Gå til innhold
Arkivverket

[#51627] Lisbet Joensdatter, Værdalen, Skogens fogderi, 1738


Gjest Arne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solli

I skiftet etter Margrete Olsdatter Øye frå Stranda (Sunnmøre) er ein av arvingane søsterdotter Lisbet Joensdatter. Mor til Lisbet var Barbroe Olsdatter. Skiftet er halde 22. juli 1738 på Øye i Dahle skipreide (Stranda og Norddal).Lisbet Joensdatter er i 1738 sagt å vere 'gifft i Værdalen og Skogens Fogderie'Har nokon fleire opplysningar om Lisbet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg følgende Lisbet Joensdt.Lisbet Joensdt. gift 1/10 1719 Stjørdal med Peder Henningsen ----- Elizabeth Joensdt. gift 2/11 1729 Stjørdal med Povel Jonsen ----- Lisbet Johnsdat. gift 10/7 1729 Stjørdal med Bjørn Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Takk for tipsa. Men eg vonar å finne kandidatar i Verdalen. Sjølvsagt kan Lisbet Joensdtr. først blitt gift i Stjørdalen og seinare flytt nord til Verdalen. Eg har heller ingen informasjon om kvar mora Barbroe Olsd. (død før 1738) budde. Men skiftet opplyser Lisbet Joensd. hadde ein bror på Hoem i Romsdalen. Med tante på Sunnmøre og bror i Romsdalen er det jo langt frå sikkert at Lisbet kom frå Nord-Trøndelag. Og det aukar talet på kandidatar :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Här kommer ett skott i blindo men enligt mina anteckningar gifter sig en Lisbet Jonsdatter i Verdal med soldat Ole Pedersen Krogstuen 1722. År 1728 gifter sig en änka med samma namn med soldat Tarald Halvardsen. Jag vet dock ingenting om deras föräldrar eller var de kom ifrån. Skogen kan eventuellt vara Skogn i Levanger och det var inte helt ovanligt att folk flyttade mellan Skogn och Verdal och vice versa. Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

'Skogen' er nok mest sannsynlig Skogn, men hvorfor kaller de det Skogens Fogderi? Kan kanskje tyde på litt dårlig lokalkunnskap om stedet, evt en forglemmelse...På den tiden fantes det bare 3 fogderi i Nord-Trøndelag, Inderøens, Namdalens og Stjør- og Værdalens fogderi.Både Skogn og Verdal låg under Stjør- og Værdalens fogderi.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Eg var litt rask med å namngi sorenskriveren. Det er lensmannen som heiter Lauritz Jocumsen Leth (1707-1749). Teksten i utlodninga er: Een Fuld Søster Barbroe Ols Datter 2de børn Sc. en Søn Knud Nielsen Hoeim i Romsdallen og Lispet Joens Datter gifft i Værdalen og Skogens Fogderie for deris nu til faldne arv tilsammen 6 rdr hvor af kommer paa Sønnen 4 rdr og datteren 2 rdr.Eg tolka dette som 'Verdalen [prestegjeld] i Skogns fogderi', men eg kan ikkje sjå at Skogn nokon gong har vore namnet på fogderiet. Dermed er det mogeleg at stedsreferansen skal tolkast slik:1. Værdal og Skogen skal tolkast som 'Stjørdal og Verdal fogderi'2. Værdal og Skogen skal tolkast som 'Skogn prestegjeld i Værdal fogderi'Eg held ein knapp på 1, fordi broren også er stedfest til eit fogderi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.