Gå til innhold
Arkivverket

[#51659] Kogstad i Gjerdrum og Hauge i Nannestad - Jens Hansen gift 1762 i Nannestad


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Vielse i Nannestad mellom Jens Hansen Hauge og Kari Thoresdatter Brustad 26 mai 1762. (Høyre side)LenkeAv vielsen kan jeg lese følgende: Dragon Jens Hansen Hauge og Kari Thoresdatter Brustad Gjerdrum uti 2 og 3 ledd beslektet... Konglig Dispensation af 8 mai ...... Kogstad.....(Kan noen hjelpe meg å tyde resten? Forvirrende at det står Gjerdrum for Brustad ligger vel i Nannestad?)Av barn har jeg funnet:Kari døpt 13 jan 1763 i Nannestad, Inger døpt 1 des 1765 på Kogstad i Gjerdrum, Torer døpt 6 sep 1767 samme sted, Anne døpt 1 jul 1770 samme sted, Ingebrikt 27 nov 1772 samme sted, Mari døpt 12 jun 1774 samme sted,I FT 1801 for Nannestad finner jeg Jens Hansen med kone nr. 2 under Hauge.Kan noen ved hjelp av bygdebøker hjelpe meg å bekrefte at Jens var opprinnelig fra Hauge, men bodde med sin første kone på Kogstad i Gjerdrum for så å flytte tilbake til Hauge etter hennes død? Skulle også gjerne vite på hvilken måte de var beslektet!Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjen GuroI Gjerdrum bygdebok står det under Negarn (Arstun) Kogstad, bnr 2 at Jens Hansen fra Brøstad i Holter (i Nannestad) var bruker fra 1764 til ca. 1772. Han overtok gården fra Jakob Olsen for 500 daler våren 1764. Jakob Olsen flyttet forresten nettopp til Brøstad.Videre om Jens Hansen står det at han senere var bruker av Østigarn Gjerdrum. Gift med Kari Toresdatter. Barn født på Kogstad: Inger f. 1765, Torer f. 1767 og Anne f. 1770. Jens Hansen lånte 200 daler av Ola Jacobsen Trugstad (avlyst 1769). Da han solgte Kogstad i mars 1773 for 800 daler var han alt flyttet til Østigarn Gjerdrum.---Under Østigarn Gjerdrum står det følgende i bygdeboka: Guttorm Kristoffersen skjøtet gården for 1440 daler til Jens Hansen, bruker 1771-75, senere på Haga i Holter i Nannestad. Gift med Kari Toresdatter (f. ca. 1742 - død 1774). Barn født på Østigarn Gjerdrum: Embret f. 1772, Mari f. 1774. Jens lånte 590 daler av Hans Håkensen på Haga i Holter (avlyst 1777). Skiftet etter kona ble i 1775 gjort opp med 1350 daler i formue og 33 1/4 daler i omkostninger. Enkemannen hadde alt solgt gården for 1400 daler, og av det ble 400 daler ført til inntekt for boet, som også 'eide 25 lpd. i Haga i Holter for 650 dlr.'.Videre står det bl.a. i bygdeboka at det i boet var et sølvbeger med 'H H S H P S' på.Jens giftet seg i 1776 med Anne Eriksdatter fra Vestigarn Gjerdrum og flyttet til Haga i Holter. Våren 1777 utstedte han skjøte for 1400 daler til neste bruker på Østigarn Gjerdrum som het Torer Nilsen.---I bygdeboka har forresten personen som eide boka før meg notert 'Haga' over Jens Hansens navn. Muligens kan vedkommende ha ment at Jens var fra Haga?? Eller kanskje var bare meningen at Jens flyttet til Haga?Håper dette kan være til hjelp.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Berit. Og takk igjen Håkon for at du tok deg tid til å skrive av fra bygdeboken. Den andre saken med bilder er oversendt Karin, til neste uke skal jeg assistere henne litt med det du skrev og det jeg har funnet. Du hører fra oss!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.