få fler opplysninger om foreldrene til disse to gjennom fødsel/dåp. Deres føselsår.O.L. Har veldig problemer med å lese tekst i kirkebøkene. Men iallefall så var Dorthe Danielsdatter enke da hun fikk Berthe Marie. Derfor selfølgelig to forskjellige federe. Anders Olsen og Anders Thorsen. Anders Olsen død mellom 1829 og 1832.Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.