Gå til innhold
Arkivverket

[#51573] Otte Bjelke og hans kone Maren Hansdr. Rød.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg konstaterer at Per Nermo viker unna spørsmål om faglitteratur. Dette er underlig, da svarene til spørsmålene Nermo stiller finnes der.En slik holding kan lett misforståes. Det er vel ikke slik at andre skal måtte gjøre arbeidet, der Nermo selv ikke orker?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Per:Jeg ser at du har postet et svar, innen jeg sendte mitt foregående. Flott at du har rapporten. Ja, jeg tror du burde finlese.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Og nåde den som våger å vente to timer med å besvare Mester Ares inkvisitoriske innlegg ! (Jeg får begynne å ta opp kveldsnyhetene på tape, kan ikke forlate PC'en ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Re mitt innlegg (21) og Ares svar (23). Ser av http://www.jgnett.com/slekt.htm at Greip Ivarsson (død 1400) skal ha vært g. 2) m. en NN Amundsdatter Byre. Det fremgår ikke hvilken kilde han har benyttet. Iflg. samme hjemmeside skal hun ha vært datter av en Amund Arnbjørnson Aga og Sigrid Arnesdatter Aga, og Greip og denne Amundsdatteren skal ha hatt en sønn Åmund Greipson Galte. Har ikke sett noe tilsvarende noe annet sted, og funderer derfor på hva slags belegg det finnes for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Christian:Takk for lenke til Zetterstrøms side. Dessverre finner jeg ikke fram der, da du kun har gitt en lenke til hovedsiden. SURNAMES-siden hans ble for voldsom for meg, da slik oppsettet er laget nærmest er å oppfatte som optisk voldtekt.Har du en mer nøyaktig lenke til hvor Zetterstrøm har sin påstand?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Her har vi den nevnte Sigrid Arvidsdatter, RN nr 824,datert Aga 8 april 1362.LenkeDenne Sigrid Arnesdatter finnes gjengitt i slektstavler, men må være basert på en hypotese, uten at jeg vet hvem som først har framsatt den. Jeg har iallefall aldri sett noen dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Christian:Takk for nøyaktig lenke. Siden det er angitt NN Rolfsd. Bolt, er det vel noen som har tenkt seg at Greip skal ha vært gift med en datter av den Rolv Borgildarsson (evt Rolv Olsson) som i 1325 førte et våpen likt det bla. Ogmund Bolt førte. Henning Sollied har skrevet om disse i annen del av sin artikkelserie (Nogen kildekritiske etc.)i NST omkring 1940.Jeg kan imidlertid ikke se at dette er bevist eller i det minste sannsynliggjort. Dermed må påstanden utgå inntil bevis og/eller argumentasjon foreligger.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da kommer vi ant. ikke lengre nå vedr. Greip Ivarson (Galte)s to mulige hustruer. Takk for dine innspill, Karin! Og en like stor takk til deg, Are. Fant forøvrig Sollis kommentarer i NST VII s. 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter hva jeg trodde, var Otte Jenssen (Bjelke) til Helle, senere til Lade, gift med Else Hansdatter (Rød eller Lunov). Hun var datter Hans Ovessøn (Rød) til Fosen og Maren Engelbrektsdotter. Hans Ovessøn var sønn av den jyske adelsmannen Ove Lauritssøn (Lunov) til Søgård og Else Nielsdatter 8Smalsted). Ove L var sønn av Las Johanssøn (Lunov) til Søgård, kjent 1482-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vel, spørsmålet blev av meg reist, med utgangspunkt i Wilhelmine Brandts bok, side 16. - Her heter hun Maren. - Både Maren og Else kunne jo være aktuelle navn, da de forekommer i slekten før, men noe må da være riktig ? - Eller kanskje var han g.m. to forskjellige Hans-døtre ? --Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

(A. Edvardsen / innl. #3:)Etter (påny) å ha studert rapporten fra Benkestokk-seminaret på Meløy 14-15 august 1999 (ref. innlegg #26) ser det for meg ut som sekvensen ''Thord Benkest. g.m. Sigrid Urup, sønn av Trond Benkest., g.m. Ingeborg, dr. av Ulfvilda Jonsdr. Smør'' i innlegg #3 (og gjentatt i #5) må være mildt sagt feilaktig.Navnet Sigrid U(gge)rup som kone sies på s. 9 å være 'ren fantasi'. Og Ulvhilde Jonsdotter Smør sin datter Ingeborg var ikke g.m. Trond Benkestok.Forøvrig:Trond (2) Tordsson Benkestok var altså g.m. Berguith Torleivsdotter (datter av ovennevnte Ingeborg). Men såvidt jeg skjønner er det ikke sikkert at alle hans sønner Tord (3), Anders (1) og Torleiv (1) har samme mor. (Men hvem av dem HAR egentlig Berguith som mor ?)(Neste generasjons Anders (2) Benkestok (og Trond (3) for den saks skyld) var ellers ikke sønn av noen Anne Bosdatter Flemming (som såvidt jeg skjønner ikke engang har eksistert), og Anders' far het ikke Fartegn. Men det er jo en annen sak ... )Dette er selvsagt 'gammelt nytt' for de fleste, men siden disse likprekenene (noen av dem gjengitt på s. 7 og 8 i rapporten) har villedet så mange (bl.a. meg), tillater jeg meg denne lille gjentakelsen av 'eksepertenes' konklusjoner, slik jeg i allefall har oppfattet dem. (Måtte Gud gi at jeg har oppfattet riktig).(Numreringen i det ovenstående skriver seg fra nevnte rapport).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Per: - Det er fint at du ordner opp. - Som jeg har nevnt før, så er ikke jeg den rette til å svare på hverken det ene eller kommentere det andre, når det kommer til disse ætte-leddene. - Slik sett er jeg kun 'konsument' av andres opplysninger. - Men det er jo fint at noen finner ut av ting og vil dele. - Av og til føler jeg at det er best å 'ligge på været', som man sier i Nord. - Så får man se hvilke konklusjoner ekspertene kommer frem til, når det har roet seg. - Men hold gjerne debatten gående her. - Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.