Gå til innhold
Arkivverket

[#51593] Margit Emilie Svendsen - Kristiania - Hvor ble hun av?


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...
Gjest Bjørn R. Angeland

Tar opp denne tråden igjen. Margit gift Sandberg bodde i 1929 i Møllergaten 50 med fosterdatteren Elsa Constance Sandberg. Hun var født i Fredrikstad i 1911. Har ikke kunnet finne denne dåpen. Hvor kan Margit være begravet i Oslo? Kan noen finne fødselen til Elsa Constance. Kanskje jeg da kan finne mannen til Margit. Håper på innspill.

bilete4730.2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Adresseboka for Oslo 1946 sier:Sandberg, Margit, enkefru, (Det Nye Teater), N. Juelsg. 38. 5 etasje.Det skulle vel bety at Margit Sandberg ikke hadde giftet seg om igjen før 1946, og at hun da arbeidet ved Det Nye Teater og bodde i Niels Juels gate 38. 5. etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk Jon Torp. Det ga jo en ny informasjon. I FT for 1916 står Elsa Constance oppført som pleiedatter. Se vedl. bilde.

bilete4731.2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSe døpte nr. 64. Her er en Else Konstanse født 30.07.1912 i Fredrikstad Vestre, din dato skulle vel være 29.07.1911? Kan det være samme person?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Iflg. FT fra Oslo er datoene 19.07.1911 på den ene og 29.07.1911 på den andre. Jeg ser at en av fadderne heter Sandberg, men har problemer med å tyde helt. Kanskje noen kan bidra med dette. (Alle fadderne) Jeg er jo ikke sikker på om dette er rett person, men det virker interessant. Jeg har sett at det bor en del Sanberg personer i Fr.stad i 1900. De er alle Metodister. Det samme gjelder for en del Sandberg i Oslo. Fler av de i Oslo er født i Fr.stad.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Margit må ha giftet seg mellom 1900 og 1913. Hvilken kirke er det mest sansynlig at jeg leter etter vielsen. Hun bodde jo i Frognerveien i FT 1900. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvis hun fremdeles bor der når hun gifter seg, er vel Frogner kirke den som er nærmest å tenke på, men det kan også være Uranienborg eller Trefoldighetskirken.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk for det Erling. Jeg fant henne heller ikke her. Kanskje det var stas den gangen å kunne gifte seg i Domkirken? Ellers er jeg redd hun har giftet seg borgerlig, da hun hadde en pleiedatter som het Sandberg (kanskje fra ektemannens 1. ektesakap??) Jeg får søke videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiKanskje det kan stå noen anmerkninger i de kommunale folketellingene fra 1915-1914 eventuellt fremover fra 1917-1928 Jeg skal inn på Oslo Byarkiv idag og tar med meg denne saken,så får vi se om det dukker opp noeMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Solveig. Det var utrolig snilt at du vil engasjere deg i denne saken. Jeg kommer med en antagelse til. Mulig at Sandberg kunne være Metodist, da mange av disse er oppført som det i FT 1900. Da kan hun kanskje ha blitt viet hos byfogden en gang mellom 1904 og 1911. Ser fram i mot til å høre fra deg igjen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiDet var ikke så mye nytt å finne Ved FT 1927 og 1928 bor de i Møllergr 50 Margit er oppført som enke begge årene,Elsa er oppført som datter i 1928 og barn i 1927 På Elsa Constanse står det f.19/7-1911 Fr.stadI FT 1915 er de oppført med samme adresse som i 1916 Elsa Constanse f.1901 19/7 Fredrikstad (går utifra at 1901 må være en skrivefeil)Så f.dato 19/7 må vel være den riktige I 1928 er Elsa Constanse Elev i damekonfeksjon, Aage Bøstrup,Ullevåldsvn.FT 1.des.1931 Møllergt 50 1 etg Sandberg Emilie Margit Elsa Constanse bor ikke her, har flyttet ut eller giftet seg. FT 10 april 1946 Niels Juellsgt 38 5.etg:Crusen,Arne Herman f.25/10-1905 Ø.Aker VedhandlerCrusen,Elsa f.19/7-1911 Glemmen,husmorSandberg,Margit 24/10-1886 enkefruDisse bodde på samme sted 17/5-1940Det er ikke angitt hvilket trossamfunn man tilhører i disse tellingene,men det kan jo se ut som de ikke tilhører statskirken siden de ikke er å finne i kirkebøkeneDet finnes en kilde på Riksarkivet i Oslo som heter 'Folkemengdens bevegelse',fra Statistisk Sentralbyrå Det skulle sendes inn melding på alle fødte,viede,døde uansett trossamfunn,(kan være mye å bla gjennom)Skulle være mulig å finne Elsa Constanse der siden vi vet fødselsåret og fødested Her skal farens navn være oppgitt Tenkte å prøve meg på den,men det kan ikke bli før til ukaMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk skal du ha Solveig. Jeg synes dette var bra jeg. Fikk jo bekreftelse på en del ting, samt at Elsa Konstance giftet seg. Jeg søker videre i kirkebøkene. Har fått svar idag fra Frogner Menighet, men de kunne ikke komme med noen fler opplysninger. Legger for ordens skyld ved kopi av detaljer vedr. Margit Emilie fra TMG. Der kan du jo også se foreldre og søsken. Blir spennende å høre om du finner noe på Riksarkivet. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Beklager, men jeg fikk ikke lagt ved bildet da det var en bmp fil og ikke jpg.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Hei,Ser ut til at faren til Elsa Constanse var; Barbermester Waldemar Sandberg. Se lysningsprotokoll; Jacob: 1917-1938 - 1931 nederst på siden. Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Dette ser jo veldig så bra ut. Elsa Konstanse er da bekreftet født i Glemmen, men hun er antagelig ikke døpt der. Mulig at jeg finner dåpen hennes og bryllupet til Margit Emilie samme sted som vielsen til Elsa Konstance var. Takk for flotte innspill og hjelp. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Solveig. Iflg. innlegg no. 18 er Elsa som jeg ser det født i Glemmen i Fr.stad, men ikke døpt der (finner ikke dåpen) Hun er konfirmert i Oslo Jacob i 1926 og gift i Oslo Jacob i 1931. Iflg. ditt innlegg no. 15 ser det ut som om hun er omgiftet med Arne Herman Crusen. Det som er mest interessant er om du kan finne hennes dåp i 1911. Dette for å se om Margit er hennes biologiske mor, eller om Waldemar har vært gift før. Videre vil det være avgjørende å finne Margit's vielse mellom 1906 og 1911. Jeg ser jo at dette blir veldig mye. Uansett så er jeg takknemlig for hva du måtte finne. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk Laila. Dette var overraskende. Jeg tok for gitt at hun var blitt enke i krigen og således giftet seg på nytt. Det bare nok en gang beviser at man må få bekreftelse og ikke bare tro. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg ser at lenken i (22) har forandret seg. Hva gjør man for å beholde den i Gravminner? Her er i alle fall teksten som stod:Navn: Alf Steinar Christiansen Født dato: 2209 1905 Død dato: 0206 1994Felt: K Rad: 5 Gravnr: 82Minnetekst: Minnes i kjærlighetGravplass: Åsane Fylke/Kommune: Hordaland/Bergen Kirkesogn: Åsane Prestegjeld Åsane prestegjeld Prosti: Arna og Åsane Prosti Bispedømme: BjørgvinRegistrerings foretak: DIS-Hordaland Registrator: Renathe-Johanne Wågenes, Karin Lothe Registrering ferdig: September 2006 Fotograf: Renathe-Johanne Wågenes, Karin LotheLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg fikk opp bildet og med all tekst. Glimrende. Det tok bare noe tid før det kom opp. Igjen takk. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.