Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen alle sammen, ja her har det skjedd store ting siden jeg var innpå sist, og nå vet jeg ikke hva jeg skal si! Da løste dette mysteriet seg likevel til slutt takket være et kjempegodt team-arbeid av en flott gjeng, så da var det altså til Vinstra vi skulle, etter å ha sondert hele Ottadalen og nesten hele Gudbrandsdalen, så sto Sødorp igjen og lurte i kulissene. Jeg kommer tilbake med ei oppsummering senere så da får dere ha foreløpig tusen takk. Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg driver og prøver å lese gjennom innleggene etter 196, men det er mye å fordøye så jeg må ha enda litt tid, men da kom det en løsning til slutt og det var flott! Stryn- og Vågå-teorien til å begynne med gjorde vel sitt til at vi sto i stampe langt ut i debatten til å begynne med, og det får jeg selv ta på egen kappe, vi greide ikke helt å tyde innholdet i fana skikkelig med en lyssvak lupe, men det har da vært spennende likevel og vi har da vært gjennom mye fin arkitektur. Jeg tillater meg å rette en spesiell takk til Per Håkon Christiansen som kontaktet Bjørn Haugseth som satt på løsningen, det skal bli spennende etterhvert å se om de kanskje finner ut årstallet også. Ellers skal alle sammen ha en stor takk for sine bidrag til løsning, for disse bildene var ikke helt gode å analysere. Men denne hanen da, den var da veldig forseggjort og den må da nesten være inspirert av hanen til Sætre, for det er da bare små detaljer som skiller (nesten bare hale-fjærene), kanskje Bjørn finner ut noe om denne plakaten også? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har 'gamle mor' vært en tur på W, men vi kom ikke noe lenger der, stedet blir nok Sødorp kapell, Nedre Sødorp. Der pleier de store spørsmålene få sine svar.....Ha en fortreffelig kveld og en god natt fra Arnfrid i Bergenhus (med utsikt over Mariakirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det ble plutselig følelse av litt vakuum-tilstand etter at det kom oppklaring av åsted for begivenhetene i disse bildene, og med to og ei halv uke`s hodebry for å finne det ut. Hadde bare lyst til å dvele litt med saken enda selv om den begynner å bli lang nok. Jeg har enda en teori om at bildene må være tatt i 1932 eller 33, for bilene begynte visst å bli litt mere strømlinjeformet i fronten i 1933, og jeg greier ikke å se at noen av disse er det,(med forbehold), men det er ikke sikkert siste modell er representert her enda. Ellers kan vel noen av folkene som er med i bildene fint være i live i dag også. Fint bildebevis Arnfrid har fremskaffet også, og dette kapellet i 211 var da et snedig byggverk, er det oppe i ett av de to 'øynene' som har vært åstedet for fotografen da tro? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og etter bjørkene uten lauv og møkk-haugene å dømme er vel kanskje mai sannsynlig tidspunkt for begivenheten? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haugseth

Hei Reidar.Har gravd litt i saken og kommet fram til at bildene helt sikkert er fra Per Gynt-stevnet som ble arrangert 16.mai 1932(2.pinsedag)Det var Pål Kluften som var mannen bak det første stevnet som ble arrangert på Vinstra i 1928.Bakgrunnen var hundreårsmarkeringen av Henrik Ibsens fødsel.Neste gang stevnet ble arrangert var i 1932,denne gangen var anledningen at det var 200 år siden Per Olsson Hågå ble født.(1732-85)Pål Kluften har skrevet en sang som heter'Hans og hånån' som var og er meget populær i området,og hanefanen tilhørte Skurdal mannskor som hadde adoptert 'Hans og hånån' med hud og hår. Referat fra stevnet:'Mest begeistring vakte Skurdal mannskor med 'Hans og Hånån' som de måtte gi da capo.Koret møtte også med egen 'hanefane' som gjorde sitt til å tenne humøret hos publikum'. Minnesteinen om Per Olsson Hågå ble avduket denne dagen,og forfatteren Johan Bojer holdt avdukningstalen. Vil også rette en takk til Per Håkon for at han fikk meg engasjert i dette.Morosamt som vi sier oppi dalen. Kjell Halvorsen spurde om Toksen gaard og pensjonat, som idag heter Tokse Gård og ligger i samme grend som Sødorp Kapell,men litt høyere opp i terrenget.Da tror jeg det meste er løst angående disse bildene Reidar,og som sagt har det vært gøy.Med hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til Bjørn og Per Håkon og henger meg på superlativene fra dere! Ja, det var artig å få forklaringen så utdypet og velbegrunnet som i Bjørn`s innlegg og takk for engasjementet ditt. Så da endte vi opp med 100-års markeringen av Henrik Ibsen`s fødsel i stedet for Bjørnstjerne Bjørnson da, og det var litt av ei artig vending! Artig at du hadde forklaringen på hanen også Bjørn, da var det en mening med den også. Men, hvor kom alle bilene fra?, samlet dette stevnet folk fra fjern og nær? Eller fantes det så mange biler i Fron på denne tiden? Jeg skal analysere innlegget ditt bedre senere Bjørn. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Korrigering: Det var stemnet i 1928 som var for Ibsen, dette i 1932 var for Per Olson Hågå (Peer Gynt-modellen). Takk igjen for artig og lærerik tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da beklager jeg at jeg blingset i årstall, det var Gynt`en som ble markert i 1932 ja. Slikt stevne 16. mai ja, hvordan var da formen til å feire 17. mai dagen derpå?, eller slo de to fluer i en smekk. Jeg regner med at det kanskje var festlig samvær på kvelden også? Det var da litt kuriost at vi kom borti Peer Gynt i debatten. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Ola, og takk for denna artige lenken. Det er denna som er 'Hans og hånån' ja, denna kjenner jeg og vet melodien på og denna er kjempefin, det er denna ho synger så fint, jeg husker ikke fornavnet hennes men etternavnet er Stakston, og jeg tror ho kanskje er i slekt med Oddvar Nygård, og jeg tror også han spilte den? Denna er skikkelig fin. Så denna kan jeg godt forstå at Skurdal Mannskor måtte gi da capo på ja. Det hender sånn dann og vann at den spilles i lokalradioen Oppland og Hedmark. vennlig hilsne Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg mener at denne visa om 'Hans og hånån' hadde fortjent å vært med på repertoaret under åpningen av den nye operaen neste år. Jeg lurer på om ho som har en herlig versjon av denne visa heter Ann Kristin Stakston, stemmer det? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, hun er datter av Oddvar Nygaard. Sorperoa er på andre siden av Lågen vest for Vinstra sentrum mens Sødorp er østenfor. Hans H. Holen med Arne Berget's kvartett var den som først gjorde sangen særlig kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haugseth

Hei Helge.Da jeg selv bor i Sorperoa,kan jeg suplere med flere opplysninger.Hånåhoppet som det står skrevet om i sangen,er et yndet turmål for trimmere i Sorperoa,og det er en fantastisk utsikt derfra.Men som det også står,så er Hesthaugråket(stien)stygt og bratt,og en må slite litt for å komme dit.Hans H Holen med Arne Berget's kvartett gjorde denne melodien på sangen kjent, men den opprinnelige melodien er noe annerledes,men den holder på å gå i glemmeboka er jeg redd.Kanskje den opprinnelige melodien finnes på et folkemusikkarkiv ett eller annet sted? Mvh.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Pål Kluftens fornøyelige vise 'Hans og hånån' (omtalt i 236) ble sunget i lokalradioen i dag, nydelig framført av Ann Kristin Stakston, og det var gjettekonkurranse i forbindelse med den, og spørsmålet var: 'Hans hadde hus og han hadde hånå' men det var noe han manglet, og det ser i visa i 236 ut som han manglet do:-), stemmer det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.