Gå til innhold
Arkivverket

[#51576] Permanent sidelenke for skanna kyrkjebøker


Gjest Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bakketun

Er ikkje ekspert på dette, men har sett lange og litt omstendelege forklaringar på korleis ein kan legge inn lenke frå skanna kyrkjebøker.Eg gjer det slik:Når ein er inne på ei eller anna kyrkjebokside og ein vil lage ei lenke, må ein sjå på den blålilla linja oppe, der det står Bildestørrelse, Bildeinfo og Sidehode.Dei fleste brukar vel 100% på bildestr. Når det gjeld Bildeinformasjon, står det kanskje Ingen? Klikk på haken til høgre og ta fram f.eks. Øverst. Dermed kjem det opp tre nye linjer med info: Kilde, Permanent sidelenke og Permanent bildelenke.Om ein no 'merker' teksten bak kolon på Permanent sidelenke (den er ikkje blå, men den blir blå når ein merker), trykker Ctrl C og så limer den inn i ein debatt el.likn med Ctrl V, skal lenka garantert funke....... lenge! Og ein kan bla i kyrkjeboka som kjem fram!Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på hva jeg gjør feil, jeg får ikke til å kopiere over permanent sidelenke fra kirkebokside til e- post f. eks. Jeg følger rådene i innlegg 1, men den blir ikke slik at det går an å aktivere den ved å trykke den, hva gjør jeg feil i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei MarianneDet er nok slik de fleste av oss gjør det :-)Det som har vært oppe i diskusjonene er at når man lager register, så får man problemer, når man kopierer lenkene nedover i feltene og de tilfellene må man til med en litt annen teknikk. Derfor de omstendelige forklaringene. Vanlige lenker er ikke problematiske.Men for nye brukere er det fint å få info på nytt.Ville bare forklare, hvorfor det kunne virke litt merkelig med de lange utredningene.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Reidar,Hvertfall i Word er det sånn at hyperlenker blir aktivert når man tar enter etter linken når det står i dokumentet. Word gjenkjenner tekst som begynner med www og http: osv som nettsidelenker og aktiverer dem slik at de blir blå. Alternativet er å høyreklikke på lenke-adressen (URL'en) og velge hyperkobling slik at lenken kan legges inn der.Kan det være noen lignende triks i epost-programmet ditt?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke, prøver alt mulig men det vil liksom ikke funke, skal sjå på det senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til innlegg 6: Hva menes med 'når man lager register'? Og hva menes med 'når man kopierer lenkene nedover i feltene'? Dette var dessverre ganske uforståelig for meg, så jeg ble litt nysgjerrig. Det er alltid fint å kunne lære noe nytt. Så kan du, Litta, eller gjerne noen annen, vennligst forklare disse tingene litt nærmere?På forhånd takk.Vennlig hilsen Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Beklager Hans, det ble nok lit 'gresk'.Jeg og en del andre har skrevet av kirkebøker og laget navneregistre. Jeg begynte i Excel, men fikk problemer med lenkene. Når man har f.eks. 8 døpte på samme side, så hadde det jo være greit å bare kopiere lenken nedover bak navnene til barna, men det fungerte ikke så bra. Antakelig et formatteringsspørgsmål.Det er her snakk om registrene som nå er søkbare på DA og som i utgangspunktet var tilgjengelige i Kari Thingvolls blog: http://nr-norge.blogspot.com/Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.