Gå til innhold
Arkivverket

[#51613] Kleppan i Onsøy, hvor er det?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei.Ved odelsmanntalet for Nøtterøy 1624 finner jeg følgende:Amund Oserød - Kleppan i Onsøy - 1 pd. smørOla Skauen - Kleppan i Onsøy - 6 1/2 merker smør.Ut fra godset kunne man jo tro at disse to er i familie. Men når det gjelder en gård Kleppan i Onsøy, så kan jeg ikke finne noen slik gård i skattematrikkelen 1647 (-49). Kan noen fortelle meg hvor denne gården egentlig lå hen, og om de vet noe mer om eierne av gården på tidlig 1600-tall.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Noen gård med navn Kleppan i Onsøy er så langt jeg kjenner til ukjent. Derimot har det eksistert en gård under Elingård som het Klepp eller Kleppe. Dette har nok vært en litt større og betydningsfull gård, men den har gått inn i Elingårdgodset. Elingård blir ofte nevnt: Elingård d med Hov og Klepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk begge to. :-)Neivel, da vet vi at en Kleppangård i Onsøy ikke eksisterer, men finnes det en slik gård andre steder i Østfold, som kan være den riktige gården???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Er det noen somvet hvor stor skyldenheen var på denne gården Klepp/Kleppe i Onsøy. 1624, 1665 osv. Fra et eller annet år.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nå har jeg glemt hvordan man skal skrive også nå. Huff den alderen.Det skulle stå:Hvor stor Skyldenheten var.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.