Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg har kommet over et par gamle bilder som jeg lurer på hvor de er tatt og ved hvilken anledning. Det ser ut som de kanskje er tatt fra et kirke-tårn og ned på en kirkegård og at begivenheten kanskje er et musikk-stevne eller noe slikt. Bildene er fremkalt hos Foto-Atelier Otta og da tyder det vel på at det er et sted i Nord-Gudbrandsdalen eller Ottadalen. Og etter bilene å dømme tipper jeg selv på at de kan være tatt rundt 1930?. Det står ett eller annet på fana også men jeg klarer ikke helt å tyde hva som står. Så jeg lurte på litt hjelp med disse bildene? På forhånd takk, mvh Reidar

bilete3227.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Per og takk for respons! Ja vel, men hvorfor er hanen til Sætre med? Har de av mangel på fane f. eks. funnet en kreativ løsning og brukt en slik plakat som fane? Jeg lurte litt på hva det var slags figur over den andre fana. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan ikke tro de har et musikkstevne midt på en kirkegård. Kan det være 17.mai og en markering eller nedleggelse av krans eller noe lignende. Det må enten være tatt om høsten eller våren for det er ikke løv på bjerketreet ved muren. Men hva har Sætre kjeksfabrikk å gjøre på Otta. Trodde heller ikke det fantes så mange biler på Otta i 1930. Det er bare en del funderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Ser for meg ut til å være en del sangerluer ute og går. Til et sangerstevne hørte gjerne både gudstjeneste og kirkekonserter. Det gikk jo an å ta kontakt med f.eks. Hedmark og Oppland Sangerforbund for å høre hvor det var sangerstevner i de aktuelle åra. Hanen fra Sætre kjeksfabrik kan jo også kanskje tyde på en 1. mai-feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere for innspill! Ja det er nok flere muligheter her. Jeg syns det er med instrumenter i det øverste bildet men det er kanskje bare et lokalt janitsjar-korps, ellers tror jeg nok ikke bildet er fra Otta for der er det vel ikke egen kirke, det ligger ei på Selsverket men jeg tror ikke kirkegården der er så stor. Ei kvit bygning ses til venstre på det nederste bildet, om den kan gi en pekepinn. Vi tar med oss innspillene videre. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Vedlagt er et forstørret utsnitt av de to fanene.Det ser ut til å være Sætre-hanen, ja. Med 'glorie' rundt hodet og greier.Sætre hadde vel mange ansatte i sin tid. Kanskje hadde de egen sangforening som var på tur ett eller annet sted?

bilete3230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei til dere igjen og takk for tips! Pussig med denne Sætre-hanen, og bildene trenger vel nødvendigvis ikke å være fra Gudbrandsdalen heller selv om de er fremkalt på Otta. Det var mye folk i farten og mange biler så en kan nesten lure på om det kan være i noen by. Det ser ut som noen er bunadskledde også. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Sætre... Bergen... musikk... kan det være en markering av Edvard Grieg (15.06.1843 - 04.09.1907)?Det er litt for mange festkledde folk (bunader, hvite hatter etc) til at det kan være begravelsen i 1907.Og bilene ser litt for gammeldagse(?) ut til at det kan være en markering av hans '100-årsdag' i 1943... i tillegg ville kanskje tyskerne ha stoppet en slik markering...?Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sikkert at det er Sætre-hanen då? Ein morgonfrisk hane kan vel vere eit fint fane-motiv for eit ungdomslag eller noko liknande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere igjen for innspill! Ja det er ikke godt å si om det er Sætre-hanen og bilene ser ut til å være firkantete alle i hop, så min teori er at de er tatt rundt 1930. Ser ikke ut som det er tett-bebyggelse heller så det må være på bygda kanskje, det kan vel ikke f. eks være i Lom? Det ser også ut til å være noen meter fra kirketårnet og ned på bakken så det må være ei ganske stor kirke? Jeg vet ikke. Bare litt for moro skyld når vi først er inne på hanen til Sætre, hva symboliserer logoen? Dette vart nå litt avsporing. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Fra Asker kommunes hjemmeside:Sætre kjæksfabrik ble startet på Sætre gård i Heggedal 15. september 1883, derav hanen som logo for Sætre kjæksfabrik. (Et ønske om å markere den landlige opprinnelsen).Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk Jan Peter! Bildene er ikke fra Asker da, så det er fra f. eks. 50-års-jubileum til Sætre Kjeksfabrikk? Bare for å nevne, og dette blir vel litt tekst-reklame, men Gjende-kjeksen til Sætre er en av mine favoritter:-) Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg maser litt rundt disse bildene igjen, og jeg har prøvd å studere fana på det øverste med lupe og det ser ut som det står sangkor men jeg greier ikke å se hva som står foran sangkor, men det ser ut som et kort navn, og det er nok heller ingen tvil om at det er Sætre-hanen som er på plakaten og det ser faktisk ut som den er montert på toppen av fana når en fikk det under lupen. Portalen i kirkemuren er kanskje også litt karakteristisk, men det var kanskje slik de ble bygd? Sætre Kjeksfabrikk var antagelig 50 år i 1933, men om de feiret de første 50 år er vel ikke godt å si. Bildene kunne vel kanskje teoretisk være fra ca. den tiden. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sætre Kjeksfabrik lå i tiden 1908-1967 på Vålerenga... kan dette være et eller arr. i forbindelse med arbeiderforening/sangerforening?Jeg synes det er for mange biler til at dette kan være 'på landet' - og bildet i innlegg 1 er tatt gjennom et vindu litt høyt oppe.Det er ingen gravlund/kirkegård rett ved der fabrikken var, så det kan ikke være tatt ut av vinduer eller noe, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Laila! Ja, du er kanskje inne på noe, jeg har brukt lupen litt igjen og det ser ut som det står Sangchor og ikke sangkor på fana, kunne det gå an? men det er en krøll på venstre sida på den så det er vanskelig å få dreis på bokstavene. På den andre sida så ser det ut som det ligger gjødsel-hauger på et jorde bak husene til høyre på det øverste bildet, men på den aktuelle tiden kunne kanskje slikt ligge inntil by-bebyggelse også? Og som du er inne på Laila, det må være for mange biler til at det er på bygda. Men ting tyder vel på at Sætre Kjeksfabrikk har en rolle i arrangementet kanskje? Ellers, figuren under beinet på hanen er litt annerledes enn dagens logo ser jeg i lupen, men der er litt vanskelig å se hva det forestiller? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være noe her [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t2986.htm>Lenke f eks kan det være fra Kampen park, Frognerparken, Bjølsenparken, Birkelunden eller Vålerenga park?Prøvde å finne igjen huset som vi kan se deler av øverst til venstre i innlegg (2), men fant ikke noe som lignet på Vålerenga Historielags nettside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

det finnes ikke gravsteder rundt noen av parkene som er nevnt.Nærmeste gravlund til Vålerengaparken er Gamlebyen eller Østre Gravlund, det samme (omtrent) med Kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

det finnes ikke gravsteder rundt noen av parkene som er nevnt.Nærmeste gravlund til Vålerengaparken er Gamlebyen eller Østre Gravlund, det samme (omtrent) med Kampen.Det jeg vil si er at Vålerenga Kirke og Kampen Kirke har ikke gravlunder.Det er mange bunader og sangerhatter, så det er i hvertfall en høytid, man brukte ikke bunader i begravelser(om det da ikke var en gravferd til et kormedlem? bare en tanke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei til dere igjen og takk for engasjement! Jeg har hatt hjelp til å lese fana av en med 'ferskere' øyne, og vi finner faktisk ut at det står Stryn Sangchor, så da spørs det nok om det er et arrangement på landet likevel, hvis ikke sangkoret har vært på bytur da. Men hva har Sætre-hanen oppi dette å gjøre, har kjeksfabrikken spandert vestlandstur på arbeids-stokken sin? Kanskje de har hatt en tur til Stryn og Geiranger på 30-tallet f. eks? Eller kan det være ved kirka i Vågå eller Lom, (gjetning), det var mange biler men det er kanskje kjeks-fabrikken som disponerer dem? Det vart mye teori. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom det står Stryn og biletet er framkalla på Otta er det i alle fall ei logisk forklaring på alle bilane - folk måtte kome seg frå A til B på ein eller annan måte. Nordfjord var tidleg ute med rutebilselskap, og bussar kom ikkje før seinare. Les t.d. her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, finner noe som heter Stryn blandakor Lenke, kanskje de vet noe om andre kor som er/har vært på Stryn, eventuellt kjenner til fanen? Hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen og takk for nye opplysninger fra dere to siste! Kanskje jeg skulle prøve å sende en mail med bildene til Stryn Blandakor og høre om de kjenner til koret og fana, og likedan hva slags forbindelse det er til Sætre-hanen. Tusen takk skal dere ha foreløpig. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.