Gå til innhold
Arkivverket

[#51584] Christian Dag Spangens privatarkiv på SAH.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg vet dette blir et fryktelig langt innlegg, men jeg har på egen hånd gått igjennom Spangens arkiv, laget en alfabetisk oversikt over innholdet, og en henvisning til plassering. Jeg kan ikke legge ut alt her, men kun den alfabetiske oversikten. Materiale ligger på SAH. Jeg kan være behjelpelig med oppslag (hvis jeg har tid)'The Halversons' om…. Adalis Adelslekten Anker Adelslekten Berg Adelslekten Bjelke Adelslekten Bjelke Adelslekten Bratt Adelslekten Dal Adelslekten Geierstam Adelslekten Handingmann Adelslekten Kruckow Adelslekten Munk Adelslekten Roos av Hjelmsålen Adelslekten Rosengjedde Adelslekten Rosesverd Adelslekten Rostvig Adelslekten Rytter Adelslekten Rømer Adelslekten Samsal Adelslekten Skak 1. og 2. Adelslekten Skaktavl Adelslekten Teiste Adelslekten Tjøttaætten Adelslekten Washington Adelstekten E.Steffensmo Alderslyst Armauer Arneberg Arneberg Arneberg Busvol Arneberg fra Hoff Arneberg Frogner Arneberg Mælum Arstad nordre Arstad nordre Arstad søndre Arstad søndre Asjemsbuktens slekt Atlungstad Atlungstad Atlungstad Atlungstad Aukrust Austad Austad Baden Bagge til Holmegård Bakke, Astrid og Bjørn Balke Balke, Peder Barclay, Johanne Wilhelmine Bekkevold Benkestok Benkestok Berg Berg Berg Berger Berger Bergli på Nes Bergseng Bermingstad Bildt Bioteops-ætten Bjarkåsætten Bjelke (utdrag) Bjerke Viken Bjørge Bjørge Bjørge Bjørge Bjørge Bjørge Bergheim Bjørge Dekki Bjørge Stor-Deglum Bjørge Vestbryn Bjørnstad, Gudbrand Børresen Bjørtomter Blakar Bollerud og Gjestvang Bolstad Bolstad Bolstad yngre Bolstad, Erik Johnsen Bolt Bolt Bolt Bolt etter Sollid Bonde Bonde Borregårdsfolket Botner Bratt Bratt (Skramstad) Bratt til Høglunda Brockenhuus Bronken Bryhn H.H Bryhni Bryhniætten om…. Bryn slekt fra Ilsaas Bryni lille Bryni mellom Bryni store nordre Busvol Busvol Busvol Busvol (Rebestad) By By på Nes Byreætten Bækken Bøe Bølstad Børke i Ringsaker Børstad Bårdsøn, Kraft Båt Clausson Clausson Clausson Coldevin Dahl i Elverum Dal, Ole halvorsen Dalby. Jørgen Jørgensen d.y Dalfarmen Dalin nordre Dalin vestre Dalin vestre Dalin østre Darre Darre / Skjelderup- Kaarbø Darre / Skjelderup- Kaarbø Darre /Schelderup (Foss) Darre /Schelderup-Kaarbø Darre-slekten de Ferry Deglum Dillerud Dillerud Disen Dobloug Dobloug Dobloug Dobloug Berg Dobloug Maurud Dobloug, vestre Dobloug, østre Dæhli Dæli i Furnes eldre Daae norsk Elton nordre Elton østre Eriksson, Smid Evje slekt Farberg Farberg Fasting (oversikt) Finckenhagen Finnen Voss eldre Finnen Voss yngre Fjelstad Fjestad Fjetre Fjæstad Fjølstad Flemming Flisaker Fokhol Folberg Folberg Fougner Frang Freberg Freng Fretheim Friis til Landvik Frogner Frogner Frogner Frogner Frogner Frogner Frogner Frogner Frogner Frogner Fuglset Galgum nordre Galle Galle Galtung Galtung, åsnes Galås Galås Nes Galås Store Galås Store Galås Store Galås Store Galås øvre Galås, Furnes Gaukerud Gaustad Gaustad Gaustad nordre Gaustad, Ingrid g.Semmingsen Geble Pedersens ætt Gile Gile Helstad Gile Helstad Gillund Giske (Arnmødlingene) Gjerlaug Gjerlaug Wembostad Gjestvang Gjestvang Gjestvang Gjestvang nedre Nes Gjestvangslekten fra Nes Glestad Glømen Godager nordre Godager søndre Gram (oversikt) Green av Røsten Green av Sundsby Grimset Grimset Grimset Grimset Grimseth vestre Grindalen Gringvang Gruner 1+2 Grylling Grylling Grylling Grøholt Guthus nordre Gutteberg Gutteberg Gydenaar Gyldenhorn Gyrud Gyth, Anna Maria Hadeler Hafsal, Gunnor Larsdatter Hafslund Hagen-bergseng Halstenhoff, Eline Hammerstad østre Handigmann Handigmann M.N om….. Handigsmann Hanum-Stavseng Haraldseid, Jacob Harboe Harstad Harstad u/Midthaug Harstad yngre slekt fra O i Vang Haugåsen Haugåsen Filseth Hedemann Hedmarksgårder div. Om……. Heggenhaugen (sognepresten) Helset Bjørnerud Helstad Helstad Hemstad Hemstad vestre Heramb Heramb Heramb (Omang) Heroug Herset Hesbø Hestbøætten Heyerdal Heyerdal Hilstad Hirtznach Hjort, Johan Berard Hoel Hoel på Nes Hoff i Tangen Hol på Nes Holingstad Holst Holte 1 og 2 Holtesønnene Hommelstad Hommelstad Horn Horne, Tollef Hornes om………. Hornes, Toffef etterslekt Hornestad (ree) Hosmedstad vestre Hosmedstad vestre Hosmedstad østre Hovin i Fåberg Hovin på Nes Hovin på Nes Hudfat Huitfeldt Hummer Hummer Huseby Husebyslekt fra Muus Hvam Romerike yngre Hvam Ronerike eldre Hverven Hølingstad Hølstad Høringstag-Gjerlang Hørsand Høsbjør Høsbjørætten Høsbjørætten Krogstad Høsbjørætten Maurud Høsbjørætten Sande Høsbjørætten Sørum Hågenrud, Simen Hågensen Haar Hårstad Haarstad Håvie, Thoresen Ihrstad Ilsaas Imerslund ø og v Imset Imsetbakken (A.Knutsdatter) Jamli Jemli Jernskjegg Jesnes Midthaug Jølstad Jønsberg Jålisenfolket Kagenrud Kaggerudslekt fra Gillund Kane Kane Karterud Karud Kirkebergshagen Lenth Kirkeby i Furnes Kjøs Kjøsfamilien diverse medlemmer Kløvstad Koll Kolset Kolstad på Nes Kolstrup Korsegården Krabbe Krabbe, Anne aner Kraft Krag presteslekt Kraus Krogsti nedre Krogvik Kruckow Krusse-ætten Kusse Kusse om………. Kusse på Samsal Kveberg Kluke Kvæken Kvålætten Kaas Kåtorp Lagrettsmenn 1665-1670 Lalum nedre Lalum nordre Lang (Ree) Larsen Lasne Leeneætten Leich (Ousdal) Lelmeætten Ley i Arneberg Liberg om…….. Lier Lier på Ringsaker Lier på Ringsaker Lier, Anders Lier-familien om….. Liljenskiold Lillebolstad Lillere Lindstad Liven Liven - Norderhaug Lorentzen Losna Losna-ætten Lund Lund Lundby Lunde, Sindre Lygen Lysgård Lystrup Lystrup adelig Lystrup på Vestheim Lystrup på Vestheim Løken Løken Løken i Elverum Løken vestre Løken vestre Løken vestre Løken østre Løten-slekter Løtenslekter forskjellige Mangerud Valset Mattisrud Melby Biri Mengshol Midtbruket Milyorg På Voss Mo fra Arendal Moen Koloen Morthov Mostu Movat Munch Munk av Blaker Munk av Hovin Mus Musli Musli Mustad Muus Myhr Myhr Mælum I Furnes Mørstad Mørud Måneskjold Narmo Narmo Nashaug Nesten Nesten Nesten Nilsen Nordbryhn Norderhaug Norderhaug 1 Norderhaug 2 Norderhaug 3 Norderhov Norderhov Nordset Nordstad Nordvi Nordvislekten stor Wælum Nordvislekten stor Wælum Norhaug Helstad Norhaug Helstad Norstad Nystuen, Jørgen hansen Nødsle Nørengstufolket Nørsengstuen Nøttestad nordre Olav Egebrektsønns ætt Ole Engebregtsønns ætt Olufsen, Hr. Morten Omang etter Omang Onarheim Vågå Opsahl i Elverum Opsal i Gausdal Opstad, Jacob Larsen Orm Ottestad nordre Oustad Oustad O-ætten Botner Pantebok nr.1 1700-1715 Paulsen Paulsen Paulsen Platau, Anne Marie Platon Rabstad Rabstad om…….. Ramset Ree Ree Reinsætten Rekstad Rekstad Remmen nordre Remmen søndre Rindal Ringheim Ringnes i Stange Risengbakken Rogn Rogstad Rogstad (lille) Rogstad Anette om……. Rogstad lille Rogstad store Rogstad store Rogstad vestre (grøholt) Roldenge Rolid Rolstad Romsås Romsåsslekten Roo av Hjelmsæter Rosenkrantz, Erik Ottesen Rosensverd Rosensverd Rostvig Rustad Rustad, Amund Rustning Rustning Rygnestad, Ketil Rytter Rødnes i søndre land om….. Røhmer Røhr Rømer eldre Rømer yngre Røste Rå RÅ Samsal Samsal-familien om…… Sandberg Sandbu Sande Sande. Nils Sande-slekten i Romedal om… Saxlund Sceen 1 Sceen 2 Schelderup Schilling Schønnebøl Schønnebøl Sigrid Undsets slekt Sigstad Sigstad Sjølien. Birgitte Simensd. Skak Skak Skaktavl Skaktavl Skanche Røros-slekt Skanke Skanke Skanke fra Jemtland Skanke Møystad Skapal Skapeng Skattum Skillingberg Skillingstad Skillingstad Skjelderp-slekten Skjelderup Skjelderup Skjelset Skjelve på Nes Skjerden vestre Skjerden vestre Skjerve Skjerve Skjeset Althaug Skjeseth Skjeseth Børstad Skjeseth nedre Skjeseth Viken Skjeseth Øvre Skog i Brøttum Skogsrud Skonk Skonk koldsruds hypotese Skramstad Gunnar om……. Skredshol Skridshol eldre Skridshol yngre Skråstad Skøyen Skånsåreætten Slagvold, Håkenrud Slekstshistoriske problemer Smedbuætten Smith Smør Smør Solberg Sollerud Spangen Spangen, Bryde Spidalen Spigdalen Spikedalen Stabberud Stadøen Stafseng Staur Staur Staurust Steen på Torshov Steen Ringsaker Stenberg Stenberg Stenberg Sterud Storbæk Storheimætten eldre Storheimætten yngre Storile Store-Re Stor-Wæglum Strømpe Stub Sudreimsætten eldre Sudreimsætten yngre Sundbu Kleiven Sundbu Kleiven Svenkerud vestre Svinberg Syvertsberg Sæter i Løten Søberg Søberg Søberg Sørbryn1 Sørbryn-Stenberg Sålerud Såstad nordre Saastad, Georg Martinius Teiste Teiste Teiste brynild Temmen Thorshaug (møller) Tjerne Tjøtta-ætten Tjøttaætten (sagatidens) Todderud Todderud Todderud Todderud Togstad Togstad Togstad på Veldre Tokstad Tokstad Tokstad Tolgaætten Tolstadætten Vågå Tomter Tomter Tomter (Tomtjordet) Tomter, Tomter Tordenstjerne Tordenstjerne Tordenstjerne om…….. Torkildsen Tornborgætten Torp Skillingstad Torp-Krogsti Torp-Skillingstad Torshaug (Børre Trefot) Torshov Tranberg, Dennis Tre Roser Tronhus Trygge-ætten Trætteberg Tøsti (norderhov) Tøstie (risørslekt) Ulfeld Ulv Holmgeirsons ætt Ulven fra Ringsaker Ulven/Ring Undal Valbjør VANG-slekter Vardberg 1 Vardberg 2 Veen Veen Veflingstad Ven Ven-familien i Løten om…… Venjum Vestlandsslekter Vik von Kampen von Kampen von Kampen om………. Wahl Wahl etter Røise Wangensteen Weea……….om Ween Ween i Løten Wembostad Ynglingeætten Ytterbog Ødegårdholt Ørneklo Ørset og Graff Østberg Østby Østbye (etter Omang) Øvergård Aalatad Skjeseth Aalstad Aalstad Aalstad Aalstad Aalstad Aalstad om…….. Aalstad Hovind Aalstad Imerslund Aalstad Jarnes Aalstad Jarnes Aalstad Jarnes Aalstad Kjos Liberg Aalstad Opsal Aalstad Rabstad Aas, Berta Andersdater Uff ja.........det ble langt :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men min jobb har vært veldig beskjeden i forhold til en tannlege på Løten (Spangen).Og dette er jo bare et eksempel på hva dyktige genealoger (jeg kaller han det) kan produsere i løpet av et liv. Løten er ikke verdens navle, men Spangen har i alle fall satt stedet på kartet når det gjelder genealogi. Det kan produseres selv om man ikke er nabo med et statsarkiv eller riksarkivet.Spangen døde lenge før Internett ble 'født'. Dette gjør det jo enda mer imponerende.Jeg er vel en anesamler, og personlig har jeg ikke så mye nytte av hans arbeid, men jeg klarer nesten ikke la være å rekviere en eske av hans arkiv når jeg er på SAH, og bare sitte å lese (ofte uten å forså noen ting)Dette er utvilsomt en mann som har betydd mye for det vi holder på med.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Hvilken adelig Washington-slekt var det Spangen hadde arbeidet med, montro?Det var nylig en tråd om President George Washingtons tyske slekt på nyhetsgruppen alt.talk.royalty:LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Festlig! Washington med aner fra Ragnvald Mørejarl! Jeg overlater *den* diskusjon til middelalderekspertene her, men noterer at selv ikke Spangen påpeker en forbindelse mellom den tyske og den amerikanske Washington-familien...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Her er en oversikt på NB over hva som er registrert av Christian Spangens utgivelser:Lenke,%20ChristianTilføyelser? Har noen bakgrunnsinformasjon om Spangen som slektsforsker og/eller kommentarer til kvaliteten på arbeidet han utførte/utga?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hmm, den lenken fungerte bare halvveis...Jeg kopierer inn i stedet:- Slekten Heramb i Danmark Spangen, Christian 1954- Ytteborg : litt om stadhauptmann Nils Jenssen Ytteborg Spangen, Christian 1941- Leene-Ætten fra Ringsaker : ættegrenene fra Skjellungberg og Sollerud i Furnes. Hedmark-slektene i Spangen, Enger, Busterud, Jørgensen-Maurud , Stensrud, Volden Spangen, Christian 1939- Leene-ætten fra Ringsaker : foreløbig manuskript : hele ætten for så vidt den i øieblikket er kjent efter de undersøkelser som er foretatt : tidsrummet 1600 - ca. 1800 Spangen, Christian 1939DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dag: Christian Dag Spangen er såvidt jeg vet en meget respektert genealog, som i hele sitt liv samlet materiale og utga en del publikasjoner, holdt foredrag osv.Jeg har sittet i mange (hundre?) timer med hans privatarkiv, og jeg har alfabetisert alt sammen, med henvisning til hvor materiale befinner seg i det omfattende arkivet.Mye av det han har produsert har jeg etter spørsmål videreformidlet til både genealoger og slektsforskere, uten at jeg har registrert eller fått tilbakemelding om at noe er feil. Men feil kan sikker finnes.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha. Det var Washington-oversikten du var så snill å legge inn et bilde av som gjorde meg litt skeptisk - nå er ikke middelaldergenealogi mitt felt, men jeg vet at mange her har stilt spørsmålstegn ved Ragnvald Mørejarl (Lenke ), Gange-Rolf osv. Men den avbildede oversikten trenger ikke være representativt for arbeidet til Spangen for øvrig.Takker uansett for oversikten i første innlegg og alfabetiseringen - Spangen jobbet tydeligvis ikke med min Hoelseth/Holset-slekt (Åmot, Østerdalen), men jeg ser han har sett på ihvertfall en slekt som har giftet seg inn i min Hoelseth-slekt, nemlig Søberg.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Står det noe under Frang om Oluf Guttormsen, sønn til Guttorm Dalesson og Eline Trondsdatter (dtr til Trond Engelbretsson)?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det som er om Frang er i eske 1/bok 4, men hva som står der vet jeg ikke før jeg skal på SAH i neste ukeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dag:Men det er mulig tidligere statsarkivar Midthaug har noe om din slekt. Han har også et gedigent privatarkiv, men jeg har ikke rukket å se igjennom alt ennåLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er vel en grunn til at mye av Spangens upubliserte materiale, er nettopp det, nemlig upublisert. Dette kan være skisser, hypoteser og ymse skrivebordsarbeid, som ikke er beregnet på publisering.Dermed er ikke den nødvendige sluttbehandlingen foretatt, nemlig argumentasjonen. At Spangen har vært flink til å samle, samt flink til å publisere artikler, samt holde foredrag, er ikke det samme som å si at alt hans upubliserte materiale holder mål.Alt 'ubehandlet' middelaldermateriale må tilnærmes med forsiktighet. Fallgrubene er mange. Når det i innlegg (4)gjengis en tavle, så kan ikke denne stå på egne ben. Hvor er argumentasjonen og kildene? Hvis disse ikke følger med, så har tavlen ingen selvstendig verdi, utover å være dekorativ.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AreDet er jeg enig i, men min erfaring er at det finnes mye upubliert og uferdig materiale i arkivet som i alle fall for noen her på forumet har vært til stor nytte.Spangen var en perfeksjonist og systematiker, og han publiserte helt sikkert ikke noe som ikke kunne kildebelegges.Og han rakk nok ikke å publisere alt heller, han var tross alt tannelege i full jobb.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 13: Jeg er helt med på din kommentar til tavlen gjengitt i innlegg 4.Til innlegg 12: Statsarkivet på Hamar sendte meg kopi av noe korrespondanse mellom Midthaug og min tippoldefars bror, lensmann Thorvald Tollefsen Hoelseth (1875-1954), men jeg tror ikke det finnes noe mer om slekten i Midthaug-arkivet. Må se hjemme nøyaktig hva statsarkivet skrev til meg om saken. Skulle du likevel komme over noe når du en gang tar for deg Midthaug-arkivet, så vil jeg selvsagt sette pris på om du sa ifra.Nevnte lensmann Hoelseth lønnet i sin tid (før krigen) en arkivar på Hamar til å lage en fremstilling av Holset/Hoelseth-slekten, så mitt arbeide, som har pågått i årevis, har vært å videreføre dette arbeidet, dobbeltsjekke angitte opplysninger osv. Tanken er å publisere en oversikt over etterkommerne til min 4 x tippoldefar Tollef Olsen Holseth (1764-1840), men det kan ta lang tid før jeg får realisert dette.Hoelseth-siden min:http://www.geocities.com/dagtho/hoelseth.htmlDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove(14):Alle kan ha nytte av andres notater, men da må man selv være i stand til å tilføre den kompetanse som ligger i å være kildekritisk, samt kunne drøfte sammenhengene som springer ut av det fremlagte på en edruelig måte. Hvilke slutninger kan trekkes og hvilke kan ikke.Blind tro på Spangen fortreffelighet er ikke veien å gå. Han skal selvføgelig hedres for alt godt han har bidratt med, herunder anskueliggjøringen av arvetallet etter ML, som stod på trykk i ST i 1950. Men det holder ikke å forutsette at alt som ligger i Spangens arkiver tåler dagens lys, da gjør man nemlig Spangen urett. Og en avdød mann kan som kjent ikke forsvare seg etter at han er død.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(14) Hvis man skal kildebelegge alt man skriver om vedrørende middelaldergenealogi, kommer man ikke langt. Det ligger i middelaldergenealogiens natur at det vi regner som riktig, er et resultat av fortolkning av kildene. Ergo kan to personer vise til nøyaktig de samme kilder og fakta, men resultatet kan likevel bli vidt forskjellig.Dette gjelder for så vidt all genealogi, men når kildetilfanget blir større, blir fortolkningsrommet mindre :)Merk at jeg her uttaler meg generelt og ikke om Spangens produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Are (16)Jeg har aldri sagt, og har overhode ikke til hensikt å 'forgude' Spangen.Det jeg, som en enkel 'ane-leter' og 'arkiv-roter' sier og mener er at det helt sikkert finnes mye interessant i Spangens arkiv som ingen av dere 'drevne' noen gang har sett på.Og når det gjelder spørmålet Dag stilte om hva Spangen hadde om Washington, så la jeg det ut her på debatten. Jeg kommenterte det ikke.Jeg har bare som hobby å avfotografere det jeg synes er interessant i Spangens arkiv, for kanskje senere en gang å få bruk for det. Jeg har i dag overhode ikke kompetanse til å tilføre noe som helst jeg, bortsett fra noen bilder.Men det kunne vært morsomt å ta utgangspunkt i tavlen i innlegg 4 i et eget tema slik at forumets brukere kan få følge med på hva dagens genealoger (Spangen døde på 70-tallet)hadde funnet ut om Washingtons aner i siden Spangen dødeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Spangens artikkel om arvetallet stod selvfølgelig i [N]ST i 1950. Her finnes en utbrettbar plansje som viser de forskjellige arveklassene på en svært god og pedagosisk måte. Dog er det noen arvemuligeter som finnes i Landsloven som Spangen ikke har fanget opp, men disse komme nok de færreste i berøring med.Kristian: Jeg forstår deg ikke helt her. Mener du virkelig at vi ikke skal kildebelegge de opplysninger som fremsettes?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Are (19): Jo, selvfølgelig. Det er kanskje en tvetydighet i min første setning som skaper bry. Det burde heller stått:'Hvis man skal skrive middelaldergenealogi og utelukkende holde seg til det som kan (entydig) kildebelegges, kommer man ikke langt.'Det er nettopp det store fortolkningsrommet som gjør middelaldergenealogi ekstremt utfordrende, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Som et lite eksempel på hva som ligger i arkivet legger jeg ved det jeg har registrert i 'Diverse'. I tillegg finnes en mengde gårds og personopplysninger.Lars Ove

bilete4667.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.