Gå til innhold
Arkivverket

[#51649] smeden Halvor Jacobsen i Grue


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Smeden Halvor Jacobsen Toft(f. ca 1767) er oppført som logerende på Haarstad i Grue i 1801-tellinga, og er oppgitt som far til Johanne Marcusdatter Sætres uekte sønn, Halvor Halvorsen.Det finnes ingen gård ved navn Toft(e) i Grue (eller noe annet sted i Hedemark, for den saks skyld), men i Gausdal er det ikke mindre enn tre, og husbonden på den ene(nr. 164 i 1801-tellinga) er Ellev Jacobsen, iflg. FamilySearch født i 1761 og sønn av Marie Thorersdatter og Jacob Ellevsen Toft. Dette er selvfølgelig bare ren gjetning, men det synes da ganske sannsynlig at Halvor er Ellevs lillebror?Kanskje noen kan kikke litt i kirkeboka fra Gausdal og se om Halvor har lurt seg inn der? Holder teorien min vann, eller er den av tesil-typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Hof Bygdebok I under Fugleli s642: ”OLE ELLEFSEN TOFT var smed og født ca. 1747 på nordre Toft i Gausdal. I 1774 hadde han kjøpt Bergeråsen i Grue, og det var derfra han kom til Fugleli. Ole Ellefsen var visst ingen rik mann, og han hadde hatt problemer med økonomien mens han var i Grue. Likevel holdt han seg med slektsnavn, noe som var svært uvanlig for bønder.”Ole kan være en slektning av Halvor Jacobsen Toft, kanskje onkel. Halvor ble konfirmert i Grue i 1780 og kan ha vært hos Ole da. Han var derfor trolig født tidligere enn 1767. Jeg har ikke bygdebøkene for Grue så jeg kan ikke få sett om det står noe under Bergeråsen.Håper dette kan hjelpe deg noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Nei, Ole Ellefsen var sannsynligvis Jacob Ellefsens bror, og Halvor Jacobsen var sannsynligvis sistnevntes sønn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øyvind Tegelsrud

Ellef Jacobsen Toft F. 1703 i Gausdal gift 1728 i Gausdal med Gunhild Olsdatter Toft, disse fikk 9 barn men tar bare med 2 av disse her. Den elste sønnen Jacob Ellefsen Toft F. 1729 i Gausdal, døde i 1769 på Frydenlund,Nes på Romerike,gift i 1755 med Marte Halvorsdatter Kjølstad, Nes på Romerike.Disse bodde på Kjølstad fra 1754 til 1760 da flyttet de til Frydenlund under Ullershov. I dette ekteskapet var det minst 2 barn, tar her bare med Halvor Jacobsen Toft F.1765 Frydenlund, Nes, Romerike,D.1810 i Grue.Halvor kom sikkert til sin onkel Ole Ellefsen Toft F.1748 i Gausdal begravd i Grue den 18.03.1804 en gang etter 1774 da Ole gifter seg med Kari Kolbjørnsdatter Opset _F.1751 i Brandval og kjøper Bergeråsen for 320 daler.Halvor Jacobsen Toft får en gutt med Johanne Markusdatter Sætre som heter Halvor Halvorsen Rønnåsmoen F.14.04.1799 (som er min tipoldefar). Halvor Jacobsen Toft blir gift med enke Marte Engebretsdatter i 1809 de får også en datter men når hun blir født er Halvor allerede død og ikke lenge etter er også datteren død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tusen takk for all informasjonen! Halvor Halvorsen var min tipptipptipptippoldefar:) Morsomt å se at en del av slekta hans ble værende i Grue; Halvor(f.1823), en av hans sønner, flyttet, som du kanskje vet, til Askim, og giftet seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Tegelsrud

Har aldri vist hvor det ble av han så det var en overraskelse at han havnet i Askim. Kansje du har noen opplysninger du kan dele med meg om han og hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Han giftet seg med Olia Halvorsdatter der, og fikk sønnen Hans og datteren Inger Marie. Hun giftet seg med Karl Torkildsen i Hurum, Buskerud, og de fikk 6 barn i tidsrommet 1884-1900. Karoline Marie, den nest eldste, var min tippoldemor, og døde under spansken.Jeg jobber med å få lagt ut det jeg har funnet, det jeg har hittil ligger her: [url="http://database.forfedre.com>http://database.forfedre.com Stian Kristiansen, en felles slektning av oss, har lagt ut mye her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.