Gå til innhold
Arkivverket

[#51617] Tyding av kirkebok for Høland


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

En av min kones oldefedre gjorde seg skyldig i leiermål to ganger. Her er det første. Se Lenke Det dreier seg om innførsel nr 119, Ole Marius.Jeg kan lese en del, men kan noen hjelpe meg med å finne ut hva hele innførselen forteller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

'Pige Kristiane Kristiansdatter Dalen u[nder] Haukebøl (før Stadsengen u[nder] Ringstad). Ungk[arl] Julian Olsen Sandem Fjeld.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk, Torgrim. Greier du fadderne og anførselen i rubrikken for 'uægte Børn' også? Står det at dette er hennes 3. leiermål og hans 1.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Fadderane er: Marie Johansd. Slebæk, Karoline Johannesd. Ringstad, Kasper Jonsen Slebæk, Peter Gulbrandsen Drøverud, Peter Johannesen Moen.I merknadsfeltet: 'Af Barnemoderen. Hendes 3. Leiermaal (Kfr. No. 157 1866 x)) Hans første Leiermaal. x) og No. 73 1871'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn A. Melby

Basert på lokalkunnskapen min vil jeg få nevne at stedsnavnet Slebæk som nevnes vedrørende et par av fadderne skal være Ilebæk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk til Gunnar og Bjørn.Personen det handler om, heter Casper Millian, ikke Julian. Ved dåpen staves Casper med c og Millian med to l'er. Her er innførselen om resultatet av hans annet leiermål. Skriften er stort sett lettlest, men jeg har problemer med et par av fadderne og trenger hjelp for å unngå gjetning. Se Lenke Det dreier seg om pikebarn nummer 19, Petra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Er det noen som kan hjelpe meg med tolkningen av innførselen om Petra? Se lenke i innlegg nr 7.Min tolkning er at fadderne er: 'Gk. Hanna Lauritsd. Granerud, Gk. Mathilde ..... Knold, Gb. Anders Kristiansen Granerud, Hs. Karl Andreassen Ophaugen, H. Ole Hansen Nordli'I anmerkningsrubrikken står det 'Hans 2. Leiermaal (kfr .... 12/140 Barnet Ove Marius. Hendes 1. Leiermaal'Hva står det der hvor jeg har måttet nøye meg med prikker? Og står det Ove? Andre steder heter han Ole Marius.Hva betyr henvisningen 12/140? Hvor finner jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn A. Melby

Fadder Matilde fra Knold er Kaspersd., sikkert fra nabogården Knoll Øvre (ref Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog bind 3 s. 116). Forøvrig finner du Petra og hennes mor og far nevnt på s.110.Hva som står i parantesen klarer ikke jeg å tyde, og jeg er heller ikke kjent med den type referanse. Har vært borti tilsvarende tidligere, men har ikke kommet så langt at jeg har funnet ut av hvordan det skal tolkes.Navnet på første barnet er helt tydelig skrevet Ove også etter min oppfatning. Kanskje presten var litt ukonsentrert den dagen dersom det riktige skal være Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg ser nå at du allerede hadde denne. Anmerkningen i parentes er 'kfr. MK 12/140', hvor MK sannsynligvis står for 'Mandkjønn' og 12/140 er henvisning til i hvilken kirkebok dette er å finne. Som du altså allerede hadde funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn A. Melby

Ref innlegg nr 2.Jeg har sett nærmere på dette og kan ikke se at stedsangivelsen 'Sandem Fjeld' på noen måte kan være riktig. Riktignok er det flere Fjeld-gårder i Høland, men ingen i nærheten av Sandem/Sandum. Jeg trur det istedenfor står 'Tjstdr' som en forkortelse for Tjenestedreng, som da presten for en gang skyld skreiv bak navnet og ikke foran. Foran navnet står det bare ungkar og stilling mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.