Gå til innhold
Arkivverket

[#51648] Torchield Knudsens hustruer


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

I 1801 finner jeg Torchield Knudsen på gården Stensvad i Sigdal sammen med hustru nr. 2, Astri Tørgusdatter, og fire barn. Det jeg blir litt forvirret av, er at ikke mindre enn tre hustruer er registrert på denne karen; Berit Nielsdatter, gift 1779, død 1780 Kari Botolvsdatter, gift 1783, død 1788 Astri Tørgusdatter, gift 1785Hans datter Kari(Karen) ble født på Baasum-eiet i 1785, og ettersom hun er søkk vekk i 1801-tellinga, lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut med sikkerhet at jeg har riktig Torchield, og hvordan jeg skal luke ut den overflødige hustruen...?Håper noen har noen ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Hei Renate Det er nok to forskjellige Torchild'er. Han som bodde på Steinsvad var gift to ganger, 1 med Berit Nielsdatter Fosslia fra Krødsherad og 2 med Astrid Torjusdatter Engar. Steinsvad er et bruk under gården Tales. Den andre Torchild bodde på en plass under Båsum og var gift med 1 Kari Botolvsdatter Engareie. De hadde to barn bl.a. Kari f. 1785, som giftet seg 1817 med Ola Klemetsen Åsandeie. De ble bosatte i Mjøsengeie. Det er nok antagelig hun som heter Karen Torchildsdtr i 1801 tellingen.LenkeTor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei RenateDet kan se ut til at vi søker etter de samme personene om dagen. Denne Kari Torkildsdatter som du nevner er min 3xtippoldemor, og mor til Torkild Olsen (min 2xtippoldefar) Han flyttet til Hurum og giftet seg med Maren Amundsdatter, datter av Karine Ellefdatter som du har etterlyst tidligere. Jeg har også hatt problemer med å finne den rette Torkild Knudsen, men her har Tor Ivar Strøm løst opp i den tråden. Takk for det. Har dere noen ytterligere informasjon om Torkild Knudsen og Kari Botolvsdatter og deres forfedre? Ser i FS at foreldre til Kari kan være Botolv Aslesen og Kari Olsdatter.mvh Stian Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Hei, Stian! Maren og Torkilds sønn Karl var min mormors morfar, og følgelig min 2xtippoldefar:) Hvilket av deres barn stammer du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Renate. Da er det ikke rart vi søker etter de samme personene. Karl var også min mormors morfar. Hans datter Erikka f. 1888 (gift med Eugen Eliassen i 1909) var min oldemor. Hvem av Karl og Inger Maries døtre stammer du fra ? Kanskje vi har litt informasjon å utveksle? Jeg har et bilde av Inger Marie og hennes foreldre og hennes bror Hans, som sikkert er tatt før hun giftet seg (tør gjette på ca 1880), som kan være av interesse for deg. Hvis du sender meg en mail, så skal jeg sende det over til deg(stian-kr3 alfakrøll online.no). mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Kari Botolvsdatter døde i Sigdal i 1788. Torkild giftet seg på nytt i 1789 med Goro Olsdatter og de flyttet til Rollag før 1801. Her er de i FT 1801 Lenke Torkild og Goro fikk flere barn. Det er mulig Torkild opprinnelig kom fra Rollag, men dette er bare gjetning. Kari var som du skriver datter av Bottolv Aslesen (1726-1791 og Kari Olsdatter (ca. 1726- 1802).mvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Kan dette være ham? Torkil, Knut Pedersens sønn, døpt 5. september 1755 i Rollag? (Lenke, høyre side ) Det vil jo si at han 'skrøt på seg' noen år i tellingen, men det er vel ikke så usannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

En sjekk i bygdebøkene for Rollag kunne jo nå være interresant. Kan tenkes at det står noe om mannen der i og med at han befinner seg på Wiehammer i 1801.Ellers døpes det en Torkild Knutsen i Eggedal Kirke 27. desember 1754. Sønn av Knut Torkildsen Solumseie. Kan jo være en kandidat. Denne Knut Torkildsen har jeg ikke klart å finne gift, men han brukte ihvertfall ingen helsøsken som faddere ved dåpen i 1754, det kan tyde på at han ikke hadde noen i nærmiljøet. Denne Knut Torkildsen er trolig identisk med mannen som omtales på side 929 (Kopsengeie)i Bygdebøkene for Sigdal. Der nevnes to barn. Ole f1750 d1751 og Gunhild f1752. Det er egentlig alt som står, bortsett fra at 'mannen i 1761 visstnok bodde i Omlieie'.Og så er vi vel nå også inne i den perioden som kirkebøkene fra Krødsherad mangler, og det var jo stor trafikk mellom Sigdal, Eggedal og Krødsherad.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Da Torkild Knutsen og Kari Bottolvsdatter døper sin sønn Knut 7. desember 1783 i Holmen Kirke dukker ei Gunhild Knutsdatter Båsumeie opp som fadder. Det samme skjer når ekteparet døper datteren Kari i Holmen Kirke 8. januar 1786.Denne Gunhild kan være ei søster av Torkild Knutsen, men det må sjekkes nærmere. Er hun det kan det være at vi er på sporet av noe. Viser da til mitt forrige innlegg. Torkild Knutsen født 1754 hadde ei søster ved navn Gunhild født 1752.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.