Gå til innhold
Arkivverket

[#51651] Nordmenn og andre i slaveri hos barbarene


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har under et annet tema (#51585) vist til artikkelen i Aftenposten om trondheimsmannen Niels Moss og hans opphold i 'tyrkeriet', dvs som slave i Algeriehttp://www.aftenposten.no/viten/article780603.eceI artikkelen heter det at antallet nordiske slaver var rundt 2.000 og at av dem var kanskje 1.000 nordmenn.Det må bety at ihvertfall noen av oss må ha en fjern slektning som tilbrakte deler av livet som slave. Noen endte jo også opp der som konvertitter.Selv vet jeg ikke om noen i familien med en slik skjebne, men kan som en kuriositet nevne en kar jeg kom over her om dagen:Svensken Olof Roos (af Hjelmsäter) var løytnant i hollandsk tjeneste og skal 11.juli 1681 ha blitt tatt til fange av 'turkarna'. Han døde ugift i fanenskap i Algerie (Algier), skriver Elgenstierna (Ättartavlor VI).Den 'norske' vinkelen i denne historia er at Olofs 5xtippoldefar het Jon Haftorson, om jeg har talt riktig. (Kilde: Elgenstierna).'Noen bedre' passer neppe her, men kanskje andre har lignende historier, om familiemedlemmer eller andre. 1.000 nordmenn i tyrkeriet må jo ha satt sine spor.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

I 1712 skriver skipper Ellef Larsen på 'Ebenezer' hjem fra fangenskap i Algier at det forlanges 2500 riksdaler i løsepenger for ham. 600 kan han og familien klare å reise selv, 800 kan venner og bekjente stille, og de siste 1100 ville han søke kongen om. Det sto ingenting i artikkelen om han klarte å reise pengene, men enken eide i 1722 et hus ved Torvet i Arendal, så det tyder på at de ikke har brukt sine siste skillinger på løsepenger.Episoden er omtalt i Aust-Agder Arv 1957 (Morten Brinchs notater).Ellef giftet seg 10. februar 1712, han må derfor ha vært ganske nygift da han ble fanget. Datteren Agnete ble født i 1716, så han kan neppe ha sittet mer enn 3 års tid.Ellef var mormors farmors mormors morfar (puh).Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Om sjoeroevere ?Henry Somerscales (ca.1584-1663 = 'Henrik Englender eller Sommerschild)- har noen mektige historier gjengitt i Sommerschild-boken: -Omkring 1605 var han angivelig paa forretningsreise i Middelshavet med et spansk skip, hvorpaa de ble overmannet av nord-afrikanske sjoeroevere. Like etter ble roeverne overmannet at et spansk krigsskip og man trodde at denne engelskmannen var spion og satte ham i et fangehull, inntil noen fikk ham ut. Jeg tror ikke et ord av dette.Det finnes andre historier (fortalt av ham selv?) og noe har jeg sjekket her i England. Det viser seg aa vaere mye oppspinn. Jeg tror gubben likte aa fortelle skroener i sin alderdom som borgermesterer i Trondheim ? Man maa vel ta mye slikt med en klype salt ?OK, jeg nedstammer ogsaa fra ham..Det faar ikke hjelpe! (Undskyld mine amerikanske ae, oe, aa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Bergensskipperen Michael Jansen de Ruyter (ca.1674-1750, gift med Margrethe Jobsdatter Dishington) førte flere større seilskip på Portugal og Brasilfart, deriblandt 'Jomfrue Christine Elisabeth' i 1713. Han eide en større part i denne skute, men var ikke selv om bord i 1717, da den ble oppbragt av Algierske sjørøvere, og besetningen gjort til slaver. Dette er omtalt i et av Bergens Historiske Forenings skrifter, hvor det nevnes at det ble satt i gang en større innsamlingsaksjon for å forsøke å få frigitt fangene, uten at jeg husker om dette lykkes. Formodentlig var bestningen som ble tatt til fange i hovedsak fra Bergenstraktene. Michael de Ruyter fikk en tid etter denne ulykke utbetalt 2000 riksdaler i forsikringssum, og ble Oldermann for skipperlauget i Bergen 11.02.1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Slavekommisionen og slavekassen der havde til opgave at løskøbe disse slaver var vist et fælles dansk-norsk anliggende. Er der nogen der ved, om der er bevaret regnskaber med navne på de sømænd osv. der rent faktisk blev løskøbt? Findes sådanne regnskaber i rigsarkivet i København?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.