Gå til innhold
Arkivverket

[#51600] Vefsn Oline Sundsvold


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Eg er på leiting etter ei dame som vart gift på Vega. Ho vart gift Oline Sundsvold f 1843 og døydde 1926. Ho var fødd i Vefsn.Eg har høyrt sagt at slekta hennar skal koma frå Sør Trøndelag (Malvik) Er det nokon som kan hjelpe meg med dette. Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I folketellingen 1900 står det at Oline er født i Vefsen - LenkeVed søk i 1865-tellingen for Vefsen er det mange med navn Oline. Har du flere opplysninger som kan gjøre søk lettere?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Vielsen i 1874, se nr. 24: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A07 (1870-1885), Ekteviede 1874, side 191. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2544&idx_id=2544&uid=ny&idx_side=-203>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet står at faren het Mikael Mikkelsen og at hun var født i Gangmarken (Gamarka, Vefsn).Hun var født 19.04.1843 og mora het Jørgine Johanne Olsdatter: Lenke (håper lenken virker)Foreldrene i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk for god hjelp så langt. Men eg er framleis spennt på om det e nokon som kan føre dette lengre akover med foreldra slik at eg kan få b bekrefta eller avkrefta den trøndelagstilknyttinga som eg snakka om tidlegare Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Joda...Michael Mathias Michelsen og Jørgine Johanna Olsdatter giftet seg 23.09.1838.Michaels foredre var:Michel Jørgen Moe, bruker i Gamarka. Han oppgis født i Trondheim ca 1770. Han var i hvert fall i Gamarka fra 1811, sønnen Michael oppgis imidlertid født i Mosjøen. Da det ble holdt skifte etter Michel Moe i 1841, var han gift med Sissel Pettersdatter. 5 barn i nevnt i skifte, og det er vel sannsynlig at Sissel var mor til disse, uten at jeg kan dokumentere det nærmere. Jeg vet ikke noe mer om deres opphav.Jørgine var fra Grøva i Vefsn. Det ble holdt skifte etter begge foreldrene hennes i 1832. Disse var: Ole Johannesen (sønn av forrige bruker der,Lenke) og Marit Hansdatter. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Men da har eg lyst tilå gå litt vidare. ER det nokon som kan hjelpe meg med Michel Jørgen Moe f.1770 i Trondheim. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det bor flere i Trondheim by som heter Moe i 1801.Men på plassen Moen i Meldal bor det en Jørgen Michelsen LenkeJørgen og Ingeborg døpte sønnen Michel 29/9 1769 i Meldal. Kanskje en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dersom man kikker nærmere på denne husmannsplassen i Meldal, ser man at Jørgen er oppført som 'Hans fader', og at sønnen Michel er husmann på linjen ovenfor. Denne familien er derfor neppe aktuell.Den 27.12.1803 ble Hr. Michael Moe og Madmois. Cicilia Berg viet i Tjøtta. Faddere var Hr. Johan Brodkorb og Hr. Guner (Gunner?) Berg.Vielsen står på høyre side; Alstahaug kirkebok, side 70. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dåpen til Michel i 1809: Lenke (håper lengen virker) Han kalles her Michel Andreas. Uten å kunne sjekke originalen, er det vanskelig å si hvor feilen ligger, for det må være samme person som kalles Michel Mathias ved vielsen.Finner også søskene døpt på FamilySearch IGI: Petter Reinholdt, Jørgine Margrethe, Karen Maria og Ane Beck. Det varierer om mora kalles Pettersdatter eller Berg, og navnene staves litt forskjellig fra dåp til dåp, men opplysningene bekrefter i hvert fall at paret som ble gift på Tjøtta, er det samme vi senere finner i Gamarka.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Ønsker å friske opp denne tråden igjen, da jeg fortsatt søker opphavet til Michel Jørgensen Moe og Cicilia Pettersdatter Berg!!! Håper noen kan belyse dette nærmere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Ved FT1801 var Michel Jørgensen Moe 'Domestique' hos Hr. Johan Christian Brodtkorp på Tjøtta Gård. Brodtkorp, kom i likhet med Michel, også fra Trondheim (Rissa/Stadsbygd). En mulighet kan jo være at Brodtkorp hadde med seg Michel nordover da han overtok Tjøtta Gård og at Michel var født i Stadsbygd??Historie rundt Brodtkorp:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Fant denne med kjente forfattere :-)LenkeSå faren til Mikkel Jørgensen Moe var Jørgen Mortensen Moe. Finner han i nevnte kirkebøker i Malvik, men intet om hans opphav. Noen som vet noe mer? Er han muligens omtalt i noen bygdebøker? Så at konen hans, Marit Mikkelsdatter, er fra Herjtrøen og datter av Mikkel Herjutrøen. Hun var født i 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.