Gå til innhold
Arkivverket

[#51618] Sokneprest Jens Olsson Bratt


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei Jeg fant en sokneprest Jens Olsson Bratt i Aure tidsrommet 1534-1548. Hvem var han? Hvor hold han til ? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hurra, enda en ny debattråd om slekten Bratt. Nå er det snart 50 ! Søker du Bratt i søkerfeltet, får du opp de fleste andre debattene (men ikke alle; kan suppleres med Skiåker, Tjerne etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (2)Jeg kan overhode finne noen debatter som omhandler denne soknepresten, så jeg anmoder trådstarteren til å glemme og ignorere ditt 'noe' spydige innlegg. Det finnes også mange debatter om Olsen her på forumet, men du lar være å kommentere det.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jens Olsson Bratt har vært diskutert i en lang rekke diskusjonstråder her i debattforumet - under slekten BRATT. Det har ingen ting med spydighet å gjøre, at jeg viser til disse mange debattene. Tvert om, jeg vil tro det er en fordel for dem som vil diskutere Jens Olsson Bratt (eller stavet i andre stavevarianter) at debattene om hans BRØDRE, hans FAR og hans FARBROR, som allerede er dekket opp i de omtalte debattene, omtales og vises til. Det er en stor fordel å se Bratt-debattene i sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Derimot er det meget nedlatende ovenfor trådstarter å hevde at de tidligere Bratt-debattene ikke har relevans. For det har de faktisk. Og, som jeg nevnte, finner man dem ikke kun ved å søke på Bratt i søkerfeltet, men man kan med fordel supplere med en del andre søkerord, som nevnt. Dessverre er det også relevante Bratt-debatter der Jens Olsson Bratt er trukket inn, som man ikke finner ved å søke Bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg vil gjerne nytta høvet til å referera til tema #32747 der soknepresten er nemnd i fleire innlegg...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore Vigerust:Det jeg mener og står for er at man ikke får svar på spørsmålet ved å søke etter innlegg inneholdene Jens Olsson Bratt.Det finnes litt i underkant av 700 innlegg som finnes i disse nesten 50 debattene som omhandler Bratt.Du kan ikke mene seriøst at tråstarter skal måtte lese igjennom alle disse 700 innleggene for å få et svar ??Dette forumet er opprettet for å være til hjelp trodde jeg, og hvis det tilfeldigvis skulle finnes, og det tror jeg at det gjør, noen som har den informasjoen trådstarter søker, så hadde det vel vært naturlig å svare på en høflig måte, og hjulet så godt man kunne.Jeg ville i alle fall med glede gjort det.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I tillegg til forslag til ekstra søkeord som jeg gav ovenfor, er det også nødvendig å søke på debattråder for slekten Kruckow. Der finnes det også mye om Jens Olsson (Olavsson) Bratt.Lars Ove Wangensteen har skiftet taktikk, ser jeg også. Først BENEKTET han at Jens Olsson Bratt var behandlet tidligere her i Brukerforumet. Dernest vil han skjerme trådstarter mot FOR MYE INFORMASJON ved å vise til at det er umulig å lese alle 700 innlegg i Bratt-debattene (alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk igjen.Jeg har faktisk god nytte av slektsidene dine. Jeg har vært på Smøla og Veidholmen i sommer og sitter nå begravd i Smølabøkene. Mye spennende å finne der om slekta mi.Har du noen tanker om hvor han kunne hatt tilhold til på Aure.? Flere dumme spørsmål kan jeg garantere jeg kommer til å stille. Takk for kartet du sendte meg. Fant det jeg lette etter. Fortsatt god sommer. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Måten Tore Vigerust presenterte sitt innlegg (2) på, var kanskje litt spydig, men jeg er i grunnen litt enig. Det er utrolig mange debatter om emnet, og flere slike debatter fører i grunnen til mere kaos rundt emnet; og da i neste instans ENDA flere debatter. Faren med slike ensrettede spørmål er at man tar første inlegget som svarer på ens spørsmål som god fisk. Og med nyere godt dokumenterte slekter er det i grunnen ikke noe galt med det, men det er mye rart rundt Brattslekten og dens grener, så da må man tåle at det henvises til andre debatter og andre kilder som har omtalt temaet tidligere.Jeg synes det egentlig er noe av den beste hjelpen man kan få, om enn kanskje litt spydig sagt i innlegg 2.Men: la da ikke debattforumet bli ett nytt Usenet, der degradering av trådstartere er blitt en sport, og svar av på faktiske spørsmål er blitt unntaket.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er flere feil i teksten om J O Bratt på Per Nermos webside. Mer korrekt informasjon finnes i de tidligere Bratt-debattene, for dem som er interessert.Når man ikke vil lese tidligere debatter (spørsmål og svar mv) om samme emne, fordi teksten er så omfattende, innebærer det at debattene fort blir utdaterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er et del ting som er viktig å huske på i denne debatten, og denne disputten mellom Vigerust og undertegnede.1) Når man går inn på brukerforum og søker på Jens Olsson Bratt...er det null respons, altså tror mange som ikke er så drevne som Vigerust (pluss en del til) at han ikke er nevnt i brukerforums debatter. Det er helt logisk.2) Hvis så trådstarter tenker; 'kanskje jeg skulle søke bare Bratt', da blir det som Vigerust så riktig påstår plutselig et 50-talls debatter som respons, men....når man leser tittelene nedover, så er det ikke noe som indikerer at en sogneprest i Trondheim skulle være nevnt.Da mener jeg det MÅ være lov å stille et spørsmål på brukerforum og i det minste håpe på en hyggelig respons fra Bratt-ekspertene her på forumet.Grunnen er at siden i går er det dukket opp ennå et tema som heter 'Jens Olsson Bratt' (det som er beklagelig er at trådstarter ikke la inn søkeord/stikkord i denne debatten), men uansett så vil framtidige brukere av forumet fort kunne se at denne 'Jens Olsson Bratt' er debattert tidligere ved å bare søke på 'Bratt'.Det kunne ingen finne ut før i går uten å:a) Spørre på forumetb) Lese gjennom 700 innlegg i Bratt-debattene.Hvorfor kan ikke folk akseptere at noen ikke er så drevne som andre, og heller holde kjeft hvis det er noen mindre drevne eller nybegynnere som med beste mening bare vil tilegne seg kunnskap? Jeg kan ikke med min beste vilje se problemet med at dette temaet (Jens Olsson Bratt) har havnet på listen under Bratt-temaer.Og Vigerust (10): Din påstand om at jeg har skiftet taktikk; den kommentaren hever jeg meg over. I tillegg vil jeg ignorere spydige kommentarer hvis jeg plutselig skulle få lyst til å legge ut det jeg har på min maskin fra Spangens privatarkiv. Det gjelder ikke bare Bratt, men et par håndfuller med andre debatterte gamle kjente slekter. Om ikke du er interessert, så kan det være andre. Og jeg deler gladelig, selv om ingen av disse slektene interesserer meg nevneverdig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til Ken Nordberg: Eneste måten å få orden på folk er å stille dem opp på to rekker og masjere dem i riktig retning. Like effektivt hadde det vøri med en 5-6 tall som lenke til angjeldende debatt(er) i steden for alt våset som står under dette debattnummeret! Er man redd for mange debatter om samme tema, så bidrar slettes ikke denne debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Jeg er fornøyd med det svaret jeg har fått nå Har drevet med slektsamling iet helt år nå og begynner å få endel erfaring. En kan ikke være nærtakende når man driver med dette .Det er jeg heldigvis ikke. Jeg er fullstendig klar over hvem som har nokka å fårra med. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Thor (18): Du har selvsagt rett. Og jeg tror nok Vigerust på sin egne måte prøvde og si (uten at jeg skal spekulere for mye i hans tankegang) at temaet har vært tatt opp før, uten at han ga noen linker til de temaer der det faktisk var tatt opp. Nå sier Anita selv av hun er nybegynner og da skjønner jeg at det kan være tungt å lese gjennom flere hundre innlegg om Bratt-slekten for å finne det hun er på jakt etter.Jeg tar det til etterretning, samtidig som jeg bestemt mener at innleggene om Bratt er så rotete nettopp fordi temaet blir tatt opp igjen med jevne mellomrom.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.