Gå til innhold
Arkivverket

[#51658] skannede kirkebøker for Grong


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei! Er det noen som vet om det skal bli lagt inn skannede kirkebøker for Grong, Nord-Trøndelag?Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg leter etter to søsken av min oldefar: 1. Fredrik Christian Petersen, f. ca 1862 og 2. fødselsdato til Inga Christine Petersdatter, f. 1874. Begge to var etter denne Lenke folketellingen 1875 født i Grong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Viser til tema 43154. Det har ikke kommet noe fra Statsarkivet i Trondheim på flere måneder, visstnok av mangel på ressurser til å drive med indeksering av skannede kirkebøker.Kirkebøkene for Grong kommer nok, men det er altså vanskelig å si når.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei! Tusen takk for opplysningene, nå vet jeg at det kan ta ei stund før de kirkebøkene kommer. Finnes det bygdebøker for Grong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Sjekk på www.disnorge.noder fins det noe som heter ' Genealogiske ressurser' der er det en undergruppe som heter 'Slektshistoriske kilder' og der finns oversikt over bygdebøker.Lenkemvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jo, det gjør det. 'Grong Bygdebok' (med gardshistorie) i 3 bind av Jørgen P. Strand. Bind 1 ble utgitt i 1990. Så har vi 'Grong Bygdebok for Grong, Harran, Namsskogan og Røyrvik' (også med gardshistorie) av Martin Bjerkan, utgitt 1949.Men det vil bli som å lete etter den berømte nåla i høystakken dersom du ikke vet hvor de bodde. Dersom de ikke drev gard, er det ikke sikkert de er nevnt engang. Hvis det er fødselsdatoer du er ute etter, tror jeg ikke det er tatt med noe annet enn hele årstall for fødsel og død i bygdebøkene.Jeg ville nok vente til jeg fikk tilgang til kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fra avskrift av kirkebok døpte i grong 1840-1879 utgitt av grong historielag 1985Fant ingen dåp for Fredrik i grong eller harran. I 'stor-grong' var vel indre namdal også medInga Kristine f. 21/2 - døpt 5/4 - 1874 foreldre maler Peter Johannesen f. paa Seem 1834 og hustru Ingebertine Gerhardine Johannesdatter f 1836 .gift 1861Er dette familien i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Den anmerking om maler Peter Johannesen f. paa Seem 1834 . Det er Seem i Grong . I folketellingene er Fosnes oppgitt som fødested ? Hadde du registreringer på Peter og kone i 1900 også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Det står ikke at Peter er født på Seem. 'Maler Peter Johannesen f.t paa Seem, 1834....'. Det betyr at han ved fødselen til Inga Kristine oppholder seg på Seem i Grong.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei! Morten: du finner ikke broren Johannes, f. ca 1870, som døpt i Grong? Jeg har lett etter han som døpt i Namsos, men finner han ikke noen steder.Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

HeiNamsos ble ført under Overhalla.1870 i Overhalla : født 11/5, døpt 31/7, Johannes OdinPeter Kornelius Johannes. Skistad? (f 1834) og Ingebertine Gerhardine Johansdatter (f 1838) Hjemmehørende i NamsosPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6611&idx_id=6611&uid=ny&idx_side=-20 >Lenke1862 i Overhalla : født 8 mai, døpt 21 sept, Fredrik ChristianMaler i Namsos Peter Cornelius Johansen og Ingebertine Gerhardine MüllerPermanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.