Gå til innhold
Arkivverket

[#51602] Johan Jahnsen f 06,08.1871 i Finland, senere Målselv og Amerika


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver å hjelpe en venninne her som har en bestefar som dro til Amerika, og hun vet han ble gift der i Amerika og da muligens i California. Hun har hørt noe om at iallefall en sønn av Johan bodde i Mitchigan i Amerika.Det jeg har greid å finne om han i Målselv i Norge: Ved folketellingen 1900 var han ugift og bodde midlertidig i Minde Målselv, og han er ført der og under Lian i Målselv. Han var da skomaker. I lysningsprotokollen for Målselv 1889-1905 på Digitalarkivet finner jeg: Johan Johansen født 06.08.1870 var ungkarl og født i Borgå stift i Finland. Wilatsjarvi er også nevnt. Det var lyst til ekteskap med pige Marie Pauline Ingebrigtsdatter som var født i 1880 i Seljehaug, og hennes far var gårdbruker Ingebrigt Andreas Olsen Seljehaug. Hun ble konfirmert i Målselv i 1895.Hans far var Johan Natti(??), og han ble konfirmert i 1886. De var ubeslektede. Lysningsdag var 5.søndag etter påske 1901, og de ble gift i Målselv 14.05.1901.Johan hadde attest dater 20.03.1897, og 18.02.1901 angående alder, vaksinasjon og altergang. Attest fra Finland tilbakelevert 08.01.1913. Et skriv fra 1899 forteller at 'intet efter loven er til hinder for å inngå ekteskap med hinanden'. Forloverne som undertegnet var Ingebrigt Andreas Olsen Seljehaug og Isak Eriksen Seljehaug.På utflyttede fra Målselv finnerjeg: Han flyttet til Amerika 09.01.1903, men attesten var av 08.01.1903. Her kommer mye av det samme frem som ved lysningen, og han forlot kone og barn i Norge.Hans Kone Marie døde den 16.12.1903 av maveonde,og ble gravlagt i Målselv den 30.12.1903. Slektninger tok seg av barna deres.Min venninne vil gjerne vite hvem han ble gift med i Amerika, og navn på barna hans osv. Jeg har ingen erfaring med å søke i amerikanske databaser, så derfor ber jeg om hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ble feil fødselsdato i overskriften her, og riktig fødselsdato skal være 06.08.1870 Johan og hans første kone Maria Pauline Ingebrigtsdatter fikk visstnok 2 barn(en gutt og en jente), men jeg finner bare jenta som døpt i innscannet kirkebok:-Alina Maria født 07.06.1802, og døpt i Målselv 03.08.1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må med skam innrømme at jeg har lest feil i kirkeboka for Målselv 1902, og navnet på min venninnes mor som ble født 07.06.1902 var Alma Marie. Dåpsdatonen var 03.08.1902.Jeg har også funnet Alma Maries bror William Johannes som ble født i Målselv 20.08.1903. Han ble døpt der 25.10.1903. Han skal ifølge min venninne ha reist til Amerika som voksen, men mer vet hun ikke om hverken han eller hans far Johan.Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg med å søke i amerikanske databaser? Jeg skulle også gjerne hatt lesehjelp i lysningsprotokollen for Målselv angående hvor Johan kom fra i Finland. Jeg forstår at det står noe med ??-milhahti(??)i Borgå sogn i Finland, og han oppholdt seg i noe som kunne ligne på Witasjarvi(???), og han oppholdt seg et annet sted i 1898 som ser ut som om det begynner på K og slutter på jarvi(??). Jeg har også problemer med å lese etternavnet på Johans far, som ser ut til å være Johan Nathia???Kanskje skal det være Nathanaelsen eller Mathiassen?Jeg prøver også å finne noe bakover på Almas aner i Norge, men der trenger jeg ikke hjelp foreløbig. Kan nevne at Marie Pauline Ingebrigtsdatter ble født 09.03.1880, og konfirmert i 1895. Foreldre var Ingebrigt Andreas Olsen født 27.10.1852 og døpt 13.03.1853, og Petrine Marie Jensdatter konfirmert i Lenvik 30.07.1865. Ingebrigt Anderas var født i Seljejord i Målselv, og konfirmert i Målselv 07.10.1878. De er ført under lysninger for Målselv i 1878.Men altså: Hovesaken er å få tydehjelp angående lysningen mellom Johan og Maria her, og å finne ut noe om Johan i Amerkika. Ble han gift igjen der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har prøvd å søke etter Johan på Ellis Island, og da både med Johansen og Jansen som etternavn. Jeg får noen treff, men da med utfart fra Norge langt senere enn 1903. Hva gjør jeg feil? Hvilke andre databaser kan jeg søke i. Hvis jeg får hjelp og forslag her, kan jeg kanskje søke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei igjen Anne Lise,Legger ved link til lysningen i Målselv 1901, nr 8 :[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4292&idx_id=4292&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Jeg er dårlig på tyding av gamle kirkebøker, men ved litt hjelp av linkene under er vi kanskje på et spor :Det ser ut til at Johan er født i Ilmolahti landsby i Borgå stift, Finland. Ilmolahti er en menighet i Viitasaari forsamling.LenkeHans far synes å være Arbejdsmand Johan (Mattiassen ?) Kinnuinen. Navnet Kinnuinen finner vi ved flere anledninger på gården Kinnula i Viitasaari, ved søk i de finske kirkebøkene, men dessverre stopper disse opp før 1870 ref til Viitasaari (klikk Svenska på linken under og så bla deg ned til Viitasaari )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det det står sikkert Ilmolahti. Tusen takk for det forslaget som sikkert er riktig. Jeg har dessverre ikke lært å lage lenke. Skal se om jeg ikke kan få tatt utskrift av oversikten over finske kirkebøker du la ved her, så kanskje noen i familien til min venninne kan søke der senere hvis de er interessert. Det går jo til 1850 på noe, og kanskje er det mulig å finne Johans far der som født, men man må jo vite noe mer om han først. Finnes det finske folketellinger man kan søke i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Dessverre finnes det ikke folketellinger på nettet du kan søke i, men det er laget noen enkle tips ref Slektsforske i Finland på DIS Norge : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ikke ut hvordan en kan søke i kirkebøker der inne, men takk for tipsene. Nå går vel ikke kirkebøkene så langt som til 1870 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Nei, men kanskje nye bøker blir lagt ut snart ...http://www.genealogia.org/indexr.htmDu klikker på HisKi-Kyrkböcker. Klikker så på Sökprogram för historieböcker Finner Vitasaari under 'Alla' ved å bla i 'rullegardinet', klikk så Vitasaari og Klikk 'Valda'. Da kommer det opp de kirkebøker som finnes. Klikk så f.ex 'Døpte' og så er det å fylle inn data og klikke 'Søk' ...Jeg hjelper deg gjerne 'online' via e-mail. gry05 at online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter opp denne igjen. Min venninne er interssert i hva som skjedde med bestefaren Johan etter at han kom til Amerika, og han hadde jo flytteattest fra Målselv 08.01.1903. Min venninne tror at han dro til California. Jeg skulle gjerne hatt gode forslag på hvordan jeg går frem og hvilke databaser jeg skal søke i, og da helst databaser hvor man slipper å betale med kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen, og min venninne vet fremdeles ikke noe mer om bestefaren Johan som dro til Amerika. Er det noen som har mulighet til å søke i amerikanske databaser?Jeg har hverken kunnskaper til det, eller abbonnement på de nødvendige sidene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Først tror jeg du finne ut akkurat når han dro fra Norge. Det kan du muligens finne i emigrantlistene her på DA. Så kan vi prøve å finne ham i amerikanske kilder.I tillegg bør du lage ei liste over etternavn han kan ha brukt. Hva er oppgitt ved fødselene til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kommer ingen vei med søk i emigrantlistene her siden jeg ikke vet hvor han bodde, men at sønnen bodde i Mitchigan gir vel kanskje en pekepinn? Jeg har ellers beskrevet han som Kailainen ser jeg. Her er datteren Almas dåp i 1902, og jeg har problemer med å lese etternavnet til faren Johan her(barn nr.24):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Lenken til sønnens dåp er den samme som til datterens dåp.Ved datterens dåp ser det ut til å stå noe som begynner med Waisen/Waisan. Begynner ikke med en K (se K i navnet til dåpsbarnet over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ved konfirmasjonen til Alma er det tydelig en W. Ser ut som det står Wailanen?Source information: Troms county, Målselv in Målselv, Parish register (official) nr. 11 (1904-1918), Confirmation records 1917, page 240.Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=210&idx_id=210&uid=ny&idx_side=-192>LenkePermanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Williams konfirmasjon, står det Wailanen?Source information: Troms county, Målselv in Målselv, Parish register (official) nr. 11 (1904-1918), Confirmation records 1918, page 247.Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=210&idx_id=210&uid=ny&idx_side=-199>LenkePermanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

William er født 11. aug 1903, ikke 20. aug 1903 som du oppga.Source information: Troms county, Målselv in Målselv, Parish register (official) nr. 7 (1884-1903), Birth and baptism records 1903, page 118.Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3732&idx_id=3732&uid=ny&idx_side=-121>LenkePermanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Da kan dette være William?Men det er et meget vanlig navn, så det kan være feil.Social Security Death IndexName: William Johnson SSN: 376-07-0198 Last Residence: 52501 Ottumwa, Wapello, Iowa, United States of America Born: 11 Aug 1903 Died: 20 Sep 1990 State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Eller denne?Social Security Death IndexName: William Johnson SSN: 371-05-5952 Last Residence: 35653 Russellville, Franklin, Alabama, United States of America Born: 11 Aug 1903 Died: Mar 1973 State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk for at du har tatt deg bryet og strevet med å søke for min venninne og meg, og jeg forstår ikke nå hvordan jeg kunne lese Williams fødselsdag som 20.08, men kanskje har jeg sett i en annen kirkebok. I 2007 var det jo ikke alle kirkebøker som var utlagt, og derfor fant jeg jo heller ikke konfirmasjonene den gangen. Prøvde å søke med Mitchigan som bosted til Johan i går i emigrantlistene på Digitalarkivet, men jeg gjør sikkert ett eller annet feil siden det ikke kommer opp noe informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.