Gå til innhold
Arkivverket

[#51656] Tørris Olsen og Valborg Olsdtr. Hof, Hedmark


Gjest Geir T Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir T Paulsen

Hei.Lurer på om noen har opplysninger om følgende personer:Tørris Olsen ble født cirka 1815 Hedmark. Han giftet seg med Valborg Olsdtr, datter av Ole Johannesen, den 2 jan 1844 Hof, Hedmark. Han bodde ved folketellingen 1865 Bjerke nordre, Hof, Hedmark. Han var tjenestegut i 1865.Valborg Olsdtr ble født cirka 1810 Hedmark. Hun giftet seg med Tørris Olsen, sønn av Ole Tørrisen, den 2 jan 1844 Hof, Hedmark. Hun bodde ved folketellingen 1865 Mekkelskøien, Hof, Hedmark. Hun var inderst i 1865.De var foreldre til bla.:Anton Thorgersen var også kjent som Anton Tørrisen. Han ble født den 26 sep 1844 Solør, Hedmark. Han ble konfirmert den 3 okt 1858 Hof, Hedmark. Han bodde ved folketellingen 1865 Mekkelskøien, Hof, Hedmark. Han giftet seg med Anne Andersdtr, datter av Anders Andersen og Ellina Andersdtr, den 28 jan 1872 Hoff, Gran, Oppland. Han ble metodist før 1900. Han bodde ved folketellingen 1900 Stangs gade 4, Hønefoss, Buskerud. Han var skogsarbeider i 1900. Han døde i mar 1908 63 år gammel.Lurer også på hvem foreldrene til Tørris Olsen og Valborg Olsdtr var.Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, jeg søkte litt på familysearch, der ligger vielsen til Valborg og Tørris. Hvis du søker på Tørris Olsen født/døpt 1815 +/-2år, så kommer det opp 4 forslag, hvorav en med far Ole Toresen, og en med far Ole Torchildsen. På Valborg tilsvarende søk, kommer det opp ei født i Solør 1812. Håper dette kan være til hjelp, Lykke til! Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Det er bare ei Walborg Olsdatter døpt i Hof fra 1790 til 1815, Walborg Olsdatter, døpt 26011812,ektefødt barn av Ole Gundersen,Østmo og Anne Maria Andersdatter,Østmo.Finner ingen Tørris Olsen med far Ole Tørrisen i samme kirkebokavskrift.(døpte Hof 1790-1815)mvh Morten Søgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det kan nok ikke være denne Valborg (Maria) hun var ugift, død som tjenestepike på Ånmoen i 1870. I flg Hof bygdebok bind II side 409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Valborg Maria Olsdr død på Ånmoen 6/2 1870 er ikke samme person som ettersøkte Valborg Olsdr. De er av lik alder, men Valborg Maria bor på Ånmoen også i 1865. Anton meldes innflyttet til Gran 14/12 1871 for å søke arbeid. Han melder utflytting fra Hof 27/5 1871 for å flytte til Amerika, så her det skjedd noe på vegen. Hele tida står han født i Snapholt i Hof med både 27/9 og 27/3 1844 som fødselsdato. Når han melder utflytting er det fra Valborghaugen i Hof. Denne plassen har ikke kommet med i registeret i Hofboka. Han står oppgitt med Snapholt som fødested. Snapholt står omtalt i bind III, men jeg finner ikke Tørris og Valborg omtalt. Vilhelm står konfirmert 15/10 1865, 17 år og adresse/fødested 'Heningen'. Her er jeg usikker på tolkingen av stedsnavnet, men jeg finner ikke noe sted som passer i registeret i Hofboka. Hofboka har stort sett vært til å stole på, men her er det tydligvis en familie som har gjemt seg. Jeg har ikke nå tilgang på annet enn de skannede kirkebøkene, så jeg har ikke sett dåp av barna eller vielse. Jeg har lett etter begravelsen til Valborg, men ikke funnet den, men jeg ikke gått gjennom hele aktuelle periode. Når det gjelder alderen oppgitt i 1865, så står Vilhelm med 16 år, men konfirmeres samme år og er da 17 år. Anton står oppført med 18 år, men er tydligvis født 1844 og burde være 21/22 år. Så det er vel grunn til å sette spørsmåltegn ved alderen på foreldrene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir T Paulsen

Hei og takk for svar til alle. Fødselsdato (26.09.1844) til Anton Thorgersen er tatt fra folketellingen 1900 over Hønefoss. Ved ekteskap med Anne Andersdtr står hans fødselsdato som 27.09.1844. Ved konfirmasjon 1858 Hof kan det 'kanskje' tydes som 27.09.1844.Tørris Olsen og Valbor Olsdtr er funnet ganske nylig, og de årstall jeg har skrevet regner jeg +- 5 år. Mer lar seg nok bekrefte når kirkebok for Hof før 1849 blir tilgjengelig. har vært innom Family Search, men det ga ingen konkrete svar.MvhGeir T Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Har du noen forklaring på hvorfor han tar etternavnet Thorgersen. En nærmere omskriving av Tørrissen skulle heller bli Toresen, dersom det er han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir T Paulsen

Har ikke noen forklaring på det. Syntes selv det var litt merkelig, men ut fra de data som jeg har samlet inn, så var navnet til Anton Torgersen: Tørris Olsen. Jeg er ikke så dypt inne i denne slektsrekken, så det kan jo godt være en forklaring et eller annet sted som jeg har oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Antons navneendring fra Tørrissen til Torgersen var ikke enestående. Jeg har et analogt tilfelle: Martin Tørrissen, født 1868 i Elverum, flyttet til Kristiania og endret navn til Martin Torgersen. I Martins slekt finnes ingen Torger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Hvis Tørris kan bli Torger,kan da Tore bli til Tørris?Kandidat til Tørris Olsen:Tøris Olsen (E) Døpt: 14 11 1813 Far: OLE TORESEN SKARDERUD Mor: KAREN ERICHSDATTER SKARDERUD E:Tøris født 5.november, av legd nr. 77.(Hof kirkebok døpte 1790-1815, avskrift av Solør slektshistorielag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Tørris og Tore går litt om hverandre i kirkebøkene for Hof, så det er mulig, men både Ole og Tørris var vanlige navn i distriktet. Jeg sliter sjøl med å finne faren til en Tørris Olsen som var født litt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tørris og Valborg nevnes i BB Hof III s. 159 under Neset.Der opplyses at Ft. 1875 forteller at Valborg var født i Djäkneliden, Södra Finskoga, Sverige.Trøseid finner heller ikke en sikker identifisering av Tørris, men jeg er enig i det han skriver om at Tørris kan være den Tørris Olsen som blir født utenfor ekteskap 10.04.1816 som sønn av Ole Arnesen Kveset og Maren Tørrisdatter Kveset.Tørris har Kveset som bosted ved vielse, og ved konfirmasjon 1833 (på Kveset) er foreldrene (i Kb.avskrift) ført som Ole Andersen og Mari Tørrisdatter. Har ikke sjekket origianlen om det skal være Arnesen eller Andersen, men det er muligens samme Ole Arnesen Kveset som får et barn, Anne, utenfor ekteskap i 1815.Dette faller ikke sammen med at faren oppgis til å være Ole Tørrisen ved Tørris' vielse. Derfor vil jeg være forsiktig med å si at dette er feil, men det er i det minste en typisk feil i kirkebøkene for Hof i første halvdel av 1800-tallet (at foreldre oppgitt ved en hendelse ikke stemmer med de som er oppgitt ved en annen). Videre kan det også være en annen type feil som opptrer av og til - at presten blir 'forvirret' av de andre navnene (Tørris Olsen og Mari Tørrisdatter), og ubevisst fører faren som Ole Tørrissen. Bare spekulasjoner selvfølgelig, men jeg har sett noen slike feil, og også gjort lignende feil selv (lett forgjeves etter dåp på Knut Olsen når det var Ole Knutsen jeg skulle se etter).At Tørrissen blir Torgeirsen er ikke så rart. Det kommer nok delvis av lik uttale. Solung har en vokal som tisvarer den engelske i ord som cup. Grovt kan den skrives ae eller aæ. Tørrisen blir da /taæris'n/ og Torgeirsen /taærjers'n/. Kan lett forveksles av et øre som er vant til navnet Torgeir, men ikke Tørris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Med de tillegsopplysningene Arild kommer med fant jeg dødsfallene til Tørris og Valborg. Valborg dør 29/1 1885 i Nesset som fattiglem og av lungebetennelse. Hun blir oppgitt å være født 1802 i Djäkneliden i Sverige. Tørris dør 27/2 1886 som fattiglem på Bjerke/Børke. Han blir oppgitt å være født 1812 i 'Aasen', litt utydelig skrevet. Årstallet for fødsel får en ta med klype salt, men adressen kan gi et hint. Hofboka omtaler ingen Åsen under Kveset, men har en eindom som blir kalt Hørningen(Härningen), dette kan være der hvor Vilhelm skal være født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.