Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hei til dere igjen og takk for opplysningene! Måtte inn att å kikke litt, og fana på bildet er ikke helt god å tyde, men jeg tror faktisk det står Stryn Blandakor og ikke Sangchor, jeg tror faktisk det som var tolket som C er en A, og nå lager jeg en mail til dem, ei adresse fantes i lenken innlegg 24. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Helge! Ja kanskje bildene er tatt på 1920-tallet, busselskapet hadde kanskje en stor bilpark allerede på den tiden så det har kanskje noe med det å gjøre. Nå er mail avsendt til Stryn så får vi se da hvordan det går, og hvis de hadde opplysninger så ba jeg dem om å legge dem inn i debatten her også hvis det passet slik. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hvis ordet 'kor' hadde hatt en gammelmodig stavemåte så måtte det i allefall stått 'choir', ikke 'chor,' så det kan du nok uansett utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Per Håkon og takk til deg også for respons, Jeg har enda en gang brukt lupen litt på originalen til det øverste bildet, for det er litt klarere enn det som er scannet, men skrifta er ikke stor. Når jeg får det under sollyset så er det Sangkor det står likevel, og plakaten eller fana med hanen (og at det er Sætre sin er 100% sikkert) ble også litt klarere og den er likevel ikke montert på toppen av sangerfana, men nederst på den plakaten står faktisk årstallet 1932, så da er det vel ett eller annet som har skjedd det året. Ellers har fana ei sol som symbol og ut for strålene i halvsirkelen står det LYSNING, men hva som står før det greier jeg ikke å tyde. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kanskje det står 'Sangen har lysning'? Det stod det ofte på sangerfaner før. (Det er begynnelsen på en sang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Laila. Ja, jeg har tenkt det samme, men jeg har ikke funnet noen oversikt over sangerfaner på nettet. Kanskje noen andre klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Hva med å scanne bildene på nytt med bedre oppløsning, f.eks. 400dpi. Bildene er ikke fra Folldal kirke? På vedlagt bilde fra Folldal 1936 skimtes noe som kan våre en kirke med steingjerde rundt. På bilde to er det en karakteristisk hvit bygning oppe i venstre hjørne som kanskje kan være til hjelp i identifiseringen.

bilete3239.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen og takk for nye innspill! Folldal kirke er det ikke for den har ikke slik portal og slik steinmur, og Folldal kirke ligger et par km unna sentrum som er avbildet, men takk likevel. Jeg tror Laila i innlegg 34 har rett vedr. fane-mottoet. Skal prøve å scanne med bedre oppløsning men tror ikke det blir i kveld. Jeg tror helst det er ei av kirkene i Otta-dalen men er ikke på langt nær sikker. Kirker i Stryn-området kjenner jeg ikke. foreløpig tusen takk att. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Prøver å legge inn det øverste bildet i en annen oppløsning, jeg vet ikke hvordan det lykkes? Reidar

bilete3248.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg legger inn det andre bildet i en annen oppløsning også, det inneholder vel også noen detaljer. Det var i hvertfall mye folk i farten. Reidar

bilete3251.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det skulle vere ein del haldepunkt her for å finne den aktuelle kyrkja: Inngangspartiet har gavl framover; og det ser ut som det har ein keltisk kross (kross med ring) i mønet (sjå venstre kanten av det første biletet). Vidare ser vi at det er nokolunde flatt framfor kyrkja og at vegen inn til inngangen ikkje går rett inn, men litt på skrå. Biletet er teke litt til sides - anten frå ein glugge eller eit vindauge til sides for inngangsdøra, eller frå eit sidetak eller ein stige. Alt dette skulle ekskludere svært mange kyrkjer, t.d. Sjåk og Lom (i Ottadalen), Geiranger, m.m. som har vore nemnde. Vegen kan vere retta i ettertid, men det er neppe gjort store endringar på kyrkja. Det kvite huset kan vere fjerna og portalen kan vere borte, men familiegravene og muren framfor kyrkja er neppe endra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Ivar! Ja nå må jeg nesten rose deg for at du greier å sjå at det er ein figur i venstre billedkant, for den kan da ikke være god å sjå. Jeg tenker litt på Dovre også men jeg får ikke bakgrunnen helt til å stemme. Er det plater på taket på dette utspringet? Dovre tror jeg har plater på taket hvis jeg ikke husker feil. På det nederste bildet er vel Sætre-hanen kommet inn i kirka kanskje? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Er det nå så sikkert at det er Sætre-hanen? Er ikke denne litt for langststrak, og er ikke halefjærene litt for nedhengende i forhold til illustrasjonen ovenfor? Et sangkor kan vel ha brukt en hane som symbol uten at det har noe med kjeks å gjøre, og et sangkor 'galer' vel også på sett og vis - nei dette var stygt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

:-)Hei Ola! Ja, du er vel egentlig inne på noe, det er kanskje noen detaljer som tilsier at det ikke er Sætre-hanen likevel, I såfall trekker jeg tilbake mange av prosentene mine i innlegg 32. Hvis hanen hele tiden har vært identisk med den i logoen i innlegg 9 så spørs det nok om det ikke er en annen hane likevel! Og da må også tvilen til Aase i innlegg 12 komme henne til gode. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kanskje du er inne på noe Bjørn Hallvard! Det er ikke umulig og jeg ville nesten gått for orrhane i så fall, og det er jo orre og tiur-leik på våren så at de kan være symbol på noe med sang kan sikkert kanskje gå an? Ellers lurer jeg litt på himmel-retningen som bildene er tatt, gravene er vel øst-vest vendte og når en ser på skyggene og hvis bildene er tatt på formiddagen f. eks, så sto vel sola litt i øst og da vet jeg ikke om jeg greier å resonnere riktig, er da bildene tatt fra sørlig retning? (Hvis de ikke er fremkalt speilvendt) Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bilde nr. 2 viser da visst et opptog inn gjennom kirkeporten og inn mot kirken, først sangkoret, så fire herrer (notabiliteter?) i hatt, bak dem deres fruer og/eller andre viktige personer, glåmfolk på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du har helt rett Laila, bra at du retter opp hjerne-cellene mine! Jeg tror faktisk nå at det likevel må være i Vågå, jeg kikket på et oversiktsbilde over Vågå fra 1967 i Norske Gardsbruk for Nord-Gudbrandsdal og der tror jeg den kvite bygningen til venstre på det nederste bildet enda eksisterer, men hvis det er der må det likevel ha vært en stor begivenhet ettersom det er samlet så mye folk og biler. Det er ser ut som landskapet er flatt og det er det nå i Vågå. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Jo da, bildet er definitivt fra Vågå. Inngangsporten til kirketunet er der fortsatt, og mange av bygningene som skimtes bak på bildet er også der. Tømmerbygningen som er foran den hvite bygningen mener jeg i dag er en kafe. Jeg var der sommeren 2005 for å lete etter gamle gravstener på kirkegården. Dette er definitivt Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tja, er det så sikkert? Det kan vel vere spon vi ser - lista i framkant stemmer i alle fall med bileta du la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.