Gå til innhold
Arkivverket

[#51612] Abraham Eriksen f 1810 i Bergen (eller omland?),


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Skovly

Hallo Gunn (innlegg 16)Heskestad er ei bygd i Lund kommune, sør i Rogaland. Vil nå ikke si at det er nær Bergensområdet :-)Vennlig hilsen Toril S. ('innflytta' rogalending siden -81.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg er klar over at Heskestad ligger i nabofylket til Hordaland, men det var det nærmeste jeg fant på Vestlandet , dessverre.Tror nok at det var mye kontakt mellom nord Rogaland og Bergensområdet, men vel ikke så mye fra det sørlige Rogaland? I så fall måtte det være sjøveien? Synd det ikke sto mer under dødsfallet til Abraham Eriksen i 1874. Kristians råd er svært gode! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Du har rett i det, Gunn, det var nok en del kontakt med det sørlige Rogaland også. Min samboers morfar var skipper fra Bergen og kom sjøveien og slo seg ned i Stavanger. To oldemødre var også fra Bergen.Ja, jeg regner Kristian som min 'mentor' :-)Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til denne Abraham Eriksen fra kirkebok for Heskestad her: LenkeAlder stemmer bra, men om dette er samme mann er vel nokså usikkert.Kan hende det finnes opplysninger om denne mannen flyttet ut og havnet i Larvik senere i livet. Har ikke funnet noen under fødte i de kirkbøker jeg har lett i innenfor Bergen til nå, men det er en ganske tidkrevende jobb. Har ikke funnet noe som passer med presten Beck heller.Mulig Kristian har forslag til kilder her? Lykke til med søking i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er bror til sistnevnte med samme foreldre i 1816 og da spørs det om den første Abraham f. 1812 er død. Se nr. 13 Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, du har sikkert rett i den teorien, Johan Arthur. Jeg ser jo nå at jeg har funnet konfirmasjon til Abraham f. 1816. Det går litt fort i svingende her for meg i kveld. Beklager feilen. Da er det sikkert en helt annen Abraham Eriksen som dukker opp som snekker i Larvik. Det er mange kirkebøker i Bergensområdet å se gjennom for å finne en dåp i 1811 som passer, så det blir vel nesten umulig, om inger kjenner til denne slekta? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei alle som leter etter Abraham Eriksen. Han er funnet. Beck må ha vært prest i Tjølling i 1841 da han attesterte at Abraham Eriksen Linquist som giftet seg i Larvik, var født og konfirmert i Sandeherred. Beck døde i Tjølling i 1862. Jeg holdt meg til den attesten og prøvde å eliminere alle muligheter for navneskifter i Sandeherred, og så oppdaget jeg at den vidløftige Abraham Eriksen Lindquist giftet i Sandeherred allerede i 1837, dvs, vielsen var strøket uten forklaring. Men her var det opplyst at han er født i Bagholmen paa ..., på plassen Tovt?, men bor i Tjølling. Far er Erik Johannesen Linquist. Bagholmen er i Sund, idag antagelig Austevoll, men jeg har ikke funnet Abrahm verken døpt eller konfirmert her. Derimot 3 mulige fedre, hvorav en bodde på Tovt i 1801, 40 år gammel.Så nå er Abraham tilbake i Bergens omland, så vidt jeg kan bedømme,og det har vært en lang og lærerik runde. Men sammenhengen mangler, og selvfølgelig moren. Takk for følget så langt.Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at du har funnet presten Beck i Tjølling. Jeg skal lete litt i mine Tjøllingbøker for å se om jeg kan finne flere opplysninger.Så det var til SunnHordland vi skulle for å finne det faderlige opphav, Erik Johannesen Linquist. Muligens denne karen som du nevner her i 1801? LenkeSkal se om jeg finner noe om mor og Abrahams fødsel.Artig jakt på forfedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i alle fall at Erik Linquist flyttet til Tjølling 1833. Se øverst på høyre side i kirkeboka: Lenke Klikk på forstørrelsesikon nederst til høyre , da er det lesbar tekst i 150% forstørrelse.Da var vel Abraham både døpt og konfirmet et annet sted , vil jeg tro. Har ikke funnet noe om presten Beck i mine bøker om Tjølling kirke og i Bygdebøkene, men fortsetter å lete.Dette var spennende. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å si at i innflytterregistreringen står det at Erik Linquist kom fra Sandeherred, så da er vel muligens sønnens konfirmasjon i Sandar likevel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Først av alt: Gratulerer med gjennombrudd. Et flott stykke arbeid!Runes lenke (innlegg 36) ser ut til å vise en slik attest som prestene skrev - som innlegg i kirkeboka!På innlegget står: 'Erich Lindqvist og kone var sist gang til Alters 4. Sønd. eftter Paaske 1831. Eftter kommunionsbogens udvisen. Sandefior den 12. december 1833.'I innflyttingslista: 'Erik Lindquist og kone med ders Søn Abraham / født 1811 d 24 April / huusmand paa Pladsen Tomten / fra Sandehered / efter attest dateret 12 Dcbr 1833'Så her er både fødselsdato (evt kan det være dåpsdatoen) og forklaring på hvorfor han tidvis gikk under navnet Tomta.Presten Beck kan ha skrevet født og konfirmert i Sandeherred/Sandar ved en misforståelse. Han visste at familien hadde flyttet til Tjølling fra Sandar, men visste kanskje ikke at de opprinnelig var vestlendinger?Den overstrøkne vielsen fra 1837 (Lenke) er et kapittel for seg. Det vil si - det ble aldri noen vielse, til tross for tre lysningsdager. I høyre kolonne står at 'brudg. Abrah. Eriks. med hans fader erklærede d. 25 May 1837 at forlovelsen maatte ... ophævet'!Det er jo likevel en lykke at det trolovede paret ble innført i kirkeboka, for der er altså farens navn, Erik Johannesen Linquist, og Abrahams fødested; 'fød i Bagholmen paa Bergensland og h. paa pladsen Tomten i Tiølling'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg synes det er fantastisk at det er folk rundt omkring som er interessert i å hjelpe med å finne min forfader, og jeg er veldig takknemlig for hjelpen med å tyde kirkebøkene. Nå må jeg vel tro at jeg er kommet til veis ende med AE, for moren finner jeg vel neppe, og heller ikke leddet foran. Jeg undrer meg på om Linquist er svensk?Men jeg kommer sikkert igjen med andre problemer. Takk igjen så langt. Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

I Bind 3 side 608 Tomten, Tjølling Bygdebok, står det skrevet:En Svenske, Erik Lindqvist bodde her.Hans kone, Anne Marie Pedersd. døde på Tomten, Auby 19. 04 -1844.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, der dukket Erik Lindqvists kone opp! (Lenke)Men når Tjølling bygdebok skriver at Erik var svensk, tillater jeg meg å gjette på at forfatteren kan ha trukket en forhastet konklusjon på bakgrunn av det svenskklingende navnet. Men for all del - han kan jo ha vært opprinnelig svensk, eller svenskættet, selv om han tydeligvis hadde bodd på Vestlandet.Kjells innlegg viser at det ikke er grunn til å gi seg nå som denne nøtta langt på vei er knekt! Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I mine Tjøllingbøker II,Jan W.Krohnholm fant jeg også følgende opplysning , som Kjell har gitt deg over her: s. 608, under Auby Nedre. Tomten, eller Tomta var en plass under Auby. og nevnes 1775 Matrikkelkommisjonen takserte plassen til vel 26 spd. 1838 ble plassen skyldsatt. En svenske, Erik Lindquist, bodde her på den tiden. Nå har du da også fått konas navn av Kjell, så nå ble det bra med ny informasjon.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Bevares! Ja, jeg savner tilgang til Riksarkivet (og statsarkivet på Kongsberg) og på bygdebøker: Tjølling er utlånt på biblioteket, men Sandar har jeg studert. Men Abrahams dåp og konfirmasjon er like uklare, for meg betyr det ikke så mye, men .... Det var såvidt jeg vet endel svensker som kom og fikk seg arbeide og utkomme i traktene rundt Oslofjorden på denne tiden. Mitt navn 'Pihl' skal etter tradisjonen skrive seg fra et svensk 'soldatnavn', (og ikke fra de mer etablerte Pihle-familiene i landet). Den første av dem slo seg ned som strandsidder på Østre Halsen i Tjølling, heter det. Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Morsomt at du også har aner fra Ø.Halsen. Der har jeg også slekt bakover til strandsittere. Har dessuten hatt sterk tilhørighet til dette stedet, da mine besteforeldre på morsiden, levde der store deler av sitt liv.( Ved Lågens munning)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest sidsel pihl haugen

Jeg prøver en oppfølger til all den hjelpen jeg har fått tidligere om min 3 tipp oldefar Erik Johannesen Linquist Tomta. Kanskje svensk, bodde i Sanneherred og Tjølling og kanskje i Larvik, gift med Anne Marie Pedersdtr. (som døde 1844 på Auby i Tjølling), fikk en sønn Abraham Eriksen i Sund april 1811. Verken Erik eller Abraham finnes i kirkebøkene i Sund. Erik levde i 1838, og ble sannsynligvis enkemann i 1844. Abraham døde i 1874.Klok av erfaring (fikk ingen svar sist) gjentar jeg dette under det gamle temaet om samme far og sønn. Jeg vet nå at denne Erik Johannesen Lindquist døde på Amtssygehuset i Tønsberg 11. mars 1853, (takket være Vestfold-slekt og flaks, supert med Vestfoldslekt).Jeg forfølger nå navnet Lin(d)quist og har oppdaget en Otto Lindquist som emigrerte fra Larvik i 1902, f 1846, men hadde bosted i Gøteborg. Det er det nærmeste jeg kommer navnet i Larvikdistriktet. Jeg finner ingenting i innvandrerlistene til Vigerust.Er det noen som orker mer om disse to?Med hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei igjen. Det må være noe i veien med lenken, for jeg får opp 1865 tellingen, og ved søk får jeg ingen Abraham Eriksen, selvom det faktisk er her han finnes. som listenr 1600. I alle fall kan han ikke være med på 1801-tellingen, siden han er født i 1811.Som du ser av den foregående debatten har jeg vært igjennom hele hans historie tidligere, så jeg vet atskillig om ham. Men derimot hans far, Erik Johannesen Lindquist Tomta, - han er det store, uløste mysterium. Hvor kom han fra, er han svensk, og hvorfor fikk han en sønn på Vestlandet? Med hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, du har helt rett, Sidsel, det var jeg som tullet bra her. Skulle vært 1865telling som du også har lenke til før med Abraham. LenkeBeklager, men jeg holder på å teste nytt bredbånd i Sverige, så her gikk det nok ikke så bra. Skal se om jeg finner noe om det fadelige opphav, Erik Johannesen Lindquist?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå leste jeg bedre gjennom ssken, og finner ikke mange Lindquister i 1801. Kan dette tenkes å vøre en slektning her tro? Nok en snekker av yrke? LenkeKan hende du kan få hjelp av Anne Lene Hagen her til søking i svenskekilder etter Lindquistslekt som har emigrert til Norge?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå leste jeg bedre gjennom ssken, og finner ikke mange Lindquister i 1801. Kan dette tenkes å vøre en slektning her tro? Nok en snekker av yrke? LenkeKan hende du kan få hjelp av Anne Lene Hagen her til søking i svenskekilder etter Lindquistslekt som har emigrert til Norge?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er en rekke Svensker som brukte navnet Lindquist. Her er en som teoretisk kan ha flyttet til Norge og blitt far i 1811, men det blir å lete etter nåla i høystakken.Lenke =&juris4friendly=En snekker kan jo godt ha flyttet mye omkring og hans fødselsår har du vel ikke?Skal fortsette letingen litt til.Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.