Gå til innhold
Arkivverket

[#51644] Ole Olsen f. 06.11.1808 i Vågå, lesehjelp til kirkebok


Gjest Guri Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Brekke

Ole Olsen fra Vågå, sønn av Ole Iversen Øiseie, ble født 03.11.1808 ut fra mine opplysninger fra eldre slekt. Jeg kan ikke finne han i kirkebøkene så langt men har funnet en Ole med far Ivar, født 06.11.1808 Er det noen som kan hjelpe meg å tyde skriften fra kirkeboka? Har forstått det slik at morens navn ikke ble oppført på 1700-tallet. Men det står faddere som kanskje kan hjelpe meg videre. Han står som nr 4 på første siden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg får ikke helt sammenhengen i det som står, men skal prøve.Første kolonne er nok dåpsdatoen.I andre kolonne står: Prædiken i Waage alm.Deretter : Ole Iversens Barn - Ole. (Dåpsbarnets navn og fødselsdato - 5. nov - står i tredje kolonne samme med noe jeg ikke får mening i: L Øy Simen.)Videre i 2. kolonne følger fadderne: Gulbran Peders., Ola Pouls., Imbiør og god?? Marit Andersd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Takk for hjelp. Ja, jeg tenkte også at dåpsd. kunne være 6.nov og fødseld. 5.nov. At det står Øy kan jo være at det var bostedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Trodde kanskje det var snakk om tvillinger, men hvis du ser på dåpen 14/8 på forrige side i samme kirkebok, finner vi det samme, bare i en litt annen rekkefølge: Øy Simen L. Så det også på en dåp i januar samme år. L'en kan stå for lægd/legd, dvs. et distrikt. At Øy kan knyttes til stedsnavnet, og at du har funnet den du leter etter, er jeg ganske sikker på, men siden jeg ikke er spesielt godt kjent med denne kirkeboka og geografien omkring Vågå, må nok andre komme med fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Ser at det står 'stedsnavn' under enkelte av dåpsbarna. Merkelig at ikke alle har det.Jeg vet heller ikke hvor Øy kan være i Vågå. Håper noen kan komme med oppklarende innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Geir har helt rett i tolkingen av bokstaven L. L står for legd. Ettersom det var flere gårder ved navn Øy, så opplyser presten at det her er snakk om den gården Øy som Simen eide.Den samme presten var ikke særlig raus med å spesifisere hjemsted når han førte inn dåpen til barn av husmenn. Men vi kan i det minste konstatere at Ole Iversen var husmann, og bodde på en plass innenfor legden som var tilknyttet Simen Øy's gård. Dette er ikke ensbetydende med at husmannsplassen lå under denne gården - en legd kunne omfatte flere gårder - men vil likevel være en rettesnor.Forøvrig står det ved dåpen til denne Ole at prediken denne gangen foregikk i 'Waage alene' (ikke 'alm') - altså ikke sammen med annekssognene Sel eller Heidal, noe som ofte kunne forekomme.Fadderene til dåpsbarnet var Gulbran Pederss., Ole Poulss., Imbiør Øygrd og Marit Andersd.Dåpsdato står ganske riktig i venstre kolonne: Ole ble døpt den 6te Novemb. Under navnet hans i høyre kolonne står på linje nr. 2: F(ødt) d(en) 5te Nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Takk Aud for oppklaring av bokstaven L. Det var greit å vite. Har søkt på gårder med Ø i 1801-tellingen, men ikke funnet noen Simen som gårdeier. Heller ikke som gårdssønn. Men jeg kan vel konstatere at min Ole er hjemmehørende rundt selve Vågå og ikke i Heidalen eller Sel, siden dåpen fant sted i hovedkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har sett litt mer på denne Simen Øy som heller ikke jeg fant i 1801.Han var født 1767 på Tolstad, sønn av Paul Hansen Tolstad og kona Mari Paulsdtr. fra Tofte på Dovre.Simen Paulsen Tolstad kjøpte gårdene Nedre Øy og Øvre el. Søndre Viste, og vi finner ham på sistnevnte gård i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10515&gardpostnr=28&personpostnr=524&merk=524#ovre>LenkeDet er altså legden til Nedre Øy det her dreier seg om:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Desverre finner jeg ingen som kan passe som foreldre til Ole på 1801-tellingen på Nedre Øy. Har heller ikke funnet han som konfirmert, men han giftet seg 03.11.1831 i Vågå med Anne Hansdtr. Heldeneie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.