Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnt-Erik Selliaas

[#51575] Rosemaleren Ole Olsen Heimvegåsen, Snåsa

Recommended Posts

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Olle Olsson (født 1737) kom med kone og 6 barn fra Berg socken i Jämtland til Snåsa i 1782 og ryddet plassen Heimvegåsen. En av sønnene, Ole Olsen Heimvegåsen (født 1766), var en dyktig snekker og rosemaler. En av de fremste ekspertene på rosemaling i Norge, Nils Ellingsgard, mener han er en av de fremste rosemalerne i Trøndelag fra ca. 1790 til 1821. Da brøt nemlig 4 generasjoner opp fra Heimvegåsen og flyttet til Bindal, ifølge flytteattesten. Hva som videre skjedde med Ole er uklart. Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Hildrum

Jeg har at Ole døde 1850 i Bindal. jeg har tre barn med den første kona Anna Eriksdtr f 1763 i Jämtland og ingen med andre kona Beret Olsdtr f ca 1797 i Snåsa.Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt-Erik Selliaas

Dette var helt nytt for meg. Har du flere opplysninger om etterkommerne, er jeg interessert i det. Hvor bodde han og familien i Bindal, og er det registrert kunstneriske arbeider etter han i Bindal. Det ville være av stor interesse for rosemalingsinteresserte.Du må gjerne ta kontakt off list: selliaas@ski.frisurf.noArnt-Erik Selliaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.