Gå til innhold
Arkivverket

[#51585] Stedsnavnet Moss som etternavn?


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

I Kristiansand døper foreldrene Villum Olsson Motrum og Karn Hansdatter Moss sin sønn Ole 08.09.1736 (kilde: digitalarkivet, døpte i Kristiansand 1734-1744). Betyr etternavnet 'Moss' her at mor kommer fra Moss, eller er det et annet lokalt sted på Sørlandet som også heter Moss? Bare så jeg vet hvor jeg skal lete videre! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei Per. Har sett på databasene dine. Ja der var jo flere med etternavnet Moss, men vet du om de rent geografisk kan knyttes til byen Moss, slik vi kjenner den i dag? Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Den eneste Karen Hansdtr. Moss jeg kjenner var gift med sitt søskenbarn skipper og høker Mathias Bjørn på Strømsø. Hun var født på Strømsø 21-10-1700, Datter av Hans Pedersen Moss som var sønn av trelasthandler og reder Peder Sørensen Moss på Strømsø som var sønn av trelasthandler i Moss Søren Pedersen Moss og Maren Samuelsdtr. Som du ser følger navnet Moss dem gjennom mange generasjoner så du kan nok få en vanskelig oppgave da det ikke er kirkebøker lenger bakover enn 1725 og veldig dårlig med litteratur om gamle Mosseslekter. Hun kan jo være datter av hvilken som helst Hans som har flyttet fra Moss. Jeg har sånn noenlunde kontroll på de gamle Mosseslektene så om du finner noen ledetråder så hjelper jeg deg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Knut (7), denne Hans som jeg ikke har notert som sønn av Peder Sørensen og Sara Nielsdatter (Peder holdt vel til på Bragernes og ikke Strømsøe hvor han også var kemner og overformynder ?) og har vel såvidt 'plass' til ham på 1670-tallet hvor han i tilfelle måtte passet inn. Dette paret som ble viet rundt 1672 og jeg skulle gjerne ha avklart om Peder Sørensen Moss var gift før han ektet Sara Nielsdatter (jeg vet han senere var gift med Ahled Johansdatter Krefting, barnløst) eller om Hans er barn av nevnte kjente ekteskap.Skiftet er jo kjent, men jeg har det ikke her (åpnet 15.08.1713, sluttet 28.09.1716 om jeg ikke tar helt feil).Kan du hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Knut, jeg her ei Sara Moss (1707-1767) gm. gen.maj. Hans Christian Harbou, og datter av Niels Moss og Maren Norup. Så vidt jeg skjønner, er dette en del av Moss'ene fra Strømsø.Vet du noe mer om Niels, og evt. Maren?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Niels (kjøpmann på Bragernes) er s. av Peder Sørensen Moss og Sara Nielsdatter. Maren er d. av Niels Madsen Norup og Magdalene Nilsdatter Berg. Maren ble senere g.m. etatsråd Peder Newe/Neve, stiftsamtmann Agershus stift, tidligere cancelliråd og stiftsamtmann i Lolland-Falster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(7+1:) Kan Karen Hansdatter Moss f. 1700 i Strømsø ha blitt g. for 2. gang (etter Mathias Bjørn) (før 1736) med Villum Olsson Motrum (i Kristiansand) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Av Sara (Eliesson) Nielsdatter og Søren Pedersen Moss (død 1713) har jeg notert barna Elisabeth, Anna Cath., Rachel, Søfren, Niels 1678, Lars, Maren 1682. Var det fler (ev. i till. til Hans) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har samme barn som Per nevner i (12) og ingen Hans. Jeg står stadig ved at dette er en Bragernes-familie, men det er riktig at sønnen Niels' (som også bodde på Bragernes) datter Sara ble begravet på Strømsøe 04.07.1767 (nevnt av Torgeir)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

I innlegg 11 stiller Per Nermo spørsmål om Karen Hansdatter Moss kan ha blitt gift for 2.gang med Villum Olson Motrum. Etter nedenforstående data fra IGI er det vel heller tvilsomt. Karen Hansdatter Moss får i 1834 dattera Martha Malene med Matthias Nilsen BJORN.(I Kristiansand blir Villum Olson Motrum og Karn Hansdatters Inger født i 1735.)Matthias Nilsen BJORN dør i 1743.Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19 Search Results | Download GEDCOM--------------------------------------------------------------------------------Husband's Name Matthias Nilsen BJORN (AFN:16F1-VR5) Pedigree Born: 1696 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Died: 27 Jan 1743 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Married: 16 Mar 1727 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Father: Nils Madsen BJORN (AFN:16F1-TB9) Family Mother: Rachel Pedersen MOSS (AFN:16F1-TNC)--------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Karen Hansen MOSS (AFN:16F1-W5L) Pedigree Born: 21 Oct 1700 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Died: 27 Dec 1783 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Married: 16 Mar 1727 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Father: Hans MOSS (AFN:16F1-W36) Family Mother:--------------------------------------------------------------------------------Children-------------------------------------------------------------------------------- 1. Sex Name F Martha Malene Matthiasen BJORN (AFN:16F1-VVR) Pedigree Born: 3 Oct 1729 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Died: 31 Oct 1731 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy-------------------------------------------------------------------------------- 2. Sex Name F Gjertrud Kristine Matthiasen BJORN (AFN:16F1-W20) Pedigree Born: 3 Apr 1731 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Died: 8 May 1808 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy-------------------------------------------------------------------------------- 3. Sex Name F Martha Magdalene BJORN (AFN:16F1-VX6) Pedigree Born: 8 May 1735 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy Died: 28 Jul 1752 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy-------------------------------------------------------------------------------- 4. Sex Name F Rachel Matthiasen BJORN (AFN:16F1-W0K) Pedigree Born: 27 Sep 1728 Place: Stromso, Bskrd, Nrwy--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten at jeg har studert denne familien noe spesielt, men Mathias Biørn døde 27.04.1741 (oppgitt ved hennes begravelse) og ble begravet 04.05.1741 (Strømsøe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Geir. At Hans Pedersen Moss er sønn av Peder Sørensen Moss er fra NST, Slekten Bjørn fra Strømsø av Sverre M. Halbo.Karen Hansdtr. Moss og Mathias Bjørn gift på Strømsø 27-4-1727.Mathias død og gravlagt på Strømsø 4-5-1741.Karen død på Strømsø og gravlagt 27-12-1783 'i sit Arve-Begravelsested (ellers 4Dalert Jord) med stor Kl(okke) forud og Orgelverck, samt lyss af Kirckens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Har nettopp logget meg på og ser at det har vært en del aktivitet siden i går! Til deg Knut - takk for tilbudet om videre hjelp om jeg finner flere ledetråder. Tror at det kanskje ikke blir så enkelt, men jeg får nå prøve. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(19:) Á propos ''Slekten Bjørn fra Strømsø'': Kan det være at Mathias Bjørn's far Niels Madsen Bjørn var sønn av Mathias/Mads Bjørn i Fredrikshald (sønn av den danske Viceadmiral Jørgen Bjørnsen) ?Denne Mathias B. var g.m. Dorthe Nielsdatter Meng fra Fredrikstad, d. av magistratpresident i Fredrikshald, Niels Hanssøn Meng (1604-1676) (og Johanne Christensdatter) (som bl.a. eide Dyne gård ved Svinesund).Mathias Bjørn var Admiral og Toller i Svinesund, og forberedte forsvaret mot svenskenes angrep på Halden. Han døde i Fredrikshald den 21 sep 1676.(Hvis dette er tilfelle var altså 'slekten Bjørn fra Danmark').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Med forbehold om ikke å ha hatt anledning til å foreta gjennomgang av innleggene ovenfor, og således befinner meg i åpenbar fare for ikke å bidra til annet enn å ”storme åpne dører”, tillater jeg meg allikevel å henlede oppmerksomheten på slekten Moss i Sør-Odal, og dens flere hundre årige tilknytning til enkelte betydelige landeiendommer i herredet, i det jeg siterer fra egne sporadiske notater:Krogsrud (nåv. g.nr. 50/1 i Sør-Odal), Sundby (nåv. g.nr. 16/7), Berger (nåv. g.nr. 55/1), Kulsrud (nåv. g.nr. 60/4), Seim (nåv. g.nr. 96/1), Skøien (nåv. g.nr. 71/1) og Solbakken (nåv. g.nr. 38/5-6)Ætten kom, så vidt vites, til herredet i og med pottemaker (og senere gårdbruker) Abraham (Olsen) Moss, og dennes (annet) ekteskap av 04.07.1781 med Petronelle Agnethe von Rummelhoff.Petronelle var født 09.04.1757, datter av Major Holger Christopher von Rummelhoff i dennes tredje ekteskap av 30.03.1740 med Bodil Christine Coucheron, f. 04.02.1729 på Hvattum, Gran på Hadeland. Holger C. Rummelhoff var f. 17.06.1700 på gården Bolken i Lunner på Hadeland, sønn av major ved det opplandske regiment; Hendrich Johan von Rummelhoff. Hendrich J.v. Rummelhoff var f. ca. 1645 i Arensburg, Livland, (Estland) og Anna Catharina Wind f. ca. 1745 på Jelstrup, Skjelland. (kfr. bl.a. NST vol. II 1930, s. 300 ff.) Familien antas med sikkerhet å ha etablert seg i Norge under Gyldenløve-feiden.Holger C. v. Rummelhoff ble på et tidspunkt major ved 2 Akershusiske Regiment, og døde 09.08.1773 i Odalen, oppgitt å være 73 år. Petronelle og Abraham residerte i all sin ekteskaps tid på Krogsrud. Hvorvidt eiendommen var Petronelles odelsgods eller Abraham hadde tilhandlet seg den, er jeg i skrivende øyeblikk noe usikker på. Med totalt 12 eldre søsken kan i alle tilfelle ikke Petronelle ha vært første odelspretendent til gården. Det som i denne sammenhengen er mer relevant, er at Abraham i flere kilder er oppgitt f. omkring 1748 i Moss. Abraham konfirmeres imidlertid ved Odals Jernverk 1768. Dennes far, klokker og skoleholder Ole Moss oppgis likeledes å være født i Moss by ca. 1718. Abraham og Petronelle døde forøvrig begge på Krogsrud; hhv. 09.05.1831 og 20.06.1843.Forøvrig vil det forundre meg om ikke den alltid etterrettelige Tore Hermundsson, som har arbeidet mye og sedvanlig seriøst med nettopp migrasjoner til og fra Strømsø/Bragernes nettopp den perioden som her er aktuell, vil kunne bidra til å nøste opp løse tråder også i tilknytning til dette ordskiftet (!) Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt pirk til Kjell i (23), Rummelhoffs tredje ekteskap ble inngått 30.07.1753 ( oppgitte dato er for første ekteskap).Bortsett fra verifiseringen av at Hans er sønn av omtalte Peder Sørensen Moss, ser jeg ikke noen løse tråder i tilknyttet dette. Og dette skulle heller ikke være noe problem da skiftet er bevart (men jeg har ikke tilgang til det herfra med mindre det skulle ligge på nettet et eller annet sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Vigerust

Slekten Moss på Bragernes omkr 1700 var byens rikeste familie, og kom fra Fredrikstad og Moss (der slekten hadde flyttet mellom disse stedene). Navnet er selvsagt tatt fra daværende ladested Moss under Fredrikstad by. Slekten kan uten problem føres bakover til midten av 1600-tallet, men kanskje litteraturen har mere om opphavet lenger bak enn dette.Men jeg vet ikke om potemakeren i Odal hører til samme slekt, eller om denne nevnte Hans er sønn av Peder Sørensen Moss.Det er skrevet en del om slektene Biørn, men jeg vet ikke om det er slektskap mellom dem alle, forruten Biørn i Fredrikshald og Bragernes, finnes navnet i Christiania - og i Danmark, utvandret fra Norge.Når det gjelder tolleren Mathias Biørn i Fredrikshald, så er det ofte anntatt at han var sønn av tolleren Jørgen Biørnsen, men om dette er korrekt, vet jeg ikke, men opplysningen virker tilforlatelig riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.