Gå til innhold
Arkivverket

[#51614] Tyding av Kirkebok Herøy(MogR) 1842-1873


Gjest Inger-Johanne Indrestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

I kirkeboka for Herøy 1842-1873 side 157 konfirmert 1. des.1867 finner jeg Anne Marie Pedersdtr., 28 år. Presten har skrevet en god del bemerkninger som jeg ikke forstår alt av. Er det noen som greier det for meg? Hun blir konfirmert noen uker før giftermålet 22.des. s.å. med Gunder Albrigtsen, var konfirmasjon nødvendig for å få gifte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Sammelign dette med Herøy klokkerbok 1854-1877!Hun er døbt i Naustdal kirkesogn i Førde, men fandtes ikke indført i vedkommende Ministerialbog. Hendes daab er imidlertid ----- i erklering av 7. april 1867 af hendes gjenlevende faddere Anne Sophie Andersdatter Reinstad og Kristine Pedersdatter Forsberg. Erkleringen tilveiebragt af Sogneprest Fasting.Hun har i lengre tid modtaget særskilt Undervisning af Sognepresten. Uagtet hun ei kunde ---- til at lese ordentligt i Bog ------ ved Flid og Opmerksomhed dertil at hun kom i Besiddelse af ret gode Kundskaber. Hendes Opførsel ---- har været upaaklageligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sidan eg har tilknytning til både Herøy og Naustdal vart eg nysjerring. Har du noko meir om dama og/eller mannen? Kjenner ikkje til etternamnet til fadderene heller. Men kan det t.d. vere ei Anne Sophie Andersdatter Reiakvam?Korkje Reinstad eller Forsberg er Naustdalsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Har studert Kyrkjeboka: Kan fadderane vere Anne Sophie Andersdatter Ramstad og Kristine Pedersdatter Friborg? Ramstad ligg og har alltid lege i Førde sokn. Friborg høyrde i 1867 til Naustdal men ligg no i Førde. Nokon med tilgang til bygdeboka for Førde burde vel kunne kome eit steg nærmare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Både Anne Marie og Gunder er av omreisende folk,men ser ut til å være fastboende nå, de første barna er døpte i Herøy. Senere bor de i Ålesund og så i Bergen, hvor Anne Marie dør i 1901 (da står det at hun er født i Ytre Holmedal) og Gunder i 1909. Min interesse for dem, er at Gunder er bror til min oldefar Jonas Albrektsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.