Gå til innhold
Arkivverket

[#51616] Tyding av kirkebok Brandval


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

1897 no. 26 f 30/4 d 13/6 Leif, uægte. Mor Bolette Jensen. Hans 1.ste lejermål, hennes andre. Hva er teksten forøvrig? Leif var ca 17 år og antakelig bare skrevet som far, Bolettes navn var Aass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenke til dåpen LenkeJeg antar der er en skrivefeil når du skriver 'Leif var ca.17 år og antakelig bare skrevet som far, Bolettes navn var Aass'?At Karl bare var 17 år skulle vel ikke være noe hinder for å bli far, og heller ikke at dama var 17 år eldre enn han igjen.Kirkeboka, foreldre: Ungkar hmdssøn Karl Kareliussen B-nstedt? f. 1880 og pike hmdsdtr. Bolette Jensen Hak(ons?)broen f. 1863. Anmeldt av barenmoderen som hans 1ste og hendes 2det leiermål. Barnefaderen varslet 12/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk Berit! Det er ikke skrivefeil. Det skal ellers være Karl Kareliussen Bonstedt og Haakaasbroen. Jeg har for en del år siden jobbet med dette uten å finne ut av hvem som var den egentlige far. Jeg har ikke data for hånden, men med forbehold for hukommelsen tror jeg Bolette giftet seg med sin onkel som var 85 år og sorenskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Visst var det en skrivefeil der, Berit. Det var selvsagt den oppgitte faren som var ca. 17 år. Men det skjønte du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

RolfKan du forklare (gjerne idiotforklare) meg hvordan du går frem for å finne ut hvem som er den egentlige faren? Og gjerne også hvorfor Karl på 17 ikke kan være det.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Det blir en bok å svare utfyllende. Jeg håpet å finne den egentlige faren i andre kilder uten å lykkes. Har nå funnet noen gamle papirer og tar med et par punkter: I Kirkebokkonsept for Uranieborg 1896-1901: 'Viet 24. Nov. 1896 kl.5, brudens 1.ste gifte. Fredrik Norgren. Sorenskriver. Fødested Eidsvold 1818, konf. 1834. Bolette Aas. Fødested Trondhjem, konf. i Trondhjem.' I kirkebok for Grue 1896 finner vi under Indflyttede: 'Attest af 25.11.1896 fra Uranieborg menighet, Kristiania. Fru Bolette Aas. Bosatt Mosegren. Født 1863, i 1879 konf. + til alters. Viet 24.11.1896 til Sorenskr. Norgrenn med skiftebrev af 23.11.1896 + Kongebrev'. Brudgommen skifter altså sitt bo en dag, gifter seg den neste og dagen etter der melder bruden innflytting til Grue. Bolette Aas er forøvrig en yngre søster til Norgrenns svigersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Norgren og Bolette i 1900 LenkeSer det kan være et problem her ja.Hun ble altså gift 24/11 1896, men står oppført som pike i 1897 i Brandval. Hun må ha vært gravid, og må vel også ha visst om det, da hun giftet seg med Norgren i 1896. Antar hun ble gravid i Juli-August 1896. Vet du hvor hun var da, for det er jo ganske avgjørende ?Eller visste Norgren om graviditeten, og giftet seg med henne alikevel, enten for at hun skulle arve han eller hjelpe henne på en eller annen måte siden de på en måte var i slekt.Dumt spørsmål kanskje, men man kan jo undres. Er du 100% sikker på at det er samme dame hele tida?Vet du hvor Leif er i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Da Leif ble født står det hennes 2.dre leiermål. Det kan bety at hun hadde et barn fra før. Jeg har også kommet til at Bolette var ca 4 mndr på veg da hun giftet seg. Jeg vet ikke hvor hun oppholdt seg da hun ble gravid. Leif giftet seg med Marie Pedersen og ble boende i Brandval. Min teori er at sorenskriverfruen fødte i nabokommunen under navnet Bolette Jensen. En av fadderne kalles Ole Jensen Torp(?). Jeg antar at et er et fiktivt navn. Jeg er 100% sikker på at Bolette Jensen er identisk med Bolette Aas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bolette og hennes familie i 1900 LenkeDa er det noe jeg ikke helt forstår. Bolette gift Norgren heter altså Bolette Johannesdatter Aas, men Bolette i Brandval heter Bolette Jensen.Vet du hva faren til Johannes Aas het til fornavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Nei, jeg har ikke fornavnet. I ft. 1865 for Trondhjem har vi Bolette Aas 3 år med foreldre Johannes Aas. Stabscaptain i Artilleriet, 44 år og hustru Bolette Aas f. Nissen, 37 år. Antakelig lett å finne deres foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Rolf:Jeg skjønner teorien din, og at det kan være andre mulige fedre, men hvordan kom du i det hele tatt frem til at han på 17 ikke kunne være far, Det er det jeg ikke forstår. Selvsagt kan hun ha oppgitt ham som far uten at det medførte riktighet, men det kan vi vel ikke vite med sikkerhet?Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Det er kanskje ufint av meg, men jeg har holdt et kort til brystet. Leifs datter er/var gift med min fetter og det er kjent innen familien at den skrevne faren ikke er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

RolfJeg kan ikke forstå at man med annet enn en DNA-test kan fastslå noe slikt. Alt annet er antagelser vil jeg påstå. Men lykke til med den videre letingen:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å finne vielsen og dåpen til Johannes , men det er ikke så enkelt da det mangler kirkebøker. Men dåpen til kona Pettrine Bollette Nissen fant jeg i det minste i Meldal, nr.44 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

I kladd til kirkebok for Uranienborg 1896 - 1901 som nr. 114 24/11 1896 kl. 5 er ekteviet Fredrik Norgren (2. ekt.) og Bolette Aas (1.ekt.). I venstre kolonne under tallet 114 er det en anførsel som jeg ikke kan tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Endelig fant jeg vielsen til Johannes og Bolette i Øyer, nr. 14. Og det ser ikke ut som faren til Johannes het Jens, så det navnet er nok oppdikta Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen i Uranienborg LenkeJeg lurer på om det står noe om bevilling op... Det står noe lignende ved en annen vielse på sidene foran. Eller ser det ut som det andre steder kan stå betalt orgel 5 kr., betalt lys og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Mer mas: Ved vielsen i Uranienborg står det også i en kolonne langt til høyre noe under Kongebrev som jeg ikke kan tyde og under der igjen (Trondhjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er en del kilder som må tas i bruk når det gjelder denne Bolette. Bl. annet bidragfogdens som er i Statsarkivet i Hamar. Det er forsket en del omkring Bolette, den endelige konklusjon er ennå ikke foretatt. En kandidat finner dere i Skjeberg, hun har et barn fra før. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.