Gå til innhold
Arkivverket

[#51598] Anders Reielsen og Kari Bertelsdtr. Nave, Davik , Sogn og Fj. Hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Anders Reielsen (ca.1684-d.1732) og kona Kari Bertelsdtr. (ca 1678-1740)bodde på gården Nave i Davik. De har trolig giftet seg 1703/05. Men er det noen av forumet mange dyktige brukere som drar kjensel på disse? Og kan noen i så fall fortelle meg noe om deres opphav? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne debatten opp igjen, i håp om at noen kjenner opphavet til Anders og Kari. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Rune,Det finnes 2 Anders Realdsen i MT1701 for N-Bergenhus. Kan det vere ein av desse, sjølv om alder ikkje stemmer heilt med det du oppgir?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gisle. Jeg har sett det samme som deg, men den yngste er bare 10 år. Og Anders må ha giftet seg helt i begynnelsen av 1700 tallet, trolig rundt 1703.Den andre kandidaten er 27 år, vilket gjør ham 10 år for gammel.Men det har jo vist seg tidligere at, det kan være store avvik i alder i gamle kilder.Jeg hadde derfor et håp om at noen kanskje kjente til dem. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Kvien

Jeg har notert at Anders kan være sønn til Reiel Reielsen Holme i Hyen og bror til Tollef Reielsen på Skram. Han har i hvert fall enn søster, Karie/Karen gift med Abel Olsen Nave, og gift på nytt med Christen Peersen.Her er litt mer detaljer opplysninger fra skiftet etter Anders som en velvillig person har sendt meg:Ved skiftet på Nave 22. september 1732 etter avdøde Anders Reielsen, ble boet registrert av Ulrik Jacobsen Maurstad og Peder Olsen fagerlid i lensmann Børge Ellingsen Midtgjelds overværelse.Enken, Kari Bertelsdatter og hennes 7 barn var også til stede. Som vanlig på den tiden vare løsøret inndelt i gruppper: Stort kveg - får - gjeter - kobber - jernfang - jernfang og trevarer.Den salige manns gangklær ble berdsatt til 1 Rdl. 3 ort. ' Enken nyder sine gangklær uten videre registrering'.Så kommer gruppene: Korn og kjøpmannsvarer. I rede penger ble fremvist 4 Rdl 3 ort.Jordegodset i Nave på 1 pund 10 merker smør ble i pengeverdi satt til 28 Rdl, 2 ort, 'med bøxel og herlighet'.Hele boet var brutto 80 Rdl 5 ort 4 skilling Fra dette gikk en gjeld på 49 Rdl 3ort 4 skilling Slik at boets netto var 31 Rdl 2ortKristen Tidemandsen Maurstad var største kreditor. Han hadde til gode 17 Rdl, 3 ort. (Kona til Kristen T. Maurstad het Brite Reilsdatter). Kristen Pedersen Nave hadde tilgode 6 Rdl, 4 ort, 2 sk. Han var gift med avdødes søster, Karen Reielsdatter. Eldste sønnen, Reiel Andersen hadde tilgode 12 Rdl.Av boets netto nøyet enken seg med 8 Rdl, 5 ort. Det var eldste sønnen so m var verge for henne. Boets netto ble da reduserrt til 22 Rdl, 3 ort mannens gangklær 1 Rdl, 3 ort Tildelingen var nå 24 Rdl.De to eldste dødtrene hadde giftet seg, og hadde da fått henholdsvis 7 Rdl og 4 Rdl, så de ble ikke med på delingen.Derved ble det 3 brorlodder a 6 Rdl = 18 Rdl og 2 søsterlodder a 3 Rdl = 6 Rdl Totalt 24 Rdl.Anthonius Andersens arvelott ble da utlignet slik at han fikk 6 merkers smørleie i gården Nave til en verdi av 5 Riksdaler, og mesteparten av farens klær, verdi 1 Riksdaler, bl.a. en grå kledes trøye med tinnknapper - 3 ort, og en strieskjorte - 2 ort. Anton hadde også 2 riksdaler til gode i boet, og dem fikk han i kontanter.To år senere, i 1743, betalte den eldre broren ut søsknenes arveparter i gården, og morens, slik at han fikk skjøte på det hele.Fra en eller annen kilde har jeg notert at kona til Anders, Kari. var datter til en Bertel Kleppenes. Har du en e-post kan vi du få kopi av noen av notatene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sol høydalsvik ulvestad

Karen Anne Bertelsd.Kleppenes varti 1703 gift med Anders Reielson Osmundsnes (nabogardar i Hyefjorden).Dottera deira Anne var fødd i 1703. Foreldra deira var; Bertel Antoniusson Kleppenes d. 105 år g i 1727 og Marte Rasmusd. d. 78 år g. i 1716. Reiel på Osmundsnes f. ca 1624 og død før 1686. Gift med Ågot Torleivdtr. d. 77 år g. 1707. Kjelde; 'Soga om Gloppen og Breim' bind 4 - side 60 og 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dessutan - Tor, du skriv at kona til Kristen Maurstad heitte Brite Reielsdtr; noko som tyder på at dette kan vere Brite, syster til Anders; ho vart gift med Hans Olsson Skjerdal i 1698, men eg har ikkje meir på henne frå Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg kastar vekk eit par føremiddagstimar på dette, og har endå eit spørsmål: 'kona til Kristen T Maurstad' - i følgje Ålandsboka er det STEMORA til Kristen som heiter Brite Reielsdtr, d.96 åg 1744. Alderen er sikkert overdriven, men uansett kan ho passe som syster til Anders Reielson. Har du Tor nokon kommentar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Aase,Skiftet etter Anders R. Nave er datert 22. sept. 1732 og nevner enken Kari Bertelsdatter og barna:1. Reiel A., myndig,2. Antonius, 23,3. Anders, 20,4. Anne, g.m. Niels Pedersen Fladerager,5. Aagaate, g.m. Ole Jetmundsen Venøen,6. Ingebor, 18, og7. Inger, 15 år.Jeg skal se på resten av spørsmålene i kveld. :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Denne sitatet:'Kristen Tidemandsen Maurstad var største kreditor. Han hadde til gode 17 Rdl, 3 ort. (Kona til Kristen T. Maurstad het Brite Reilsdatter).' inneholder tydeligvis en stygg feil.Jeg har notert Kristen sin kone som Siri Olsdatter Lillestøl, Lenkeog, som Aase ganske riktig påpeker var Tidemann, Kristen T.'s far gift to ganger, sist med Brite Reielsdatter som døde 96 år gammel i 1744 i følge bygdeboka.Ekteskapet med Brite må være inngått rundt år 1700, og de var da begge godt voksne. Hvem denne Brite var har jeg ikke klart for meg. Det er vel nærliggende å tro at hun kunne være fra Midthjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Og eg hentar fram igjen min kandidat - Brite Reielsdtr Osmundnes, syster til Anders Reielson Nave. Som eg har nemnt ovanfor gifte ho seg med Anders Olsson Skjerdal i 1698. Dette var eit syskenbyte, då Brite sin bror Torleiv - han som seinare blir omtala som Torleiv Skram - gifte seg med Anders si syster Anne - han som seinare blir omtala som Torleiv Skram.Paret Brite Reielsdtr / Anders Olsson finn eg ikkje meir om i Gloppen. Dei kan ha flytta utover fjorden, Anders kan ha døydd, og Brite kan ha gifta seg med enkjemannen Tidemann Pederson.Det er ein teori, eg har ikkje noko bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Bygdeboka kaller Brite Reielsdatter sin mann for Hans Olsen Skjerdal, ikke Anders. Hans var fra Skjerdal nr. 3 - se Soga om Gloppen og Breim b. IV s. 70 og 79.I følge samme bok, samme side ble Torleif Reielsen Osmundsnes Skram gift i 1699 med Anne Olsdatter Skjerdal - Hans Olsen sin søster.Men, Aase, er Hans feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I 1666-manntalet finn vi 3-åringen 'Berder Regelsen' - på Osmundnes, Lenke eg ville tru han var ein bror av Anders/Brite/Torleiv; kanskje er det han som er komen til Holme seinare? Her er ei salig røre av Reiel'ar på desse gardane i denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre litt folkeopplysning til dei som kanskje sleng innom her og stussar over at eg behandlar Berder og Børge som same namnet: Den gamle bygdeuttalen av namnet var BÆRÅ, og skrivemåtane har vore mange - Berder, Berdor, Berge, Byrge, Børge og sikkert fleire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg har vært inne på tanken, men jeg lurer også på om Regel på Osmundsnes kunne være bruker på Holme samtidig. I 1666 er det en Regel på hvert sted på samme alder.Osmundsnes: 5196 Opsiddere Regell 42 0,5 løb Sm. 'Holme: 5214 Opsiddere Regel 42 0,5 løb Sm.Men, siden dette er et manntall er det vel tvilsomt. Eller er det tenkelig at samme person kan telles to ganger hvis han er bruker på to bruk samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg nyttar høvet til å drive litt høgt-tenking. På Osmundnes dukkar Reiel-namnet opp med han som er far til Anders Reielson og dei andre. I følgje bygdeboka brukte han 1/2 laup i 1652, kan ha vore fødd rundtom 1624 og er død før 1686. Der står ikkje farsnamn på han. Fødselsåret hans er truleg utrekna etter 1666-manntalet, der han skal vere 42 år; ikkje farsnamn der heller, heller ikkje i 1664, der heller ikkje alder er nemnt.Det er svært nærliggande å tru at han kjem frå Holme, ein liten rotur lenger inne i Hyefjorden; på br nr 3 der har Reiel-namnet ein lenger historie.I 1664 er der ein brukar på Holme som heiter 'Roald', og i 1666 er der to - Regel, 78 år, og Regel, 42 år.Ein ser straks at 'Regel' på Osmundnes og 'Regel' på Holme er like gamle, og det kunne vore freistande å hevde at dette er same mannen, og kanskje også at Regel på 78 er far hans, men dette blir snarvegar.I 1701 finn ein oppsitjaren Jakob Reielson, 36 år, på Osmundnes, vi finn 'Realds enche' som oppsitjar (utan alder), og sonen Anders Realdsen, som tener i Bergen.På Holme finn vi Børge Realdsen, 46 år, og ingen andre interessante namn. Han bør då vere fødd ca 1655, men med dei omtrentlege aldersoppgåvene vi ofte ser i denne tida, KAN han ha vore 3 år i 1666.I samband med ei tinglyst semje i 1710 skriv bygdeboka at brukaren Jakob Reielson på Osmundnes var fødd på Holme. Kva belegg forfattaren har for det, veit eg ikkje, men det passar i alle fall inn i teorien ovanfor.I bygdeboka skyt det seg inn endå ein Reiel på Holme, etter 'gamle Regel' og 'yngre Regel' - og før Byrge Reielson. Denne fekk skøyte på 3 pd i 1684, og hadde ei kone Marte Andersdtr som døydde 84 år gammal i 1754, dvs fødd omlag 1670, framleis i følgje bygdeboka. (Eg finn dødsfallet i 1754, men ikkje tilknytinga til Reiel). Denne Reiel kan i teorien vere son av 'yngre Regel' frå 1666, bror til dei andre Reiels-borna, og død før manntalet 1701, helst også før 1699 då Børge Reielson fekk skøyta.Dette er berre lause trådar, men eg legg dei her slik at andre kan få dra i dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Litt ned på s.145 her Lenke har Børge Reielson Holme eit barn til dåpen. To av fadderane er Jakob Reielson Osmundnes og systera hans Mari Reielsdtr Eimhjellen. Dette er berre eit av døma på nært, svært nært, samband mellom desse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.