Gå til innhold
Arkivverket

[#51635] Skifter i Indre Sogn, Lærdal og Årdal.


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

Skifter i Indre Sogn, Lærdal og Årdal. Ifølge Register til skifteprotokollar frå Indre Sogn ble det holdt skifter etter to Thomas Knudsen i andre halvdel av 1700-tallet : Thomas Knudsen Hollen u. Hofland (Post 2407), Årdal Protokoll 7b (1762 – 1768) s. 831 og Thomas Knudsen Øye (Post 4369), Lærdal Protokoll 10 (1786 – 1794) s. 147b. Er det mulig å få vite hvem som er oppført som etterlatte i disse skiftene ? Vennlig hilsen Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den siste lenken viser selvsagt til skiftet i 1791 og ikke 1797 som jeg kom til å skrive i forrige innlegg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit. Ådlandsvik

Tusen takk for hjelpen ! Da var det Thomas i 1768 som var 'min' Thomas. De to sønnene fra hans første ekteskap ser ut til å bo i Kongsberg. Var det 'vanlig' at folk fra området dro dit ? Eller kan det si noe om tidligere tilhørighet ? Vet du noe om dette ?Vennlig hilsen Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var vel bergverksdriften på Kongsberg som trakk. Jeg har ikke særlig kunnskap om akkurat det, men det var ikke uvanlig at folk dro fra indre Sogn og til Kongsberg-traktene.Men her er det sikkert andre som vet mye mer om dette som forhåpentlig kan hjelpe deg.. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Hei Rune !Jeg tenkte nok at den mest sannsynlige koblingen var slik, og da har det ikke noe særlig betydning for meg. Det var mer en tanke om at dette eventuelt kunne være en plass å lete etter aner. Ellers er det Jon fra ekteskapet med Agathe som er min ane.Vennlig hilsen Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Her er et skifte på Kongsberg som nevner en Erik Thomassen Aardahl. Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg ser jo at Thomas Knudsen hadde to sønner på Kongsberg i 1768, det er kanskje ikke usansynlig at broren Erik dro samme veien.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her kommer et til som nevner Knud Thomassen Aardahl. Han var da gift med Berthe Margrethe Michaelsdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1599&personpostnr=11228&merk=11228#ovre>Lenke Og da finner vi ekteskapet i de skannede kirkebøkene 08.12.1770. Se øverst til høyre på folie 335.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Hei Rune !Det er absolutt en mulighet for at det kan være ham. I 1801 er han i så fall tilbake i Lærdal og gift for annen gang. Eneste haken er barna som er oppført som 'deres', men at dette står feil i FT har jeg sett flere ganger før. I 1801 bor han på samme gården som Agathe bor på når hun dør i 1787. Det er bare Erik og Jon av barna fra Thomas sitt andre ekteskap som overlever moren.Mvh. Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Hei Rune !Takk skal du ha. Her går det fort unna i svingene. Svaret mitt (10) var selvsagt til innlegg 8. Ganske mulig at det du refererer til i innlegg 9 dreier seg om samme familien også.Mvh. Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For om det er rett, døde Knuds første kone tidlig. Han giftet seg nemlig på nytt 12.04.1774 Med Mette Marie Kristophersdtr.Her er ekteskapet hentet fra kirkeboke. Se post nr.4 fra toppen på høyre side, folie 340.Lenke Ved begge ekteskapene skriver han seg som Thomassen Aardahl. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet til Erik Thomassen Aardahl 12.06.1779 med Carina Olsdtr. Schien. Dette er den somme kvinnen som det er skifte etter i innlegg nr.8. Se post nr.3 fra toppen venstre kolonne på folie 351.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør Knud Thomassen i Eiker, Buskerud og ble gravlagt 08.05.1796, 55år gammel.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=104&filnamn=gr06241785&gardpostnr=1983&personpostnr=1983&merk=1983#ovre>LenkeUnder databasen døpte i Eiker 1785-1800 finner du fire barn av Knud og Mette her i Digitalarkivet. Og her gifter enken seg opp igjen i 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.